Koira on Suomen suosituin lemmikki. Suomessa on noin 700 000 koiraa (Tilastokeskus 2018), joista rekisteröityjä rotukoiria on noin 70-75 prosenttia.  Kennelliitto rekisteröi vuosittain noin 45 000 koiraa.

Koirarotuja on Suomessa yli 300 ja jokaiselle rodulle on oma rotujärjestö tai -yhdistys. Koiraroduista viisi on suomalaisia: suomenajokoira, suomenpystykorva, suomenlapinkoira, lapinporokoira ja karjalankarhukoira. Näiden koirarotujen vaaliminen on Kennelliiton erityinen tehtävä.

Näiltä sivuilta löydät tietoa koiraroduista ja rotumääritelmistä, rekisteröintimääristä Suomessa ja koirien nimistä. Sen lisäksi avaamme hyötykoirien maailmaa. Sivuilta löydät tietoa myös Kennelliiton vuosittain valitsemista Sankarikoirista ja Vuoden Virkakoirista sekä Koiranpäivästä, jota vietetään joka vuosi 24.4.

Tietoa koiran hankinnan tueksi

Jos olet vasta hankkimassa koiraa, sinun kannattaa tutustua Koiran omistaminen -sivustoon. Tietoa koiran hankinnan tueksi, muun muassa eri koirarotujen esittelyt ja rotutestin löydät hankikoira.fi-sivustolta.

Eri koirarotuihin voit tutustua koiraharrastustapahtumissa eri puolella Suomea. Tietoa tapahtumista löytyy Kennelliiton tapahtumakalenterista. Koirien kasvattajat ja eri rotujärjestöt ja -yhdistykset tarjoavat myös tietoa roduistaan. Yhteystiedot löytyvät täältä.