Kennelliitto rekisteröi pentueen, mikäli sen kasvattajalla on vakituinen asuinpaikka Suomessa ja pentueen vanhemmat täyttävät rekisteröintiehdot. Koirarekisterien etuliitteet ovat FI ja ER. Lisäksi on rekisteri koirille joita ei voi käyttää jalostukseen, sen etuliite on EJ. Monirotuisen koiran voi ilmoittaa Kennelliiton tunnistusmerkintärekisteriin.

Pentueilmoitus ja kasvattaja

Pentue rekisteröidään kasvattajan tekemän pentueilmoituksen perusteella. Ilmoitus on tehtävä neljän kuukauden sisällä pentujen syntymästä. Koko pentue on ilmoitettava rekisteriin samanaikaisesti. Pentueilmoitukseen sisältyy myös astutustodistus, jonka pentueen isän omistaja vahvistaa allekirjoituksellaan. Kasvattaja on yleensä pentujen emän omistaja, mutta omistaja voi myös luovuttaa kasvatusoikeuden toiselle henkilölle. Pennun omistaja ei voi itse ilmoittaa pentuaan rekisteröitäväksi.

Kasvattajan tulee olla 18 vuotta täyttänyt. Kasvattajiksi voidaan merkitä enintään kolme henkilöä. Jos pentueen vanhemmille on ilmoitettu useampia omistajia, tarvitaan rekisteröintiin kaikkien omistajien hyväksyntä. Kannattaa varmistaa, että sekä nartun että uroksen omistajatiedot ovat Kennelliiton rekisterissä ajan tasalla jo etukäteen, jotta vaadittavat omistajamuutokset eivät viivytä pentujen rekisteröintiä.

Kasvattaja voi tehdä sähköisen pentuerekisteröinnin Kennelliiton Omakoira-palvelun kautta. Sähköisen palvelun käyttö kannattaa, sillä se nopeuttaa rekisteröintiä ja sen avulla on mahdollista pienentää rekisteröintimaksua. Voit myös tulostaa pentueilmoituksen tämän sivun alalaidasta ja toimittaa sen Kennelliittoon postitse.

Rekisteröinnin edellytykset

Molempien vanhempien tulee olla rekisteröityjä. Ulkomailta tuotu emä on rekisteröitävä Kennelliiton rekisteriin viimeistään pentujen rekisteröinnin yhteydessä. Tuontikoiraisät tai ulkomaalaisomistuksessa olevat, Suomeen jalostuslainaan tuodut urokset on rekisteröitävä Kennelliiton rekisteriin viimeistään sen jälkeen, kun uroksen ensimmäisen Suomeen rekisteröidyn pentueen syntymästä on kulunut 12 kuukautta. Ulkomaisen isän on oltava FCI:n tunnustamassa rekisterissä ja kasvattajan tulee lähettää pentueilmoituksen yhteydessä rekisteröintiin tarvittavat asiakirjat.

Molempien vanhempien sekä pentujen tulee olla tunnistusmerkittyjä. Tunnistusmerkintöjä tekevät eläinlääkärit sekä Kennelliiton tunnistusmerkitsijät.

Pentueen isän tulee olla tervekiveksinen. Tieto normaaleista kiveksistä tallentuu urokselle automaattisesti sen saadessa palkinnon virallisesta näyttelystä tai suorittaessa Kennelliiton ulkomuodon jalostustarkastuksen. Pentueilmoituksen mukaan liitetään eläinlääkärin antama kivestodistus, jos urokselle ei ole aiemmin merkitty jalostustietojärjestelmään tietoa normaaleista kiveksistä.

Nartulla saa olla enintään viisi pentuetta. Pentueiden syntymien välisen ajan tulee olla vähintään 10 kuukautta. Tätä tiheämpi pennutus sallitaan alle 8-vuotiaalle nartulle yhden kerran ilman poikkeuslupaa, jolloin seuraavaan synnytykseen pitää jättää vähintään 12 kk väli. Kahdeksan vuotta täyttäneen nartun astuttaminen edellyttää aina eläinlääkärintodistuksen, jonka mukaan narttu on terve ja hyväkuntoinen, eikä pennuttamisesta ole haittaa nartun terveydelle. Todistus on annettava ennen nartun astutusta, eikä se saa astutushetkellä olla kuutta kuukautta vanhempi.

