Pohdi näitä kysymyksiä, ennen kuin otat koiran:

• Onko sinulla tarpeeksi aikaa koiralle?
  • Oletko valmis sitoutumaan koiraan sen eliniäksi, 10–15 vuodeksi?
  • Onko perheessäsi tai lähipiirissäsi allergiaa?
  • Kestääkö taloutesi koirasta aiheutuvat kustannukset myös yllättävissä tilanteissa?
  • Saako asunnossasi pitää koiraa?
  • Oletko valmis ulkoilemaan koiran kanssa useita kertoja päivässä?

Valitse rotu huolella

Eri rodut on kehitetty erilaisiin käyttötarkoituksiin, joten pohdi, mikä parhaiten sopisi omaan elämäntyyliisi. Koiraa valitessasi sinun on hyvä ottaa selvää esimerkiksi eri rotujen luonteista, liikunnantarpeista, luontaisista vaistoista, turkinhoidosta ja koulutettavuudesta. Myös kiinnostus johonkin tiettyyn koiraharrastuslajiin on hyvä huomioida rotuvaihtoehtoja punnitessa.

Kiinnitä huomiota myös rodun kokoon, energisyyteen, alkuperään ja käyttötarkoitukseen. Käyttötarkoitus voi edelleen vaikuttaa koiran luonteeseen ja käytökseen.

Tutustu huolella eri rotujen terveystilanteisiin. Useilla roduilla on jalostuksentavoiteohjelmia, JTO, joissa on kerrottu kattavasti muun muassa rodun terveystilanteesta ja perinnöllisistä sairauksista, luonneominaisuuksista ja mahdollisista luonneongelmista sekä rotujen historiasta.

Muista, että rodun valinta ei saa perustua pelkästään ulkonäköön.

Apua rodun valintaan saat Kennelliiton hankikoira.fin rotutestistä ja rotuesittelyistä.

Kun sopiva rotu on löytynyt

Kun sinulle ja perheellesi sopiva rotu on löytynyt, voit alkaa etsiä sopivaa pentuetta ja kasvattajaa. Tee tässäkin vaiheessa taustatyö huolella oikean pennun löytämiseksi.

Pennun etsimisen voi aloittaa Kennelliiton pentulistasta. Myös rotujärjestöjen nettisivuilta löytyy listoja rodun kasvattajista. Lisätietoja rodusta saat esimerkiksi rodun pentuneuvojalta.

Kun kasvattaja on löytynyt, käy tutustumassa emään ja pentuihin niiden kasvuympäristössä. Tällöin voit varmistua, että emällä ja pennuilla on asianmukaiset olot sekä tarkkailla, suhtautuvatko emä ja muut koirat luottavaisesti kasvattajaan ja muihin ihmisiin.

Vastuullinen kasvattaja on aidosti kiinnostunut pennun hyvinvoinnista ja haluaa taata sille onnellisen tulevaisuuden juuri sille oikeassa kodissa. Siksi hyvä kasvattaja kyselee paljon myös sinusta ja elämästäsi.

Tutustu pennun emään ja isään myös Kennelliiton jalostustietojärjestelmän kautta. Sieltä näet muun muassa koirien terveystulokset, sukutaulut ja näyttely- ja koetulokset.

Älä osta koiraa epämääräiseltä myyjältä. Pennun on oltava pirteä, puhdas, iholtaan terve ja sen tulee liikkua normaalisti. Varma varoitusmerkki epäasiallisesta kasvatuksesta on se, että pentua tarjotaan heti mukaan. Pentutehtailijalla on kiire myydä pennut ennen kuin mahdolliset sairaudet tulevat ilmi.

Vaikka tuntisit sääliä huonoissa oloissa kasvatettua pentua kohtaan, pidä pää kylmänä. Jos ostat yhden pennun tuet samalla pentutehtailijan toimintaa. Silloin koirien kärsimyskin jatkuu. Voit ilmoittaa epäilyttävästä koirakaupasta

Tee aina koiran kaupasta virallinen kauppasopimus. Jos myyjä ei halua täyttää sopimuksen kaikkia kohtia, jokin asia saattaa olla vialla.

Aikuiset kodinvaihtajat

Aikuista kodinvaihtajaa voi kysellä paikalliselta eläinsuojeluyhdistykseltä tai löytökoiria vastaanottavista eläinhoitoloista. Jos olet kiinnostunut juuri tietyn rotuisesta kodinvaihtajasta, tietoa aikuisista uutta kotia etsivistä koirista löytyy rotujärjestöistä tai kysymällä suoraan kasvattajilta.

Kun aikuisen koiran aiempi elämä ja syy miksi koirasta luovutaan, ovat tiedossa, on uuden omistajan helpompi varautua mahdollisiin ongelmiin. Jos koiran aiemmat elämänvaiheet eivät ole tiedossa ja sitä on mahdollisesti kohdeltu huonosti, koiran kanssa yhteisen kielen löytäminen ja sen sopeutuminen uuden perheen tavoille voi kestää kauemmin.

Myös aikuisen koiran kaupasta tulee aina tehdä kirjallinen sopimus.

Lue lisää koiran hankkimisesta Kennelliiton hankikoira.fistä!