Suomessa on 19 kennelpiiriä.

Kaverikoiravastaavat organisoivat kaverikoiratoimintaa

Suomessa on toimii tällä hetkellä 15 kaverikoiravastaavaa.

Kennelpiirin kaverikoiravastaava on kennelpiirin esittämä ja Kennelliiton tehtävään nimeämä henkilö. Hän on tehtävässään Kennelliiton edustaja ja luottamushenkilö. Heiltä saat tietoja alueesi kaverikoiratoiminnasta.

Tältä sivulta löydät alueesi kaverikoiravastaavan esittelyn. Monissa kennelpiireissä toimii useita kaverikoiraryhmiä ja vierailujen lisäksi järjestetään myös muunlaista toimintaa.

Pedigree
Pedigree tukee kaverikoiratoimintaa.

Kaverikoiravastaavat kennelpiireittäin

Riihimäen seudun kaverikoiraryhmä on perustettu vuonna 2005 ja olen yksi sen perustajajäsenistä. Ryhmän vetäjänä olen toiminut vuodesta 2008 lähtien.

Koirieni kanssa olen harrastanut ja kokeillut paljon kaikenlaista, mutta kaverikoirailu on kuulunut aina jokaisen berninpaimenkoirani elämään. Kaverikoiratyötä tehdessäni olen vuosien varrella nähnyt paljon, niin iloja kuin surujakin ja koiran mukanaan tuoma ”terapeuttinen” vaikutus on kiistaton. Asiakkaiden kanssa on voitettu koirapelkoja, muisteltu heidän omia koiriaan tai muuten vaan istuttu hiljaa ja nautittu koiran mukanaan tuomasta läheisyydentunteesta, koira kun on kaikkien kaveri.

Työ on antoisaa ja toivon, että saamme rakennettua laajan ja vahvan pohjan tälle työlle, jotta mahdollisimman monella koirattomalla ihmisellä olisi mahdollisuus jatkossakin nauttia koirien seurasta. Toivon myös, että sitten kun itse olen vanhainkodissa, saan nauttia edelleenkin koirien vierailuista ja upottaa käteni niiden pehmeään turkkiin, nauttien vain niiden läsnäolosta.

Aloitin Etelä-Pohjanmaan kennelpiirin kaverikoiravastaavana vuonna 2015. Toimin lisäksi Seinäjoen ryhmän yhteyshenkilönä, kaverikoirajaoston puheenjohtajana sekä käyn aktiivisesti kaverikoiravierailuilla ja lukukoirakäynneillä. Kennelliiton kaverikoira- ja lukukoiratyöryhmän jäsen olen ollut vuoden 2018 alusta.

Tällä hetkellä minulla on onni omistaa kolme koiraa, joista kaverikoiratoiminnassa cairnmix Leona ja yorkkipoika Jonne Aaron. Leona on myös Kennelliiton lukukoira. Kasvamassa on bedlingtoninterrieri Petrus, joka toivottavasti aikanaan soveltuu kaverikoiraksi ja lukukoiraksi.

Kaverikoiratoiminta Etelä-Pohjanmaalla on alkanut vuonna 2006. Viimeisten vuosien aikana toiminta on kasvanut voimakkaasti. Toimintaryhmiä oli viisi, joissa noin 150 kaverikoiraa. Vierailuilla koirakot käyvät parillakymmenellä paikkakunnalla. Vierailujen lisäksi koirakot osallistuvat kutsuttuina vuosittain useisiin kymmeniin yleisötapahtumiin. Ryhmien koiraohjaajat järjestävät lisäksi omia ja yhteisiä tapahtumia ja tempauksia sponsoreiden tukemina. Kaverikoirakursseja järjestetään vuosittain kaksi tai tarvittaessa useampi kysynnän mukaan. Lukukoirakursseja on yksi vuodessa ja lukukoiria piirin alueella on yli 30.

Kennelliiton kaverikoirilla ja lukukoirilla on arvokas rooli toimia yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi. Tule mukaan toimintaan jakamaa iloa ja hyvää mieltä!

Olen ollut mukana kaverikoiratoiminnassa noin 7 vuotta. Toiminnassa minulla on mukana espanjanvesikoira Hugo, joka on jo ehtinyt veteraani-ikään. Helsingin seudulla toimii tällä hetkellä 4 ryhmää, jotka ovat: Espoon-, itä-, ja länsi-Helsingin sekä Sipoo-Vantaan ryhmät.

Aktiivisia koirakoita alueellani toimii noin 150. Niiden käynnit jakaantuvat erilaisiin käyntikohteisiin. Suurin osa asiakkaista on vanhuksia. Lisäksi vierailemme mm. kehitysvammaisten, lasten ja mielenterveyskuntoutujien luona.