Kaikkia rotuja koskevat ehdot, PEVISA-ohjelmat ja muut rotukohtaiset erityisehdot

Kennelliitolla on kaikkien rotujen rekisteröintiä koskevia ehtoja, joiden tarkoituksena on määritellä rajat terveyteen liittyvissä asioissa. Nämä ehdot ovat:

• Mikäli pentueen vanhemmilla, tai edes toisella vanhemmista, on tietyissä Kennelliiton virallisissa terveystutkimuksissa asteikon huonoin tulos, voidaan pennut rekisteröidä vain EJ-rekisteriin. Nämä tutkimukset ovat lonkka- ja kyynärnivelkuvaus, polvilumpiotutkimus sekä spondyloosikuvaus.
  • Liian läheistä sukua keskenään olevien vanhempien jälkeläiset voidaan rekisteröidä vain EJ-rekisteriin (isä/emä yhdistettynä jälkeläiseen tai täyssisarukset yhdistetty keskenään, tällöin pentujen sukusiitosasteen on aina vähintään 25 %).
  • Kahta merleväristä koiraa ei saa parittaa keskenään.
  • Kahta töpöhäntäistä (T-box-mutaation aiheuttama töpöhäntä) ei saa parittaa keskenään. Luonnontöpöhäntäisenä (T-box -mutaatio) syntyneen pennun töpöhäntäisyys merkitään rekisteriin alle 10 vrk:n ikäisenä saadun eläinlääkärintodistuksen perusteella tai geenitestituloksen perusteella. Geenitestin voi teettää missä iässä tahansa. Tulokset hyväksytään laboratorioista Genoscoper Oy (tilattavissa osana MyDogDNA PASS ja MyDogDNA LITE -testipaketteja), Laboklin GmbH & Co. KG ja Movet Oy.
  • Lisäksi pentujen rekisteröinnin ehtona on yli sata rotukohtaista PEVISA-ohjelmaa ja muita rotukohtaisia erityisehtoja. Kaikki terveystutkimukset ja niihin liittyvät lausunnot on oltava annettuja ja voimassa ennen astutusta. Tutustu oman rotusi vaatimuksiin.

Rekisteröintimaksut

Pentujen rekisteröinnistä peritään maksu, johon vaikuttaa Kennelliiton ja rotujärjestön/rotua harrastavan yhdistyksen/rotuyhdistyksen jäsenyys, mahdollinen kennelnimi sekä kasvattajasitoumus. Katso rekisteröintimaksut hinnastosta.

Pentueen rekisteröintiin liittyvät säännöt ja ohjeet

Downloadable file
PEVISA ja muut rotukohtaiset erityisehdot 2018
PEVISA-ohjelmat ja muut rotukohtaiset, rekisteröintiin liittyvät erityisehdot (mm. siirrot rotujen välillä, risteytykset). Koskee 1.1.2018 ja sen jälkeen tapahtuneesta astutuksesta syntyneitä pentueita.
Päivitetty 30.5.2018
PEVISA ja muut rotukohtaiset erityisehdot 2018
Pevisa och rasspecifika specialvillkor 2018

Pentueen rekisteröintiin liittyvät lomakkeet

The form can be filled and saved
Pentueilmoitus
Voimassa 1.1.2009 alkaen, päivitetty 27.1.2017.
Päivitetty 30.5.2018
Pentueilmoitus
Voimassa 1.1.2009 alkaen, päivitetty 27.1.2017.
Valpkullsanmälan
I kraft fr.o.m. 1.1.2009, uppdaterad 27.1.2017.
Litter registration application
Valid from 1.1.2009, updated 27.1.2017.
Päivitetty

Muita pennutukseen ja rekisteröintiin liittyviä ohjeita

Tutustu myös Kennelliiton yleiseen jalostusstrategiaan. Kasvattamiseen liittyvää opastusta saat kennelpiirien järjestämillä Kasvattajan peruskursseilla ja jalostukseen liittyvää neuvontaa tarjoavat myös oman rotusi rotujärjestö tai rotua harrastava yhdistys.