Suomessa on 19 kennelpiiriä.

Kaverikoiravastaavat organisoivat kaverikoiratoimintaa

Suomessa on toimii tällä hetkellä 15 kaverikoiravastaavaa.

Kennelpiirin kaverikoiravastaava on kennelpiirin esittämä ja Kennelliiton tehtävään nimeämä henkilö. Hän on tehtävässään Kennelliiton edustaja ja luottamushenkilö. Heiltä saat tietoja alueesi kaverikoiratoiminnasta.

Tältä sivulta löydät alueesi kaverikoiravastaavan esittelyn. Monissa kennelpiireissä toimii useita kaverikoiraryhmiä ja vierailujen lisäksi järjestetään myös muunlaista toimintaa.

Pedigree
Pedigree tukee kaverikoiratoimintaa.

Kaverikoiravastaavat kennelpiireittäin

Olen ollut Hämeenlinnan seudun kaverikoirien toiminnassa mukana vuodesta 2012 ja vuoden 2019 alussa aloitin Hämeenlinnan kaverikoiraryhmän vetäjänä ja nyt kaverikoiravastaavana Etelä-Hämeen kennelpiirin alueella. Alueella toimii Riihimäen ja Hämeenlinnan ryhmät.

Minulla on tällä hetkellä kolme vanhaenglanninlammaskoiraa, joista  kaverikoirailemassa kanssani käy 5-vuotias Jaska. Nuorimmainen, Ruska, lähtee varmasti myös mukaan toimintaan, kunhan tulee täysi-ikäiseksi eli täyttää kaverikoiriin vaadittavan 2 vuoden ikärajan.

Käyntikohteitamme ovat ensisijaisesti vanhus- ja vammaiskohteet, mutta osallistumme pyynnöstä usein mm. lasten tapahtumiin, tilaisuuksiin ja kesäleireille sekä kaikenlaisiin alueen yleisötapahtumiin. Mielellämme osallistumme eri tapahtumiin ja teemme tärkeää kaverikoiratoimintaa tunnetuksi.

Aloitin Etelä-Pohjanmaan kennelpiirin kaverikoiravastaavana vuonna 2015. Toimin lisäksi Seinäjoen ryhmän yhteyshenkilönä, kaverikoirajaoston puheenjohtajana sekä käyn aktiivisesti kaverikoiravierailuilla ja lukukoirakäynneillä. Kennelliiton kaverikoira- ja lukukoiratyöryhmän jäsen olen ollut vuoden 2018 alusta.

Tällä hetkellä minulla on onni omistaa kolme koiraa, joista kaverikoiratoiminnassa cairnmix Leona ja yorkkipoika Jonne Aaron. Leona on myös Kennelliiton lukukoira. Kasvamassa on bedlingtoninterrieri Petrus, joka toivottavasti aikanaan soveltuu kaverikoiraksi ja lukukoiraksi.

Kaverikoiratoiminta Etelä-Pohjanmaalla on alkanut vuonna 2006. Viimeisten vuosien aikana toiminta on kasvanut voimakkaasti. Toimintaryhmiä oli viisi, joissa noin 150 kaverikoiraa. Vierailuilla koirakot käyvät parillakymmenellä paikkakunnalla. Vierailujen lisäksi koirakot osallistuvat kutsuttuina vuosittain useisiin kymmeniin yleisötapahtumiin. Ryhmien koiraohjaajat järjestävät lisäksi omia ja yhteisiä tapahtumia ja tempauksia sponsoreiden tukemina. Kaverikoirakursseja järjestetään vuosittain kaksi tai tarvittaessa useampi kysynnän mukaan. Lukukoirakursseja on yksi vuodessa ja lukukoiria piirin alueella on yli 30.

Kennelliiton kaverikoirilla ja lukukoirilla on arvokas rooli toimia yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi. Tule mukaan toimintaan jakamaa iloa ja hyvää mieltä!

Olen ollut mukana kaverikoiratoiminnassa noin 7 vuotta. Toiminnassa minulla on mukana espanjanvesikoira Hugo, joka on jo ehtinyt veteraani-ikään. Helsingin seudulla toimii tällä hetkellä 4 ryhmää, jotka ovat: Espoon-, itä-, ja länsi-Helsingin sekä Sipoo-Vantaan ryhmät.

