Mitä on karhunhaukkutaipumuskoe?

Koe suoritetaan karhunmetsästysaikana vapaana luonnossa olevalla karhulla. Kokeen suorittamiseen vaaditaan erityinen lupa, koska karhu on rauhoitettu eläin.

Mille roduille laji on tarkoitettu?

Karhunhaukkutaipumuskokeisiin saavat osallistua Suomen Harmaahirvikoirajärjestön, Suomen Laikajärjestön ja Suomen Pystykorvajärjestön alaiset rodut. Yleisimpiä karhunmetsästykseen tarkoitettuja rotuja ovat mm. harmaa norjanhirvikoira, jämtlanninpystykorva, karjalankarhukoira ja laikat.

Mikä on lajin tarkoitus?

Karhunhaukkutaipumuskokeen tarkoituksena on testata koiran karhunmetsästysominaisuudet jalostusta, karhunmetsästystä ja yhteiskunnan tarpeita varten, esim. viranomaisten apuna liikenteessä loukkaantuneiden karhujen jäljityksessä.

Miten kilpaillaan?

Karhunhaukkutaipumuskoe on taipumuskoe, jossa tuloksena on joko hyväksytty- tai hylätty suoritus. Karhunhaukkutaipumuskokeita voidaan järjestää ajalla 20.8.2012 – 31.10.2012.

Karhunhaukkutaipumuskokeen järjestämiseen tarvitaan aina maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupa. Lisäksi tarvitaan Suomen Riistakeskuksen lupa.

Karhunhaukkutaipumuskoe on mahdollista suorittaa myös hirvenhaukkukokeen yhteydessä.

Miten harrastus aloitetaan?

Koiran luontainen vietti saattaa ohjata sen työskentelemään karhulla ja taipumusta voidaan vahvistaa kouluttamalla. Karhu on suurpeto, jonka kanssa tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Aloittelevan harrastajan kannattaa hakea neuvoa kokeneilta alan harrastajilta. Myös karhun haukuttamiseen koulutusmielessä vaaditaan myös Suomen Riistakeskuksen lupa.