Omakoira-palveluun kirjautumisessa käytetään omaa, henkilökohtaista jäsennumeroa. Yhdistyksen jäsennumerolla ei voi rekisteröityä Omakoira-palvelun käyttäjäksi. Yhdistyksen puheenjohtaja ja sihteeri ovat saaneet automaattisesti oikeuden ylläpitää oman yhdistyksensä yhteystietoja ja luottamustehtäviä. He voivat myös antaa "ylläpitäjä" tai "tapahtumien ylläpitäjä" -oikeuden toiselle yhdistyksen jäsenelle.

Kokeiden ja näyttelyjen anominen tapahtuu myös Omakoira-palvelun kautta. Yhdistysten puheenjohtajat, sihteerit, ylläpitäjät ja tapahtumien ylläpitäjät pääsevät tekemään sähköisiä anomuksia.

Omakoira-palvelussa yhdistykset voivat muiden muassa

• ylläpitää luottamushenkilöitä reaaliajassa
  • ilmoittaa vuosittaisen jäsenmäärän
  • päivittää yhdistyksen tietoja
  • rotujärjestöt voivat ilmoittaa kerran vuodessa rotujensa perusarvot vakuutusarvolaskelmia varten sekä
  • anoa kokeita, kursseja ja näyttelyitä.

Toimintailmoituksen tekeminen

Toimintailmoituksen voit tehdä Omakoira-palvelussa. Se sisältää kolme vaihetta:

1. päättyneiden luottamustehtävien lopettaminen
  2. uusien luottamustehtävien avaaminen ja
  3. jäsenmäärän antaminen.

Vaiheiden järjestyksellä ei ole merkitystä. Samassa yhteydessä voidaan ylläpitää ajan tasalle mahdolliset muuttuneet yhteystiedot.

Toimenpiteitä ei tarvita niiden luottamustehtävien osalta, joissa ei ole tapahtunut muutosta.

Luottamustehtävät

Luottamustehtävät-sivulla kerrotaan yhdistyksen voimassaolevat luottamushenkilöt, heidän tehtävänsä sekä yhteystietonsa. Klikkaamalla haluttua luottamustehtäväriviä, näkyy oikeanpuoleisessa laatikossa tarkemmat tiedot luottamustehtävästä.

Mikäli päättymispäiväksi annetaan kuluva päivä, on henkilön luottamustehtävä voimassa vielä vuorokauden loppuun asti.

Huom! Luottamustehtävän tiedot jäävät talteen Kennelliiton tietoihin, vaikka luottamustehtävä merkitään päättyneeksi. Henkilö voi tällöin tarkastella luottamustehtävähistoriaansa henkilökohtaisilta Omakoira-sivuiltaan.