Kennelliitto tarjoaa monenlaista perus- ja jatkokoulutusta kasvattajille ja eri lajien piirissä toimiville henkilöille sekä syventävää koulutusta kennelpiirien toimihenkilöille.

Kurssitarjontaa rakennetaan parhaillaan myös Kennelliiton verkko-oppimisympäristö Digitassuun.

Koulutukset
Kennelliiton toimisto järjestää erilaisia koulutuksia vapaaehtoisille alueellisille toimijoilleen ja jäsenilleen. Yksi näistä on vuosittain alkuvuodesta järjestettävä, kaikille avoin Agria KoiraExpo-koulutusviikonloppu.

Kurssit
Kennelpiirit järjestävät vuosittain useita kursseja eri kohderyhmille. Kursseista vastaavat kennelpiireissä toimivat aluekouluttajat, jotka ovat kokeneita koiraharrastajia. Aluekouluttajien yhteystiedot.

Kennelpiireissä järjestetään muun muassa seuraavia kursseja:

• Kasvattajan perus- ja jatkokurssi
  • Koetoimitsijan peruskurssi
  • Ylituomarin peruskurssi
  • Tunnistusmerkitsijän peruskurssi
  • Koirankasvatus tänään -kurssi

Tietoa tulevista kursseista löytyy Kennelliiton tapahtumakalenterista ja Koiramme-lehdestä. Muut kennelpiirien järjestämät kurssit voit tarkistaa omasta kennelpiiristäsi.

Tietoa kaveri- ja lukukoirakursseista sekä Kennelliiton nuorisolle suunnatuista tapahtumista löytyy alla olevista linkeistä:

Koulutukset toimihenkilöille ja jäsenille
15.6.2021 klo 17:30 - 20:00
Virkakoirawebinaari kasvattajille
Webinaari

Hyvien koirien hankinta on kriittinen menestystekijä kaikille virkakoiratahoille. Poliisi, Puolustusvoivat, Rajavartiolaitos, Rikosseuraamuslaitos ja Tulli haluavat avata toimintaansa Kennelliiton kasvattajille ja luoda uusia kontakteja kasvattajiin.

Webinaarissa esiintyvät ylikonstaapeli, koirahankintavastaava Antti Tikkanen Poliisikoiralaitokselta, sotilasmestari, Porin prikaatin sotakoiraosaston kurssinjohtaja Tero Rissanen Puolustusvoimista, luutnantti, koiratoimintaupseeri Janne Rapo Rajavartiolaitokselta, erityisasiantuntija Aki Saarinen Rikosseuraamuslaitokselta ja Tullin koirakoulun johtaja Ari Nieminen.

Linkki tähän maksuttomaan, kaikille avoimeen webinaariin avataan Kennelliiton verkkosivuilla tiistaina 15.6.

Tekniseen toteutukseen liittyvät kysymykset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen koulutus@kennelliitto.fi.

16.6.2021 klo 18:00 - 20:30
KOIRAN KÄYTTÄYTYMISTARPEET - miten koira näkee ihmisen ja toiset koirat?
Webinaari

Kennelliitto järjestää kaikille avoimen, maksuttoman webinarin aiheella: Koiran käyttäytymistarpeet – miten koira näkee ihmisen ja toiset koirat?

Luennolla keskitytään siihen miksi tiettyjen käyttäytymismuotojen toteuttaminen on välttämätöntä tasapainoisen aivokemian ylläpitämiselle? Lisäksi pohdimme miten käyttäytymistarpeisiin liittyviä ongelmia kuten eroahdistusta voi ennaltaehkäistä ja ratkaista?
Luennoitsijana webinaarissa on evoluutiobiologi, tietokirjailija, FT Helena Telkänranta.

Helena on moninkertaisesti palkittu tietokirjailija, joka tunnetaan muun muassa kirjoistaan "Millaista on olla eläin?" ja "Eläin ja ihminen - mikä meitä yhdistää?" Hänen erikoisalaansa on eläinten käyttäytymistä ja koulutusta sekä eläinten mielen toimintaa koskevan tutkimustiedon tuominen yleistajuisessa muodossa eläinalojen ammattilaisten ja suuren yleisön ulottuville. Telkänranta on myös itse tehnyt eläinten käyttäytymis- ja kognitiotutkimusta Helsingin yliopistossa sekä Bristolin yliopistossa Britanniassa. Nykyään Telkänranta johtaa perustamaansa tutkimus- ja tiedeviestintäyritystä nimeltä Arador Innovations.

Luennon aikataulu:
Klo 18:00 - 19:50 Luento
Klo 19:50 - 20:00 Tauko
Klo 20:00 - 20:30 Yleisökysymykset
(huom! tauon ja yleisökysymysten aika saattaa vielä muuttua)

Ilmoittautumisen yhteydessä ei oteta ennakkokysymyksiä. Luennoitsille voi kuitenkin laittaa yleisökysymyksiä luennon aikana.

Webinaarista tehdään tallenne mikä on ilmoittautuneiden katsottavan rajatun ajan (n. 1 kk) webinaarin jälkeen.
Huomioithan että tallenne on nähtävissä vain webinaariin ilmoittautuneille.

Ilmoittautuminen sulkeutuu TI 15.6.2021.

Ilmoittautumiseen ja tekniseen toteutukseen liittyvät kysymykset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen koulutus@kennelliitto.fi.

9.-10.10.2021
Ulkomuototuomareiden peruskurssin alkeiskurssi
Virtuaalikoulutus
Yhteyshenkilö
Paula Rekiranta/Kennelliitto
09 -88730 219
Sähköpostiosoite

Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry järjestää ulkomuototuomareiden peruskurssin alkeiskurssin syksyllä 2021.
Alkeiskurssi on kaksipäivänen ja se toteutetaan virtuaalikoulutuksena.
Alkeiskurssille on tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Seuraava ulkomuototuomareiden peruskurssi järjestetään syksyllä 2022.
Alkeiskurssi tulee olla suoritettuna haettaessa ulkomuototuomareiden peruskurssille.
Tutustu tästä kokonaisuudessaan Ulkomuototuomareille asetettuihin yleisiin vaatimuksiin,
jotka tulee täyttää ennen hakemista peruskurssille.

Kurssipäivät ja sisällöt:
Lauantai 9.10.2021 Koiran rakenteellis-toiminnallinen tyyppi; rakenne ja liikunta
Sunnuntai 10.10.2021 Arvosteluperusteet ja tuomarietiikka

Alkeiskurssin loppukoe järjestetään kaikissa kennelpiireissä keskiviikkona 27.10.2021 klo 18.00.
Mikäli koronapandemia jatkuu ja viranomaismääräykset näin ohjeistavat, koe järjestetään verkkotenttinä.

Katso tarkemmat ohjeet Ulkomuototuomareiden koulutus- ja pätevöimisohje.

Pystykorvapatsas
Kursseille on kysyntää
  • Kasvattajan peruskurssi yhä suosituin

• Koetoimitsija 1 -kurssi hyvänä kakkosena