Turkin, korvien, hampaiden ja silmien hoito sekä kynsien leikkaaminen kuuluvat jokaisen koiran elämään. Pientä koiraa voidaan hoitaa pöydällä, isompaa lattialla. Kaikki käsittelyt ja toimenpiteet on pyrittävä tekemään koiralle mahdollisimman miellyttäviksi. Koiraan ei saa koskaan sattua. Kipu opettaa koiran pelkäämään hoitoa.

Katso Kennelliiton hankikoira.fi-nettisivuilta ohjeita perushoitotoimenpiteiden tekemiseen. Peruskurssin videoilla muun muassa näytetään, miten koiran korvat puhdistetaan ja kynnet leikataan oikein.

Ruokinta ja vaaralliset ruoka-aineet

Kasvattaja antaa yleensä pennun mukana tarkat ja selkeät ruokintaohjeet, joita kannattaa noudattaa. Kaikki koirat tarvitsevat kuitenkin laadukasta ravintoa ja aina tarjolla olevaa raikasta vettä.

Koiran ruokinnassa on monia eri tapoja ja koirien energiantarve vaihtelee. Koiranomistajan tulee valita ruokintatapa, jolla koira voi hyvin ja joka on omistajalle helppo toteuttaa. Samoin kuin ihmisillä, koirillakin ylipainon välttäminen on tärkeää kokonaishyvinvoinnille. Koiralle ei siis tule antaa liikaa herkkuja.

Seuraavat ruoka-aineet ovat vaarallisia koiralle:

• Suklaa
  • Ksylitoli
  • Sipuli
  • Viinirypäleet ja rusinat
  • Pullataikina
  • Raa'at juurekset ja maissintähkä, hedelmien siemenet
  • Macadamia-pähkinät
  • Homeiset ruoat

Lue lisää koiran ruokinnasta hankikoira.fin nettisivuilta.

Koiran sairaudet

Koiralla on todettu yli 700 perinnöllistä sairautta. Koirat sairastavat hyvin samanlaisia sairauksia kuin ihmisetkin, sillä koiran geenit ovat 95-prosenttisesti samat kuin ihmisellä, elämme samanlaisessa ympäristössä ja elämäntavatkin ovat usein samanlaisia. Koirilla on omat tarttuvat flunssansa ja muut virustautinsa, joista osaa pystytään ennaltaehkäisemään rokottamalla.

Lue lisää koirien sairauksista hankikoira.fistä. Nettisivuilla kerrotaan tarkemmin muun muassa atopiasta epilepsiasta, ruuansulatuksen häiriöistä ja erilaisista kasvuhäiriöistä.