Kennelliiton hallitus täsmensi kokouksessaan 8.3.2022 ohjeistusta Venäjältä ja Valko-Venäjältä tuotujen koirien rekisteröinnistä Suomeen. Poikkeusmenettelyllä koira, jolle on myönnetty viimeistään 15.3.2022 export pedigree Venäjän tai Valko-Venäjän Kennelliitossa, voidaan rekisteröidä Suomen Kennelliittoon.

Kennelliiton hallitus päätti 4.3.2022, ettei Venäjältä ja Valko-Venäjältä tuotuja koiria enää rekisteröidä Suomeen 15.3.2022 jälkeen. Päätöksen taustalla on Ukrainassa käynnissä oleva sota.

Ymmärrettävästi päätös on herättänyt useita kysymyksiä, sillä Suomeen tuodaan paljon koiria erityisesti Venäjältä.

- Emme halua vaikeuttaa suomalaisten koirankasvattajien työtä. Päätöstä tarkennettaessa olemme ottaneet huomioon jäsenistöltä ja Suomen Koirankasvattajat SuKoKa ry:ltä saadun palautteen, sanoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Export pedigreen kopio tai sähköinen versio hyväksytään, jos se on myönnetty viimeistään 15.3.2022

Kennelliiton hallituksen päättämän poikkeuskäytännön mukaan Suomen Kennelliitto voi rekisteröidä Venäjältä tai Valko-Venäjältä tuodun koiran export pedigreen kopion tai sähköisen export pedigreen perusteella, kun Venäjän Kennelliitto (RKF) tai Valko-Venäjän Kennelliitto (BCU) on myöntänyt export pedigreen viimeistään 15.3.2022. Rekisteröintipäivämäärä näkyy export pedigreessä asiakirjan  vasemmassa alakulmassa. Tällainen asiakirja on toimitettava Kennelliittoon 31.3.2022 mennessä. Kennelliittoon lähetetyt asiakirjat tullaan tämän jälkeen käsittelemään mahdollisimman nopeasti.

Kun koiran omistaja saa alkuperäisen export pedigreen, se on toimitettava välittömästi Kennelliittoon, jotta alkuperäiseen asiakirjaan voidaan liittää koiran suomalainen rekisterinumero.

Jos koira on tuotu Suomeen Venäjältä tai Valko-Venäjältä jo aikaisemmin, ja se halutaan rekisteröidä Suomen Kennelliittoon, ja sillä on alkuperäinen export pedigree, tulee koira rekisteröidä Kennelliittoon 15.3.2022 mennessä. Kennelliittoon tulee toimittaa alkuperäinen export pedigree 15.3.2022 mennessä.

Poikkeuskäytäntö on voimassa toistaiseksi.

Poikkeuskäytännön mukaiset rekisteröinnit pyritään hoitamaan nopeasti

Tällä hetkellä Kennelliiton rekisteröintipalveluita hoitavasta Showlink Oy:ssä on käsiteltävänä suuri määrä venäläisten ja valkovenäläisten koirien rekisteröintejä.

- Kiitämme tuontikoirien omistajia kärsivällisyydestä tässä haastavassa tilanteessa. Pyrimme hoitamaan rekisteröinnit niin nopeasti kuin mahdollista, lupaa rekisteröintiyksiköstä vastaava esimies Tuula Laitinen Showlink Oy:stä.

Venäjältä ja Valko-Venäjältä tuotujen koirien export pedigree -kopiot ja sähköiset export pedigreet toimitetaan sähköpostilla osoitteeseen tuontikoirat@kennelliitto.fi. Rekisteröinnin voi aloittaa Omakoira-palvelussa.

Alkuperäisiä export pedigree -asiakirjoja voi toimittaa arkisin kello 9–17 suoraan Showlinkin palvelupisteisiin Leppävirralla, os. Kievarinkatu 4, ja Espoossa, os. Lanttikatu 2. Postitse näitä asiakirjoja voi lähettää osoitteeseen Suomen Kennelliitto c/o Showlink Oy, PL 20, 79101 Leppävirta.

Tuontikoirien rekisteröinnin palvelunumero
puh. 09 8873 0277 (arkisin kello 11–17)