Aktiivisia koirakoita alueellani toimii noin 150. Niiden käynnit jakaantuvat erilaisiin käyntikohteisiin. Suurin osa asiakkaista on vanhuksia. Lisäksi vierailemme mm. kehitysvammaisten, lasten ja mielenterveyskuntoutujien luona.

Aloitin Keski-Suomen kennelpiirin kaverikoiravastaavana vuonna 2018, kaverikoiratoimintaan olen tullut mukaan vuonna 2014.

Kaverikoirana minulla beagle-dalmatiankoiramix Juuli, jonka kanssa käymme pääasiassa vanhuskohteissa ja kehitysvammaisten luona.

Keski-Suomessa toimii tällä hetkellä viisi kaverikoiraryhmää: Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Laukaa ja Länkipohja. Suurin kohderyhmä on vanhukset ja vierailemme paljon myös kehitysvammaisten asumisyksiköissä/ palvelukoideissa. Muita kohderyhmiä Keski-Suomessa ovat päihde- ja mielenterveyskuntoutujat, lapset ja opiskelijat, lisäksi vierailemme erilaisissa tapahtumissa.

Keski-Pohjanmaalla kaverikoiratoiminta lähti toden teolla käyntiin vasta kevättalvella 2018, vaikka täällä on ollut jo vuosia kaverikoiria. Innostus ja mielenkiinto toimintaa kohtaan on suurta. Tällä hetkellä Keski-Pohjanmaalla on kaksi toimintaryhmää, Kokkolan Kaverikoirat ja Kalajokilaakson Kaverikoirat, joissa on yhteensä viitisenkymmentä koirakkoa.

Vierailemme pääsääntöisesti vanhusten palvelutaloissa sekä muistisairaiden, kehitysvammaisten ja mielenterveyskuntoutujien asumisyksiköissä. Lapsia ja nuoria koirakot tapaavat päiväkodeissa ja kouluissa. Osallistumme aktiivisesti myös erilaisiin tapahtumiin.

Kun kennelpiiri kysyi minua Kaverikoiravastaavaksi, siihen oli helppo vastata myöntävästi. Uskon, että työstäni hoitajana ja pitkäaikaisesta koiraharrastuksestani on hyötyä toiminnassa. Toimin myös Kokkolan Kaverikoirien ryhmänvetäjänä ja kennelpiirimme kaverikoirajaoston puheenjohtajana.

Minulla on aina ollut koiria ja tällä hetkellä taloudessamme asuu kaksi griffon bruxelloisia, joista Sisu on mukana kaverikoiratoiminnassa.  Kotona on kasvamassa Taavi-pentu, josta toivottavasti aikanaan tulee myös Kaverikoira.

Kaikki kiinnostuneet keskipohjalaiset, ottakaa yhteyttä ja tulkaa mukaan kaverikoiratoimintaan.
Se antaa paljon enemmän kuin se ottaa. Pienillä teoilla voi tuoda iloa muiden elämään.

Kaverikoiratoiminnassa aloitin vuonna 2009 ja Imatran kaverikoiraryhmän vetäjänä olen ollut jo useamman vuoden. Kaverikoiravastaavaksi Kymenläänin kennelpiiriin minut valittiin keväällä 2015.

Lukemattomien vierailujen, erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien kautta olemme tehneet toimintaamme tunnetuksi ja siten taasen paljon positiivisia aluevaltauksia tehdyksi. Ryhmässämme osataan ja myös käytetään mielikuvitusta ja luovuutta tapahtumien järjestelyissä, leikkimielisyyttä unohtamatta.

Hoitajan ammatin kautta olen nähnyt paljon yksinäisyyttä, mitä voin lievittää vaikkapa näillä koiravierailuilla. Ja saan myös itselleni hyvän mielen toisten piristämisestä. Mikäpä on sen parempaa katseltavaa kuin esim. lasten iloiset ilmeet kohdatessaan ystävällisiä ja halailtavia koiria.

