Huomioithan, että koiranomistajan tulee tilata joko Omakoira-palvelusta tai Omakoira-mobiilisovelluksesta sähköinen terveystutkimuslähete kaikkiin virallisiin terveystutkimuksiin ennen eläinlääkärille menoa. Ennakkoon tilattu lähete tarvitaan myös sellaista virallista eläinlääkärintodistusta varten, jolla osoitetaan koiran häntä- tai hammasvian syy koiranäyttelyissä, tai jolla todistetaan yli 8-vuotiaana astutetettavan nartun terveydentila. Ilman ennakkoon tilattua lähetettä koiran terveystutkimustulosta ei voida taltioida Kennelliiton sähköisiin järjestelmiin.

Viralliset terveystutkimukset, jotka eivät vaadi Kennelliiton kautta saatavaa eläinlääkärin lausuntoa

Terveystutkimuslähetemaksu pitää sisällään tutkimustuloksen käsittelyn eli kirjaamisen Kennelliiton tietojärjestelmiin. Muistathan, että terveystutkimuslähete tulee tilata ennen eläinlääkärille menoa Omakoira-palvelusta (kaikki koiranomistajat) tai Omakoira-mobiilisovelluksella (jäsenetu).

Jäsenetu: Kennelliiton jäsenet saavat terveystutkimusten käsittelymaksuista alennusta. Lisäksi Kennelliiton jäsenet voivat tilata terveystutkimuslähetteitä ja maksaa niihin liittyviä käsittelymaksuja Omakoira-mobiilisovelluksella.

Käsittelymaksut terveystutkimuksista:

Hinnat koskevat DNA-tutkimusta, polvilumpioluksaatiotutkimusta, sydäntutkimusta, hengitystieoperaation ilmoittamista (BOAS), jalostustarkastusta, kuulotutkimusta (BAER), kävelytestiä, silmätutkimusta, maksatutkimusta sekä polveutumisen varmentamista.

Jäseniltä perittävä maksu                                                                                                3,00 €
Muilta kuin Kennelliiton jäseniltä perittävä maksu6,00 €

Viralliset terveystutkimukset, jotka vaativat Kennelliiton kautta saatavan eläinlääkärin lausunnon

Alla on lueteltu ne viralliset terveystutkimukset, jotka vaativat Kennelliiton kautta saatavan eläinlääkärin lausunnon. Käsittelymaksu sisältää eläinlääkärilausunnon lisäksi tutkimukseen liittyvien dokumenttien ja tutkimustuloksen taltioimisen Kennelliiton tietojärjestelmiin. Muistathan, että terveystutkimuslähete tulee tilata ennen eläinlääkärille menoa Omakoira-palvelusta (kaikki koiranomistajat) tai Omakoira-mobiilisovelluksella (jäsenetu).

Jäsenetu: Kennelliiton jäsenet voivat tilata terveystutkimuslähetteitä ja maksaa niihin liittyviä lausuntomaksuja Omakoira-mobiilisovelluksella. Kennelliiton jäsenille myönnetään 20 % alennus 1.1.202331.12.2024 Kennelliiton lausuntomaksuista.
Terveystutkimuslausunnoista perittävät maksut (hinnat sisältävät käsittelymaksun):
Kyynärnivellausunto21,00 €
Lonkkanivellausunto21,00 €
Kyynärnivelen INC-lausunto21,00 €
Olkanivelen OC-lausunto21,00 €
Kyynär- ja lonkkanivellausunto42,00 €
Selkälausunto välimuotoisesta lanne-ristinikamasta (LTV) ja/tai spondyloosista (SP)35,00 €
Selkälausunto nikamaepämuodostumista (VA) tai kalkkeutuneista välilevyistä (IDD). Tähän lausuntoon sisältyy lausunto välimuotoisesta lanne-ristinikamasta (LTV) ja/tai spondyloosista (SP)50,00 €
Syringomyelialausunto60,00 €

* Jäsenille 20 % alennus lausuntomaksuista 1.1.2023–31.12.2024. Jäsenyyden tulee olla voimassa lähetettä tilatessa.

Eläinlääkärintodistus näyttelyitä tai yli 8-vuotiaan nartun astuttamista varten

Terveystutkimuslähete vaaditaan sellaiseen eläinlääkärintodistukseen, jolla todistetaan muun muassa hammas- ja häntävauriot/viat koiranäyttelyissä. Sitä tarvitaan myös yli 8-vuotiaan nartun terveydentilan todistamiseen, jos nartulla teetetään pentuja. Muistathan, että terveystutkimuslähete tulee tilata ennen eläinlääkärille menoa Omakoira-palvelusta (kaikki koiranomistajat) tai Omakoira-mobiilisovelluksella (jäsenetu).

Jäsenetu: Kennelliiton jäsenet voivat tilata eläinlääkärintodistuksen saamiseen vaadittavan lähetteen ja maksaa käsittelymaksun Omakoira-mobiilisovelluksella.

Käsittelymaksut eläinlääkärintodistuksista:

Terveystutkimuslähete eläinlääkärintodistusta varten

Jäseniltä perittävä maksu3,00 € (1.8.2023 alkaen)
Muilta kuin Kennelliiton jäseniltä perittävä maksu6,00 € (1.8.2023 alkaen)

Valitukset röntgenlausunnoista sekä muista terveystutkimustuloksista

Koiranomistajan on mahdollista valittaa röntgenlausunnoista ja muista terveystutkimustuloksista. Valitusasioissa kannattaa olla yhteydessä Kennelliiton terveystutkimuspalveluihin. Linkki yhteystietoihin löytyy sivun lopusta.

Käsittelymaksut valituksista:
Kyynärnivellausuntoa koskevan valituksen käsittely84,00 €
Lonkkanivellausuntoa koskevan valituksen käsittely84,00 €
Lonkka- ja kyynärnivellausuntoa koskevien valitusten käsittely168,00 €
Kyynärnivellausunto INC:ta koskevan valituksen käsittely42,00 €
Olkanivellausunto OC:ta koskevan valituksen käsittely42,00 €
Välimuotoisesta lanne-ristinikamasta (LTV) ja/tai spondyloosta (SP) tehtyjen lausuntojen valitusten käsittely70,00 €
Nikamaepämuodostumistasta (VA) tai kalkkeutuneesta välilevystä (IDD) tehtyjen lausuntojen valitusten käsittely100,00 €
Syringomyelialausuntoa koskevan valituksen käsittely120,00 €
Silmäpaneeli42,00 €
Polvipaneeli42,00 €
Sydämen ultraäänitutkimusta koskevan valituksen käsittely42,00 €

Lisätietoa terveystutkimuksista:

Omakoira-palveluun pääsee täältä.

Lisätietoa virallisista terveystutkimuksista löytyy täältä.

Lisätietoja virallisista terveystutkimuksista saa Kennelliiton terveystutkimuspalvelusta. Yhteystiedot ja palveluajat löytyvät täältä.