Olen ollut mukana kaverikoiratoiminnassa vuodesta 2012 lähtien. Tällä hetkellä toiminnassa mukana on keskikokoinen snautseri, Tilli nimeltään.

Kainuussa on yksi toimintaryhmä joka kattaa koko Kainuun alueen. Aktiivisia paikkakuntia, joilta koirakoita löytyy ovat Kuhmo, Kajaani, Sotkamo ja Suomussalmi. Vierailuja toki käydään muillakin paikkakunnilla tarpeen ja resurssien mukaan. Käymme tapahtumissa ja eri-ikäisten asiakkaiden luona niin kodinomaisissa asumisyksiköissä, päiväkodeissa kuin kouluissakin.

Kaverikoiratoiminnassa aloitin vuonna 2009 ja Imatran kaverikoiraryhmän vetäjänä olen ollut jo useamman vuoden. Kaverikoiravastaavaksi Kymenläänin kennelpiiriin minut valittiin keväällä 2015.

Lukemattomien vierailujen, erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien kautta olemme tehneet toimintaamme tunnetuksi ja siten taasen paljon positiivisia aluevaltauksia tehdyksi. Ryhmässämme osataan ja myös käytetään mielikuvitusta ja luovuutta tapahtumien järjestelyissä, leikkimielisyyttä unohtamatta.

Hoitajan ammatin kautta olen nähnyt paljon yksinäisyyttä, mitä voin lievittää vaikkapa näillä koiravierailuilla. Ja saan myös itselleni hyvän mielen toisten piristämisestä. Mikäpä on sen parempaa katseltavaa kuin esim. lasten iloiset ilmeet kohdatessaan ystävällisiä ja halailtavia koiria.

Suurena toiveenani on saada iloisia ja toimivia koiraporukoita Kymenlääniin sekä kenties keskenään toimivia ryhmiä yli kuntarajojen, tätä onkin jo vähän alkuun saatu. Koiravieraille on kysyntää enemmän kuin mitä voimme tarjota, joten jos kiinnostuit Kymen alueella kaverikoiratoiminnasta, ota yhteyttä!

Pohjois-Hämeen kennelpiiri

Pohjois-Hämeessä toimii seitsemän toimintaryhmää. Neljä ryhmistä toimii Tampereella ja sen lähikunnissa ja loput kolme ryhmää Akaassa, Orivedellä ja Virroilla. Jokaisella toimintaryhmällä on omia vierailukohteita, mutta meillä on myös vierailukohteita, jotka ovat yhteisiä kaikille Pohjois-Hämeen alueella toimiville kaverikoirakoille. Yhdessä osallistumme myös erilaisiin tilaisuuksiin - jouluparaatiin, festareille ja näyttelyihin. Tavoitteenamme on omalla toiminnallamme mahdollistaa kaverikoiran kohtaaminen jokaiselle sitä tarvitsevalle.

Olen harrastanut koiria vuodesta 1983 lähtien. Silloin hankin ensimmäisen oman rotweilerini. Seuraava koira oli myös rotweiler, jonka jälkeen jälkeen otin shcäfer-labradori-mixin. Vaihdoin taas rotua ja otin kultaisennoutajan narttupennun. Tästä kultsusta tuli ensimmäinen kaverikoirani, hän rakasti kaikkia ja kaikkea ja oli todella täydellinen kaverikoira. Typy eli 12-vuotiaaksi, sitten iski taas tuo kavala syöpä. Typy oli kolmas koirani jonka syöpä vei.

Nyt minulla on kaverikoirina englanninsetteri Topi, joka rakastaa lapsia yli kaiken. Ja toinen kaverikoirani on punainen irlanninsetteri Kapu. Näiden molempien kanssa käymme pääasiassa tapahtumissa ja kehitysvammaisten luona. Koirani tuntuvat olevan vähän liian vilkkaita vanhusten kanssa touhuamiseen. Topin kansssa olemme kokeilleet kaikkea mahdollista, doboa, hakua, nose workia ja hajuerottelua. Nyt harjoitellaan molempien kanssa kanttarellituoksua.

Olen ollut mukana kaverikoiratoiminnassa vuodesta 2015 alkaen ja aloittanut kaverikoiravastaavana vuonna 2017. Perheeseeni kuuluu ihmisten lisäksi neljä koiraa, joista kaverikoiratoiminnassa on mukana kolme vanhinta.

Pohjois-Karjalassa toimii tällä hetkellä yksi ryhmä, Joensuun kaverikoirat. Toivottavasti saisimme jossain vaiheessa uusia ryhmiä alueelle. Joensuun ryhmän toimintaan kuuluu pääasiassa perusvierailuja vanhusten, vammaisten ja mielenterveyskuntoutujien luokse. Lisäksi vierailemme erilaisissa tapahtumissa kuten vuosittainen lasten Satumetsä-tapahtuma ja koulujen sekä seurakuntien tapahtumat.

