Pohdi resurssejasi ja perehdy asiaan

Pentua ei hankita hetken mielijohteesta, sillä koira vaatii huolenpitoa koko sen elämän ajan. Jokaisen perheenjäsenen tulee sitoutua koiran tulemiseen, sillä uusi tulokas muuttaa väistämättäkin omistajan ja perheen arkea jopa 10­–15 vuodeksi eteenpäin. Lapsiperheen vanhempien kannattaa muistaa, että koiran hoito on aina viime kädessä aikuisten vastuulla, vaikka lapsi koiraa kovasti haluaisikin.

Pohdi näitä kysymyksiä, ennen kuin otat koiran:

• Onko sinulla tarpeeksi aikaa koiralle?
    Sinä olet koiran paras kaveri joka päivä. Vastuullasi on varmistaa, että koirasi saa riittävästi virikkeitä ja rodulle tyypillistä toimintaa.
  • Oletko valmis sitoutumaan koiraan sen eliniäksi, 10–15 vuodeksi?
  • Onko perheessäsi tai lähipiirissäsi allergiaa?
    Jos epäilet, että perheessäsi on allergiaa, niin selvitä perheenjäsenten mahdolliset reaktiot koiriin ennen kuin hankit koiran. Ei ole hyvä, että koira joutuu nuorena vaihtamaan kotia.
  • Kestääkö taloutesi koirasta aiheutuvat kustannukset myös yllättävissä tilanteissa?
    Huomioithan, että koiran ruokailun ja erilaisten tarvikkeiden lisäksi koiran omistaminen tarkoittaa myös vähintään rokotuksista aiheutuvia eläinlääkärikustannuksia. Muitakin eläinlääkärikustannuksia voi tulla, joten kannattaa harkita vakuutuksen ottamista koiralle.
  • Saako asunnossasi pitää koiraa?
  • Oletko valmis ulkoilemaan koiran kanssa useita kertoja päivässä?
    Koira pitää ulkoiluttaa vähintään kome kertaa päivässä, säällä kuin säällä.

Valitse rotu huolella

Rodun historian, käyttötarkoituksen ja luonteen tunteminen on erittäin tärkeää omaan elämäntapaan- ja tilanteeseen sopivan koirarodun valinnassa. Näistä asioista saat tietoja esimerkiksi kyseisen rodun rotumääritelmästä sekä rotuyhdistyksestä. Vaikka eri rotujen alkuperäiset käyttötarkoitukset ovat saattaneet muuttua historian saatossa, sillä saattaa edelleenkin olla vaikutusta koiran luonteeseen ja käytökseen. Esimerkiksi energistä metsästys- tai lenkkeilykaveria kaipaavan ei kannata valita mopsia tai tiibetinspanielia, koska nämä pienikokoiset rodut ovat parhaimmillaan seurakoirina. Australianpaimenkoiraa ei taas tulisi ottaa pelkäksi seurakoiraksi, koska aktiivinen käyttökoira kaipaa tekemistä vaikkei lampaita paimentaisikaan.

Perehdy myös rotujen liikuntatarpeeseen, turkinhoitoon, kokoon ja energisyyteen. Myös koirarotujen terveystilanteessa on eroja. Rodun terveydestä saa parhaiten tietoa kyseessä olevan rodun rotujärjestöstä tai yhdistykseltä sekä tutustumalla kyseisen rodun jalostuksen tavoiteohjelmaan (JTO). Ohjelmat löytyvät rotujärjestöjen kotisivuilta. Ne sisältävät tietoa rodun taustoista ja nykytilanteesta sekä ohjeistuksia, mitä terveystutkimuksia jalostuskoirille tulee tehdä.

Apua rodun valintaan saat Kennelliiton hankikoira.fin rotutestistä ja rotuesittelyistä sekä suorittamalla Kennelliiton ilmaisen Tuleeko meille koira?- verkkokurssin, joka löytyy Digitassu-verkko-oppimisympäristössä osoitteessa www.digitassu.fi.

