Rekikoirakilpailut ovat lähinnä urheilukilpailuja ja avoimia kaikille koirille, rodusta tai roduttomuudesta riippumatta. Lajin kokeissa ja kilpailuissa selvitetään puhdasrotuisten rekikoirien taipumuksia vetotehtäviin.

Kilpailuista kokeisiin

Perinteiset rekikoirakilpailut ovat olleet lähinnä urheilukilpailuja ja avoimia kaikille koirille, rodusta tai roduttomuudesta riippumatta.

1970-luvulla kenneltoiminnan suosion kasvaessa haluttiin puhdasrotuisten rekikoirien taipumuksista tarkempaa tietoa ja ajanhengen mukaisesti käyttövalionarvoja puhdasrotuisille rekikoirille. Näitä varten kehitettiin koesäännöt, joista ensimmäiset siperianhuskyjen koesäännöt vahvistettiin Suomen Kennelliitossa jo 1976. 1980-luvulla siperianhuskyjen käyttöominaisuuksia haluttiin korostaa ja koetulosvaatimus asetettiin myös muotovalionarvon saantiehtoihin.

Suomessa Suomalainen Siperianhusky-seura ry on alusta asti organisoinnut rekikoirien kilpailu- ja koetoimintaa. Selvennykseksi mainittakoon, että perinteinen rekikoira/valjakkoajokilpailu ei ole kenneltoiminnan mukainen koe, vaan valjakoiden välinen nopeus- ja kestävyyskilpailu, mutta rekikoirien kilpailukoe suoritetaan aina valjakkoajokilpailun yhteydessä.

Rekisteröinnit ja koesuoritukset

Rekikoirarotuja rekisteröidään vuodessa noin 500 - 600 (siperianhuskyjä noin 300-350, samojedeja parisataa, alaskanmalamuutteja reilusti alle sadan ja grönlanninkoiria joitakin yksilöitä), joskaan läheskään kaikista ei tule rekikoiria, vain siperianhuskyistä suurin osa pääsee rekikoiriksi.

Viime vuosina kilpailukokeisiin on osallistunut reilu parisataa koiraa vuosittain. Näistä suurin osa on ollut siperianhuskyjä, muita rotuja on ollut mukana muutamia kymmeniä. Valjakkoajoharrastuksen suosion kasvaessa myös kilpailukoesuoritukset tulevat kasvamaan edelleen.

Käyttökokeita järjestetään vuosittain 4-5 kpl. Osallistujamäärä kokeisiin on ollut noin 80-90 koiraa / vuosi.

Kansainvälinen toiminta

Aikaisemmin, ennen rabiesta, Pohjoismailla oli aktiivista kilpailu- ja koeyhteistyötä. Rajojen sulkeuduttua yhteydet suuntautuivat Euroopaan. Suomalaisia siperianhuskyvaljakoita on osallistunut menestyksellä moniin eurooppalaisiin kilpailuihin. Myös Suomessa järjestetyissä EM-kilpailuissa suomalaiset puhdasrotuvaljakot ovat menestyneet mainiosti.

Alaskanmalamuuttiyhdistys
Samojedinkoirayhdistys