Kennelklubben ordnar varje år, vanligtvis på någon av vårens stora inomhusutställningar uttagningar till nordiska mästerskapstävlingen. I tävlingen väljs ut ett representationslag till årets Nordisk vinnare-utställning. I december hålls årets sista deltävling i Finska mästerskapet i Messukeskus endast en dag före den spännande finalen i Finska mästerskapet. De bästa i FM-finalen får i sin tur möjligheten att representera vårt land i internationella stortävlingar.

Två gånger per år ordnas Kennelklubbens träningsveckoslut, under vilket juniorhandlers kan öva under ledning av toppnamn. Utöver hundövningar fördjupar man sig under veckoslutet i hundens kroppsbyggnad, inlärning och utställningsförberedelser.

Tävlingarnas regler och anvisningar har utarbetats vid Kennelklubbens ungdomskommitté, där två ansvariga för aktiviteten aktivt följer upp situationen och utvecklingen. Vi vill att aktiviteten är intressant, inspirerande och högklassig och locka till sig nya utövare och framtida topphandlers.

Junior handling-blanketter

Junior handling-domare

Du hittar junior handling-domare med hjälp av domarsökningen.

Junior handling-resultat

Resultat från junior handling-tävlingar hittar du här (på finska).