Kun sopiva rotu on löytynyt

Kun sinulle ja perheellesi sopiva rotu on löytynyt, voit alkaa etsiä sopivaa pentuetta ja kasvattajaa. Hyvä kasvattaja on perehtynyt omaan rotuunsa, ja pyrkii jalostusvalinnoillaan teettämään terveitä, hyväluonteisia sekä ulkonäöltään ja käyttöominaisuuksiltaan rotumääritelmän mukaisia koiria. Hän huolehtii, että pennun vanhemmille on tehty asialliset terveystutkimukset, eikä salaa koiriensa vikoja tai sairauksia, vaan kertoo avoimesti mahdollisista terveysriskeistä. Ennen luovutusta vastuullinen kasvattaja sosiaalistaa pentua erilaisiin ihmisiin, ympäristöihin ja asioihin, jotta sillä olisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat elämään uudessa perheessä.

Sopivista kasvattajista saa parhaiten tietoa rotujärjestöjen ja -yhdistysten pentuneuvojilta sekä rodun harrastajilta. Harrastajia ja kasvattajia voi mennä tapaamaan erilaisiin koiratapahtumiin kuten koiramessuille, näyttelyihin tai kilpailuihin. Myös Suomen Kennelliiton ylläpitämässä jalostustietojärjestelmässä voi tutustua harkinnassa olevien pentujen vanhempien sukutauluihin, terveystietoihin, näyttelytuloksiin sekä kilpailumeriitteihin.

Rotujärjestöjen kotisivuilta löytyy usein listoja rodun kasvattajilta, ja voit kysellä kasvattajista myös rodun pentuneuvojilta. Pentujen etsimisen voi alottaa myös Kennelliiton pentulistasta

Kun sopiva pentue on löytynyt, pyydä kasvattajalta, että pääset tutustumaan emään ja pentuihin niiden kasvuympäristössä. Tällöin voit varmistua, että emällä ja pennuilla on asianmukaiset olot sekä tarkkailla, suhtautuvatko emä ja muut koirat luottavaisesti kasvattajaan ja muihin ihmisiin. Vastuullinen kasvattaja on aidosti kiinnostunut pennun hyvinvoinnista ja haluaa taata sille onnellisen tulevaisuuden juuri sille oikeassa kodissa. Siksi hyvä kasvattaja kyselee paljon myös sinusta ja elämästäsi.

Älä osta koiraa epämääräiseltä myyjältä. Pennun on oltava pirteä, puhdas, iholtaan terve ja sen tulee liikkua normaalisti. Varma varoitusmerkki epäasiallisesta kasvatuksesta on se, että pentua tarjotaan heti mukaan. Pentutehtailijalla on kiire myydä pennut ennen kuin mahdolliset sairaudet tulevat ilmi. Vaikka tuntisit sääliä huonoissa oloissa kasvatettua pentua kohtaan, pidä pää kylmänä. Jos ostat yhden pennun tuet samalla pentutehtailijan toimintaa. Silloin koirien kärsimyskin jatkuu. Voit ilmoittaa epäilyttävästä koirakaupasta eläinsuojeluviranomaisille tai poliisille.

Tee aina koiran kaupasta virallinen kauppasopimus. Jos myyjä ei halua täyttää sopimuksen kaikkia kohtia, jokin asia saattaa olla vialla. Alla oleva video on osa Kennelliiton Tuleeko meille koira? -verkkokurssin opiskelumateriaalia. Kurssin tarkoituksena on antaa tietoa ja tukea vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä opastaa, millaisista paikoista koiraa kannattaa lähteä etsimään. Kaikille avoimen kurssin löydät Digitassu-oppimisympäristöstä tämän linkin takaa.

Aikuiset kodinvaihtajat

Aikuista kodinvaihtajaa voi kysellä paikalliselta eläinsuojeluyhdistykseltä tai löytökoiria vastaanottavista eläinhoitoloista. Jos olet kiinnostunut juuri tietyn rotuisesta kodinvaihtajasta, tietoa aikuisista uutta kotia etsivistä koirista löytyy rotujärjestöistä tai kysymällä suoraan kasvattajilta.

Kun aikuisen koiran aiempi elämä ja syy miksi koirasta luovutaan, ovat tiedossa, on uuden omistajan helpompi varautua mahdollisiin ongelmiin. Jos koiran aiemmat elämänvaiheet eivät ole tiedossa ja sitä on mahdollisesti kohdeltu huonosti, koiran kanssa yhteisen kielen löytäminen ja sen sopeutuminen uuden perheen tavoille voi kestää kauemmin.

Myös aikuisen koiran kaupasta tulee aina tehdä kirjallinen sopimus.

Lue lisää koiran hankkimisesta Kennelliiton hankikoira.fistä!