Kennelliittoon rekisteröityjen koirien määrä kasvoi odotetusti myös viime vuonna. Koiria rekisteröintiin lähes 8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Suosituimmat koirarodut pysyivät pääosin samoina kuin aiemminkin.

Labradorinnoutaja kasvattaa suosiota entisestään rikkoen vuosi vuodelta aiempien vuosien rekisteröintiennätyksensä. Rotu nousi suosituimpien koirarotujen ensimmäiselle sijalle vuonna 2010 ja on sen jälkeen pitänyt pintansa. Suomen Kennelliitto rekisteröi 2021 vuonna 2780 labradorinnoutajaa.

Toiseksi eniten rekisteröitiin suomenlapinkoiria, kaikkiaan 1533 koiraa. Kolmanneksi eniten, kaikkiaan 1470, rekisteröitiin jämtlanninpystykorvia

Vuonna 2021 Kennelliittoon rekisteröitiin yhteensä 52 771 koiraa, kun rekisteröintejä vuonna 2020 oli 48 895. Rekisteröintien määrä kasvoi lähes 8 prosenttia.

Vuonna 2021 Kennelliittoon rekisteröitiin koiria yhteensä 304 rodusta tai rotumuunnoksesta. Useissa roduissa rekisteröintimäärät ovat hyvin pieniä, vain muutamia koiria. Kymmenen suosituimman rodun listalla roduista kahdeksan ylsi yli tuhannen koiran rekisteröintimäärään.

Koirien rekisteröinti ja tunnistusmerkintä on tärkeää siksi, että sen jälkeen koira on yksilöitävissä ja sen tiedot pystytään yhdistämään omistajan tietoihin. Jos koira katoaa, tunnistusmerkitty ja rekisteröity koira voi palautua kotiin parhaimmillaan heti löydettäessä.

Rekisteröinti helpottaa myös eläintautien torjuntaa, eläinten hyvinvoinnin valvontaa ja ongelmatapauksiin puuttumista. Se auttaa myös pentutehtailun torjumisessa, sillä sen avulla voidaan seurata nartulla teetettyjen pentueiden määrää. Lisäksi se mahdollistaa Kennelliiton yleisen jalostusstrategian mukaisen vastuullisen jalostuksen valvomisen, sillä jalostuksessa käytettävien rekisteröityjen koirien terveys koe- ja näyttelytulokset voidaan varmistaa jalostustietojärjestelmästä.

Tilastokeskus on arvioinut vuoden 2016 kuluttajatutkimustietojen perusteella, että Suomessa on noin 700 000 koiraa. Kennelliiton rekisterissä näistä on reilut 530 000 koiraa.

Luna suosituin koiran kutsumanimi

Kennelliiton Omakoira-mobiilisovelluksen kautta on tallennettu yli 36 000 koiran kutsumanimi. Näistä yleisin on Luna. Suosittuja nimiä ovat myös Alma, Helmi, Sulo ja Hertta. Suurin osa koirien suosituista kutsumanimistä on lyhyitä ja napakoita, jotta koiran on helppo ymmärtää nimensä kutsuttaessa.

Suomen top 10 suosituimmat koirarodut vuonna 2021

1. (1) labradorinnoutaja 2780 (2471)
  2. (3) suomenlapinkoira 1533 (1358)
  3. (2) jämtlanninpystykorva 1470 (1411)
  4. (5) kultainennoutaja 1399 (1314)
  5. (6) shetlanninlammaskoira 1337 (1151)
  6. (4) saksanpaimenkoira 1285 (1354)
  7. (7) suomenajokoira 1230 (1096)
  8. (9) kääpiösnautseri 1071 (910)
  9. (8) jackrussellinterrieri 954 (1086)
  10. (15) karkakarvainen mäyräkoira 866 (682)

Suluissa rotujen sijoitus ja rekisteröintimäärä vuodelta 2020.