Suomen Kennelliitto tuomitsee voimakkaasti Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Sodalla ei voiteta mitään.
Ilmaisemme erityisesti tukemme Ukrainan Kennelliitolle, sen jäsenille ja muille ystävillemme Ukrainassa. Ymmärrämme, että tilanne on hyvin vaikea myös venäläisille koiraharrastajille, jos he haluavat edistää rauhanomaista kansainvälistä yhteistyötä.

Kennelliiton hallituksen päätökset 4.3.2022

Suomen Kennelliitto ei lähetä edustajiaan Venäjällä tai Valko-Venäjällä järjestettäviin koiratapahtumiin tämän sodan vallitessa. Suomalaiset tuomarit eivät saa arvostella näyttelyissä, kokeissa ja kilpailuissa näissä maissa. Kehotamme myös koiraharrastajia olemaan osallistumatta koiraharrastustapahtumiin Venäjällä tai Valko-Venäjällä.

Kennelliiton hallitus päivitti päätöstä kokouksessaan 15.9.2022: Hallitus päätti, että venäläisten ja valkovenäläisten toimihenkilöiden ja koirien osallistumista Kennelliiton alaisiin koiratapahtumiin rajoitetaan. Venäjällä ja Valko-Venäjällä asuvat, kyseisten maiden kansalaiset eivät saa ilmoittaa koiriaan Kennelliiton alaisiin näyttelyihin, kokeisiin ja kilpailuihin, eivätkä näiden maiden tuomarit voi arvostella toistaiseksi Kennelliiton alaisissa tapahtumissa.

Suomen Kennelliitto keskeyttää 15.3.2022 alkaen Venäjän ja Valko-Venäjän rekisterissä olevien koirien rekisteröinnin. Kehotamme ennen 15.3.2022 Venäjältä ja Valko-Venäjältä tuotujen koirien omistajia rekisteröimään koiransa välittömästi Suomen Kennelliittoon, jos heillä on ollut tarkoitus rekisteröidä koira Suomeen.

Suomen Kennelliitto on lahjoittaa 20 000 euroa FCI:n keräykseen, jolla tuetaan Ukrainan Kennelliittoa ja siellä olevia koiria.

Kennelliiton hallituksen päätökset 8.3.2022

Kennelliiton hallituksen päättämän poikkeuskäytännön mukaan Suomen Kennelliitto voi rekisteröidä Venäjältä tai Valko-Venäjältä tuodun koiran export pedigreen kopion tai sähköisen export pedigreen perusteella, kun Venäjän Kennelliitto (RKF) tai Valko-Venäjän Kennelliitto (BCU) on myöntänyt export pedigreen viimeistään 15.3.2022. Rekisteröintipäivämäärä näkyy export pedigreessä asiakirjan  vasemmassa alakulmassa.

Export pedigreen kopio tai sähköinen versio on toimitettava Kennelliittoon 31.3.2022 mennessä. Kennelliittoon lähetetyt asiakirjat tullaan tämän jälkeen käsittelemään mahdollisimman nopeasti.

Kun koiran omistaja saa alkuperäisen export pedigreen, se on toimitettava välittömästi Kennelliittoon, jotta alkuperäiseen asiakirjaan voidaan liittää koiran suomalainen rekisterinumero.

Jos koira on tuotu Suomeen Venäjältä tai Valko-Venäjältä jo aikaisemmin, ja se halutaan rekisteröidä Suomen Kennelliittoon, ja sillä on alkuperäinen export pedigree, tulee koira rekisteröidä Kennelliittoon 15.3.2022 mennessä. Kennelliittoon tulee toimittaa alkuperäinen export pedigree 15.3.2022 mennessä.

Poikkeuskäytäntö on voimassa toistaiseksi.

Showlinkin rekisteröintipalvelu auttaa ja neuvoo

Venäjältä ja Valko-Venäjältä tuotujen koirien export pedigree -kopiot ja sähköiset export pedigreet toimitetaan sähköpostilla osoitteeseen tuontikoirat@kennelliitto.fi. Rekisteröinnin voi aloittaa Omakoira-palvelussa.

Alkuperäisiä export pedigree -asiakirjoja voi toimittaa arkisin kello 9–17 suoraan Showlinkin palvelupisteisiin Leppävirralla, os. Kievarinkatu 4, ja Espoossa, os. Lanttikatu 2. Postitse näitä asiakirjoja voi lähettää osoitteeseen Suomen Kennelliitto c/o Showlink Oy, PL 20, 79101 Leppävirta.

Tuontikoirien rekisteröinnin palvelunumero
puh. 09 8873 0277 (arkisin kello 11–17).

Kennelliiton hallitus päivitti päätöstä kokouksessaan 15.9.2022, tekstiä tarkennettu: Hallitus päätti, että venäläisten ja valkovenäläisten toimihenkilöiden ja koirien osallistumista Kennelliiton alaisiin koiratapahtumiin rajoitetaan. Venäjällä ja Valko-Venäjällä asuvat, kyseisten maiden kansalaiset eivät saa ilmoittaa koiriaan Kennelliiton alaisiin näyttelyihin, kokeisiin ja kilpailuihin, eivätkä näiden maiden tuomarit voi arvostella toistaiseksi Kennelliiton alaisissa tapahtumissa.

Voit olla kiinnostunut myös näistä

Kuva_AP / Lehtikuva
Päätöstä täsmennetty 15.9.2022 - Suomen Kennelliitto asettaa uusia rajoitteita Ukrainan sodan vuoksi Lue lisää
suomenpystykorvanpentu