Olen ollut mukana Raahen kaverikoiraryhmässä yli 13 vuotta. Neljän vuoden ajan olin myös ryhmän yhteyshenkilönä.

Työhöni kuuluu uusien kaverikoiraohjaajien koulutus ja uusien kaverikoirien soveltuvuuden arviointi yhdessä ryhmien kanssa. Koulutuksia ja arviointeja pyrin järjestämään 2–3 kertaa vuodessa. Kaverikoirien palkitseminen on yksi mieluisimmista töistäni.

Pohjois-Pohjanmaan Kennelpiirin alueella toimii kolme ryhmää, Koillismaalla, Oulussa ja Raahessa. Ryhmät vierailevat vanhusten, kehitysvammaisten, muistisairaiden ja lasten luona. Lisäksi käymme erilaisissa tapahtumissa. Kaikkiin vierailupyyntöihin pyrimme vastaamaan.

Toimin Pohjois-Savon kennelpiirin kaverikoiravastaavana. Kaverikoiratoiminnan aloitin vuonna 2005 ja olen ollut Kuopion Kaverikoirat ryhmän vetovastaavana jo useita vuosia. Vierailemme kehitysvammaisten-, vanhusten- ja invalidien palvelukodeissa ja tapaamme myös mielenterveyskuntoutujia.

Pohjois-Savon Kennelpiirin alueella toimivia kaverikoiraryhmiä on Kuopiossa, Pielavedellä, Siilinjärvellä, Suonenjoella, Varkaudessa ja Iisalmessa. Tavoitteenani on saada lisää koulutettuja kaverikoiranohjaajia mukaan toimintaan ja uusia ryhmiä Pohjois-Savoon sekä järjestää koulutusta ja ohjausta niin toimiville kuin uusille kaverikoiranohjaajille.

Kaverikoiratoiminnassa aloitin talvella 2007. Tällä hetkellä minulla ei ole toimintaan sopivaa koiraa itselläni. Lahden Kaverikoirien vetäjänä olen ollut vuodesta 2010. Salpausselän kennelpiirissä on vain yksi Kaverikoiraryhmä. Vakiokohteissa vierailemme kerran kuukaudessa ja yksittäisiä vierailuita teemme mahdollisuuksien mukaan.

Olen ollut Satakunnan kennelpiirin kaverikoiravastaava vuodesta 2014 lähtien ja mukana Porin kaverikoirissa vuodesta 2013.

Lähihoitajan työssä huomasin, että eläimillä ja varsinkin koirilla on todella suuri vaikutus ihmisen mieleen. Tämä on niin palkitseva ja paljon iloa antava harrastus. Tavoitteenani olisi saada itsenäisiä ryhmiä ympäri Satakuntaa. Jos haluat mukaan toimintaan, niin lisätietoja saat minulta.

Toimin Uudenmaan kennelpiirin kaverikoiravastaavana ja Itä-Uudenmaan kaverikoiraryhmän vetäjänä. Olen ollut mukana toiminnassa vuoden 2014 alusta, jolloin Porvooseen perustettiin kaverikoiraryhmä. Kaverikoirana minulla toimii bordercollie Rapsu.

Oman kennelpiirini alueella toimii viisi ryhmää, Itä-Uudenmaan, Hyvinkään, Kirkkonummen, Lohjan ja Vihdin kaverikoirat. Vakivierailukohteidemme lisäksi osallistumme mielellämme myös erilaisiin tapahtumiin, joissa voimme tavata esim. lapsia, joita emme muissa vierailukohteissa tapaa.

Mieleenpainuvinta tässä toiminnassa on ilo vierailupaikkojemme asukkaiden silmissä ja ne muistot, jotka palaavat mieleen koiraa silittäessä ja katsellessa.

Kaverikoiratoimintaan tulin mukaan v. 2004, kun Turussa järjestettiin kurssi. Minusta tuli Varsinais-Suomen kennelpiirin kaverikoiravastaava vuonna 2017.

Vaikka kaverikoirani ovat vuosien varrella vaihtuneet, on yhteistyötä asiakkaiden kanssa ollut ilo tehdä. Erilaisissa tapahtumissa ja vierailupaikoissa on tutustunut moniin ihmisiin ja nähnyt sen onnellisuuden, minkä koirat tuovat vierailuilla.

Sydämestäni toivon, että saamme lisää kauniisti käyttäytyviä ja iloisia hännänheiluttajia mukaan kennelpiirin toimintaryhmiin ja uusia ryhmiä uusille alueille. Mikäli kiinnostuit kaverikoiratoiminnasta, niin otathan yhteyttä.