Maltti on valttia koirapennun hankinnassa. Pentua kannattaa varautua odottamaan pidempäänkin, niin tietää, mitä saa. Pennun nopea saatavuus voi kostautua myöhemmin, jos se osoittautuu huonoissa oloissa kasvaneeksi.

Terkkuja pentulaatikosta -kampanja ohjaa hakemaan Kennelliiton hankikoira.fi-sivuilta tietoa kasvattajilla tarjolla olevista pentueista. Tätä kautta pääsee myös eri koirarotujen yhdistysten verkkosivuille, joilta löytyy lisää tietoa eri koiraroduista ja kasvattajista. Kampanjan ilmoituksia nähdään kesän aikana verkkokaupoissa, joissa on kaupan lemmikkieläimiä.

Hyvää elämää koiran kanssa -podcasteista tukea koiran hankintaan

Osa kampanjaa ovat Kennelliiton Hyvää elämää koiran kanssa -podcastit, joista ensimmäinen julkaistiin huhtikuussa Koiranpäivänä. Sarjassa julkaistaan kaikkiaan kahdeksan podcastia joka toinen viikko. Lisäksi julkaistaan kaksi podcastia yhteistyössä Lily Talks’in kanssa.

Podcasteissa toimittaja Leena Seppinen jututtaa eri asiantuntijoita koiran hankintaan, hoitoon, koulutukseen, koiran kanssa harrastamiseen sekä muun muassa eri koirarotuihin ja koirien kasvatuksen liittyvistä asioista. Haastateltavina on koirien käyttäytymisen tutkijoita, kouluttajia ja muita koira-alan asiantuntijoita.

Koiran hankintaan liittyvää tietoa saa myös Lily Talks’in Anna Vihervaarasta -erikoisjaksoissa, joissa Anna Kauhala jututtaa koirankouluttaja Miira Hellsteniä.

Podcastit löytyvät täältä.

Kampanjassa pääsee seuraamaan pienten pikinokkien kasvua

Kennelliiton YouTube-kanavalla pääsee touko-kesäkuussa seuraamaan Höyheneukon kennelin neljän suloisen suomenpystykorvapennun kasvua luovutusikäisiksi. Kasvattaja Heidi Lahtinen kertoo pentueesta ja koirankasvatuksesta Kennelliiton blogissa, ja antaa samalla vinkkejä koiranpennun hankkijalle.

Kennelliiton toiminnan piirissä on noin 12 000 koirankasvattajaa, joista aktiivisia on noin 3 000-4 000. Suuri osa suomalaisesta kasvatustyöstä, kuten Höyheneukon kennelissäkin, on pienimuotoista.

Höyheneukon kennelin videot löytyvät täältä.

Kennelliiton blogia pääsee lukemaan täällä.

Kampanjamateriaalia kasvattajille ja jäsenyhdistyksille

Kampanjan tueksi on tuotettu bannereita, joita kasvattajat ja Kennelliiton jäsenyhdistykset voivat hyödyntää omassa viestinnässään. Terkkuja pentulaatikosta -bannerin voi julkaista kennelin tai yhdistyksen verkkosivuilla esimerkiksi kasvattajien yhteystietolistan tai pentuvälityksen sivulla. Sosiaalisessa mediassa käytettäviksi on tehty Facebookiin ja Instagramiin sopivat kuvat.

Terkkuja pentulaatikosta

Jpg-muodossa bannerit ja kuvat voi pyytää käyttöönsä Kennelliiton viestinnästä osoitteesta viestinta@kennelliitto.fi.

Sosiaalisessa mediassa kampanjaan liittyvissä julkaisuissa kannattaa mainita #Terkkujapentulaatikosta. Myös kasvattajan tai yhdistyksen koirarotu on hyvä nostaa esille, esimerkiksi #labradorinnoutaja.

Kennelliiton viestintäpäällikkö
Liisa Suoninen