Suurena toiveenani on saada iloisia ja toimivia koiraporukoita Kymenlääniin sekä kenties keskenään toimivia ryhmiä yli kuntarajojen, tätä onkin jo vähän alkuun saatu. Koiravieraille on kysyntää enemmän kuin mitä voimme tarjota, joten jos kiinnostuit Kymen alueella kaverikoiratoiminnasta, ota yhteyttä!

Olen ollut kaverikoiratoiminnassa mukana heinäkuusta 2017 alkaen jackrusselinterrieri Faittiksen kanssa.

Olen toiminut vuoden 2018 Kemi-Tornio kaverikoiraryhmän yhteyshenkilönä. Vuoden 2019 huhtikuussa aloitin Lapin kennelpiirin kaverikoiravastaavana. Tavoitteena on lisätä toiminnan tunnettavuutta alueellamme sekä luoda ryhmiemme välille yhteistyötä.

Lapin kennelpiirin alueella aktiivisia kaverikoiraryhmiä ovat Kemi-Tornion kaverikoiraryhmä, Pellon kaverikoiraryhmä sekä Rovaniemen kaverikoiraryhmä.

Kaverikoiratoiminnassa antoisinta ja sydäntä lämmittävää on saada tuottaa toiselle ihmiselle iloa, hymyä ja mahdollisuus eläimen vilpittömään läsnäoloon.

Olen harrastanut koiria vuodesta 1983 lähtien. Silloin hankin ensimmäisen oman rotweilerini. Seuraava koira oli myös rotweiler, jonka jälkeen jälkeen otin shcäfer-labradori-mixin. Vaihdoin taas rotua ja otin kultaisennoutajan narttupennun. Tästä kultsusta tuli ensimmäinen kaverikoirani, hän rakasti kaikkia ja kaikkea ja oli todella täydellinen kaverikoira. Typy eli 12-vuotiaaksi, sitten iski taas tuo kavala syöpä. Typy oli kolmas koirani jonka syöpä vei.

Nyt minulla on kaverikoirina englanninsetteri Topi, joka rakastaa lapsia yli kaiken. Ja toinen kaverikoirani on punainen irlanninsetteri Kapu. Näiden molempien kanssa käymme pääasiassa tapahtumissa ja kehitysvammaisten luona. Koirani tuntuvat olevan vähän liian vilkkaita vanhusten kanssa touhuamiseen. Topin kansssa olemme kokeilleet kaikkea mahdollista, doboa, hakua, nose workia ja hajuerottelua. Nyt harjoitellaan molempien kanssa kanttarellituoksua.

Olen ollut mukana kaverikoiratoiminnassa vuodesta 2015 alkaen ja aloittanut kaverikoiravastaavana vuonna 2017. Perheeseeni kuuluu ihmisten lisäksi neljä koiraa, joista kaverikoiratoiminnassa on mukana kolme vanhinta.

Pohjois-Karjalassa toimii tällä hetkellä yksi ryhmä, Joensuun kaverikoirat. Toivottavasti saisimme jossain vaiheessa uusia ryhmiä alueelle. Joensuun ryhmän toimintaan kuuluu pääasiassa perusvierailuja vanhusten, vammaisten ja mielenterveyskuntoutujien luokse. Lisäksi vierailemme erilaisissa tapahtumissa kuten vuosittainen lasten Satumetsä-tapahtuma ja koulujen sekä seurakuntien tapahtumat.

Olen toiminut Raahen ryhmässä vuodesta 2004 lähtien kolmen partacollien kanssa. Tällä hetkellä mukana on 8 vuotias Ossi.

Pohjois-Pohjanmaan kennelpiirin alueella toimii neljä ryhmää, Koillismaa , Taivalkoski-Pudasjärvi, Oulu ja Raahe alueella.

Ryhmät vierailevat vanhusten, vammaisten ja lasten luona sekä erilaisissa tapahtumissa. Kaikkiin vierailupyyntöihin pyrimme vastaamaan.

Kaverikoiravastaavan tehtävänä on kouluttaa uusia kaverikoiraohjaajia ja lukukoiraohjaajia sekä arvioida uusia koiria yhdessä ryhmäläisten kanssa.

