Hypokoirat

Hypokoira toimii diabeetikon omahoidon tukena ilmaisemalla verensokerin vaihteluita. Se pystyy hajuaistinsa avulla erottamaan verensokerin vaihtelut ihon tuoksun ja hengityksen perusteella jopa ennen kuin diabeetikko itse havaitsee niitä. Verensokerivaihteluiden havaitsemisen ja ilmaisun myötä hypokoira tuo helpotusta ja turvaa diabeetikon arkeen.

Hypokoira voidaan kouluttaa ilmaisemaan hypoglykemia eli matala verensokeri, korkea ve-rensokeri sekä ketoaineet käyttäjälleen. Jos diabeetikko on lapsi, voidaan koira opettaa ilmaisemaan verensokerin vaihtelut vanhemmille tai muulle aikuiselle. Hypokoira avustaa diabeetikkoja työssä, harrastuksissa ja arjessa yleisesti.

Hypokoira osaa tuoda verensokerimittarin tai sokeripitoista syötävää tai juotavaa. Hypokoiran voi tarvittaessa myös kouluttaa hakemaan toinen henkilön avuksi diabeetikolle, kun verensokerin vaihtelu sitä vaatii.

Maailmalla on koulutettu hypokoiria diabeetikoiden omahoidon tueksi jo vuodesta 2003. Koulutustoiminta on aloitettu 2009 myös Suomessa Hypokoira ry:n toimesta. Vaihtoehtoja hypokoiran hankkimiseen ovat oman koiran kouluttaminen yhdistyksen koulutusstardardien mukaisesti tai valmiiksi koulutetun koiran ostaminen. Hypokoira voi olla minkä rotuinen koira tahansa.

Hypokoiran pitää selviytyä kansainvälisestä Kiva Koirakansalainen -testistä ja hypokoirakoulutuksen loppukokeesta. Lisäksi hypokoira on puoli vuotta kouluttajiensa seurannassa, jolloin koiran toiminta diabeetikon seurassa tarkastetaan. Hypokoiran toimintakykyä ylläpidetään jatkuvalla harjoittelulla.

Hypokoira ry kuuluu Suomen Diabetesliittoon. Se toimii hypokoiran omistajien etujärjestönä sekä edistää hypokoiratoiminnan kehittämistä Suomessa. Yhdistys antaa neuvoja jäsenilleen koiran koulutukseen, hypokoiran saantiin ja käyttöön liittyvissä asioissa sekä tarjoaa jäsenilleen mahdollisuuden keskinäiseen yhteydenpitoon. Hypokoirat ovat vuodesta 2014 lähtien olleet Suomen Kennelliiton hyväksymiä henkilökohtaisia hyötykoiria.

Hypokoiran tunnistaa sinisestä liivistä, jossa on Hypokoira ry:n kolmiomainen virallinen logo.

Hypokoira ry