Teemavuosi avataan perinteisesti aina KoiraExpossa, mutta Vantaalla 4.-5. helmikuuta pidettäväksi suunniteltu KoiraExpo on valitettavasti jouduttu perumaan koronapandemiatilanteen takia. Kennelliiton tulevaisuustoimikunta selvittää korvaavia järjestelyitä, kuten webinaareja myöhempänä ajankohtana.

Vuoden 2022 teemavuosi avattiin tällä kertaa tammikuussa lähetetyllä uutiskirjeellä, jossa teemavuoden vetäjä, Risto Ylitalo avaa teemavuoden tarkoitusta ja suunnitelmia sekä toivottaa kaikki tervetulleiksi Kennelliiton teemavuoteen.

Ylitalo kertoo videon muodossa vuoden teemasta, sen tarkoituksesta ja siitä, miten jokainen voi osallistua teemavuoteen.

- Keskeistä teemavuonna on, miten Kennelliitto kohtaa kohderyhmänsä eri kanavilla. Tulemme muun muassa järjestämään kasvattajille keskustelutilaisuuksia eri puolilla Suomea, kertoo Ylitalo.

Katso video teemavuodesta.

Teemavuoden aikana julkaisemme kohtaamisiin liittyviä blogikirjoituksia kuukausittain. Blogeja kirjoittavat eri asiantuntijat ja koiramaailman ihmiset.

Tammikuun blogikirjoituksen on kirjoittanut Mikko Koskinen. Koskinen on toiminut pitkään Kennelliiton tulevaisuustoimikunnassa, viimeksi sen varapuheenjohtajana. Hän on ollut myös aktiivinen oman rotunsa, länsigöötanmaanpystykorvan yhdistystoiminnassa.

Tammikuun blogikirjoituksen aiheena ovat kohtaamiset koiraharrastuksissa. Koskinen kertoo erilaisista kohtaamisista, niiden merkityksestä ja siitä, miksi kohtaaminen teemana on tärkeä Kennelliiton kaltaiselle suurelle harrastusyhteisölle.

Koskisen blogikirjoitus on luettavissa täällä.

Kennelliiton jäsenille tarjotaan teemavuonna erilaisia webinaareja ja luentoja. Kasvattajille tullaan vuoden aikana järjestämään kasvattajatapahtumia, joissa keskustellaan ajankohtaisista aiheista. Teemavuoden aikana avataan entistä enemmän Kennelliiton päätöksentekoa niin hallitustyöskentelystä kuin toimikuntatyöskentelystäkin.

Teemavuoden toimintaa koordinoi ohjausryhmä, jota vetää Kennelliiton hallituksen jäsen Risto Ylitalo. Mukana ohjausryhmässä ovat Kennelliiton kasvattajatoimikunnan puheenjohtaja Vesa Lehtonen ja Kennelliiton näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunnan puheenjohtaja Jussi Liimatainen.