Etsinnöissä pelastuskoira on erinomainen apu tarkan hajuaistinsa, kestävyytensä ja ketteryytensä ansiosta. Koira kykenee seuraamaan useita tunteja vanhoja jalanjälkiä, jotka eivät ole silmin nähtävissä. Etsintäkoirat soveltuvat raunioille kokonsa ja ketteryytensä ansiosta ja pääsevät nopeasti ahtaisiinkin paikkoihin. Ne myös kykenevät havaitsemaan ja ilmaisemaan ihmisen tämän ollessa useita metrejä sortumien alla.

Pelastuskoiratoimintaa ei ole rajattu vain tietyn rotuisille koirille, mutta koiran on oltava rakenteeltaan terve ja hyväkuntoinen. Pelastuskoiran tulee olla sekä ihmisille että toisille koirille ystävällinen ja luottavainen. Sillä tulee olla erinomainen hajuaisti ja taipumus sen käyttämiseen ohjaajan ohjauksessa.

Pelastuskoiratoiminta asettaa vaatimuksia myös koiranohjaajalle. Ohjaajan tulee kouluttautua ja olla stressiä ja hankalia olosuhteita pelkäämätön. Hänen tulee rehellisesti tiedostaa ja tunnustaa sekä omat että koiran rajat toimittaessa vaativissa olosuhteissa.

Koirien koulutustasoa on koko ajan ylläpidettävä ja kehitettävä. Luotettava pelastuskoira suoriutuu huomattavasti vaativammista etsinnöistä kuin koesuorituksissa edellytetään.

Miten mukaan toimintaan?

Pelastuskoiratoimintaan pääsee mukaan ottamalla yhteyttä paikkakunnalla toimivaan Suomen Palveluskoiraliiton alaiseen pelastus- tai palveluskoirayhdistykseen. Yhdistykset järjestävät koulutustilaisuuksia sekä maastoissa että raunioilla.

Hyvä lähtökohta pelastuskoiralle on jo valmiiksi suoritettu käyttäytymiskoe sekä jäljestämis- ja henkilöetsintäkoulutus.

Pelastuskoiratoiminta toimii osana Vapaaehtoista pelastuspalvelua.

Lue lisää pelastuskoiratoiminnasta.