Koirat ovat suosittuja

Koira on Suomen suosituin lemmikki. Suomessa on noin 700 000 koiraa (Tilastokeskus 2018), joista rekisteröityjä rotukoiria on noin 70-75 prosenttia.  Kennelliitto rekisteröi vuosittain noin 50 000 koiraa.

Kuten ihmisillä, koirillakin on rekisterinsä

Koiran rekisteröiminen ja tunnistusmerkitseminen on tärkeää, sillä näin koira on yksilöitävissä ja sen tiedot pystytään yhdistämään omistajan tietoihin. Tämä mahdollistaa karanneen koiran palauttamista sen oikealle omistajalle. Rotukoirien lisäksi myös monirotuinen koira voidaan ilmoittaa Kennelliiton tunnistusmerkintätietokantaan. Rekisteröinti helpottaa myös eläintautien torjuntaa, eläinten hyvinvoinnin valvontaa ja ongelmatapauksiin puuttumista. Lisäksi se mahdollistaa vastuullisen jalostuksen valvomisen, sillä jalostuksessa käytettävien rekisteröityjen rotukoirien terveys-, koe- ja näyttelytulokset voidaan varmistaa jalostustietojärjestelmästä.

Tutustu rotumääritelmiin ja koirien erilaisiin tehtäviin

Koirarotuja on Suomessa yli 300 ja jokaiselle rodulle on oma rotujärjestö tai -yhdistys.  Kolme suosituinta rotua olivat vuonna 2020 labratorinnoutaja, jämtlanninpystykorva ja saksanpaimenkoira. Maassamme on viisi suomalaista koirarotua: suomenajokoira, suomenpystykorva, suomenlapinkoira, lapinporokoira ja karjalankarhukoira. Kotimaisten koirarotujen vaaliminen on Kennelliiton erityinen tehtävä.

Näiltä sivuilta löydät tietoa koiraroduista ja rotumääritelmistä, rekisteröintimääristä Suomessa ja koirien nimistä. Sen lisäksi avaamme hyötykoirien maailmaa. Hyötykoirilla tarkoitetaan erilaisissa virkatehtävissä kuten poliisikoirina toimivia koiria. Hyötykoiria ovat myös sellaiset koirat, jotka toimivat ihmisen henkilökohtaisena avustajana.

Sivuilta löydät tietoa myös Kennelliiton vuosittain valitsemista Sankarikoirista ja Vuoden Virkakoirista sekä Koiranpäivästä, jota vietetään joka vuosi 24.4. Kannattaa tutustua myös Koiramuseon toimintaan.

Tietoa koiran hankinnan tueksi

Kaikki koirat eivät ole samanlaisia. Eri koirarotuihin voit tutustua koiraharrastustapahtumissa eri puolella Suomea. Tietoa tapahtumista löytyy Kennelliiton tapahtumakalenterista. Koirien kasvattajat ja eri rotujärjestöt ja -yhdistykset tarjoavat myös tietoa roduistaan.

Jos olet vasta hankkimassa koiraa, sinun kannattaa tutustua Koiran omistaminen -sivustoon. Sieltä löytyy tietoa muun muassa koiran hankkimisesta, rekisteröinnistä, hyvinvoinnista, rokotusmääräyksistä, tunnistusmerkitsemisestä ja lainsäädännöstä. Tietoa koiran hankinnan tueksi löytyy myös hankikoira.fi-sivustolta. Siellä voit tutustua erilaisiin koirarotuihin. Sivustolla on mukana noin 200 Suomessa esiintyvää koirarotua. Hankikoira.fi:ssä voit tehdä myös rotutestin, joka auttaa sinua sopivan koirarodun valinnassa. Hankikoira.fi:stä näet myös Kennelliiton pentulistalle ilmoitetut vapaat pennut roduittain.  Jos etsimäsi koirarodun pentua ei löydy pentulistalta, pentuja kannattaa kysellä myös rotuyhdistyksiltä

Digitassu on Kennelliiton Moodle-pohjainen verkko-oppimisalusta, josta löytyvät muun muassa Tuleeko meille koira? ja Meille tulee pentu -kurssit. Tuleeko meille koira? -kurssilla käsitellään koiraan ja sen hankintaan liittyviä perusasioita, kuten itselle sopivan rodun valintaa, koiranomistajan arkea sekä koiran omistamisen kustannuksia. Lisäksi kurssilla kerrotaan vastuullisesta koirankasvatuksesta ja neuvotaan, miten voi välttää tukemasta pentutehtailua. Kurssi on suunnattu ihmisille, jotka harkitsevat koiran hankintaa. Meille tulee pentu -kurssista on hyötyä erityisesti sellaisille ihmisille, jotka ovat jo tehneet päätöksen koiran hankinnasta. Kurssilla tutustutaan pennun kehitysvaiheisiin, kouluttamiseen, ruokintaan sekä koiran terveydenhuoltoon ja sen kanssa harrastamiseen.

Digitassusta löytyy myös Vuolearning-pohjainen versio. Sieltä löytyy kursseja Kennelliiton työntekijöille, toimihenkilöille ja luottamushenkilöille.