Kaikkein mieluisi tehtävä kaverikoiravastaavana on palkita ansioituneita koiria.

Toimin Pohjois-Savon kennelpiirin kaverikoiravastaavana. Kaverikoiratoiminnan aloitin vuonna 2005 Kuopiossa. Olen myös ollut Kuopion Kaverikoirat ryhmän yhteyshenkilönä vuosia.

Vierailemme lasten päiväkodeissa, kouluilla, kehitysvammaisten- ja invalidien palvelukodeissa, vanhusten hoito- ja hoitokodeissa lisäksi vierailemme myös mielenterveyskuntoutujien kohteissa.

Pohjois-Savon Kennelpiirin alueella toimivat kaverikoiraryhmät: Kallaveden Kaverikoirat, Kuopion Kaverikoirat, Siilinjärven Kaverikoirat, Varkauden Kaverikoirat -Tassukamut, Ylä-Savon Kaverikoirat.

Tavoitteenani on saada lisää koulutettuja kaverikoiranohjaajia mukaan toimintaan. Järjestämällä vuosittain Kaverikoira koulutusta ja ohjausta niin toimiville kuin uusille kaverikoiranohjaajille.

Kaverikoiratoiminnassa aloitin talvella 2007. Tällä hetkellä minulla ei ole toimintaan sopivaa koiraa itselläni. Lahden Kaverikoirien vetäjänä olen ollut vuodesta 2010. Salpausselän kennelpiirissä on vain yksi Kaverikoiraryhmä. Vakiokohteissa vierailemme kerran kuukaudessa ja yksittäisiä vierailuita teemme mahdollisuuksien mukaan.

Olen ollut Satakunnan kennelpiirin kaverikoiravastaava vuodesta 2014 lähtien ja mukana Porin kaverikoirissa vuodesta 2013.

Lähihoitajan työssä huomasin, että eläimillä ja varsinkin koirilla on todella suuri vaikutus ihmisen mieleen. Tämä on niin palkitseva ja paljon iloa antava harrastus. Tavoitteenani olisi saada itsenäisiä ryhmiä ympäri Satakuntaa. Jos haluat mukaan toimintaan, niin lisätietoja saat minulta.

Toimin Uudenmaan kennelpiirin kaverikoiravastaavana ja Itä-Uudenmaan kaverikoiraryhmän vetäjänä. Olen ollut mukana toiminnassa vuoden 2014 alusta, jolloin Porvooseen perustettiin kaverikoiraryhmä. Kaverikoirana minulla toimii bordercollie Rapsu.

Oman kennelpiirini alueella toimii viisi ryhmää, Itä-Uudenmaan, Hyvinkään, Kirkkonummen, Lohjan ja Vihdin kaverikoirat. Vakivierailukohteidemme lisäksi osallistumme mielellämme myös erilaisiin tapahtumiin, joissa voimme tavata esim. lapsia, joita emme muissa vierailukohteissa tapaa.

Mieleenpainuvinta tässä toiminnassa on ilo vierailupaikkojemme asukkaiden silmissä ja ne muistot, jotka palaavat mieleen koiraa silittäessä ja katsellessa.

Kaverikoiratoiminassa olen ollut mukana vaan muutama vuoden ja kesänä 2019 aloitin Vaasan kennelpiirin kaverikoiravastaavana.

Vaasan kennelpiirillä löytyy 2 ryhmää, Vaasan ja Pietarsaarenseudun Kaverikoirat.

Kotona minulla on 8 koiraa (4 shetlanninlammaskoiria ja 4 cockerspanieleita) Koiraharrasutkset alkoivat vuonna - 93 tottelevaisuus- ja agility puolella. Sen jälkeen on paljon muutakin tullut harrastettu. Kaverikoiria kotona löytyy tällä hetkellä 3kpl (2 cockerspanieleita ja 1 shetlanninlammaskoira) ja 1 Lukukoira (cockerspanieli)

Jos olette kiinnostuneita kaverikoiratoiminnasta Vaasan piirillä niin ottakaa yhteyttä. Lisää iloisia, hyvin käyttäytyviä hännänheiluttajia on tavoitteena saada mukaan toimintaan.