Jos asun Suomessa, ja minulla on RKF- tai BCU-rekisterissä oleva koira, niin voinko osallistua koiran kanssa koiranäyttelyyn Suomessa?

Voit kyllä. Kielto osallistua näyttelyihin, kokeisiin tai kilpailuihin koskee Venäjällä tai Valko-Venäjällä asuvia henkilöitä riippumatta siitä, minkä maan rekisterissä heidän koiransa ovat.

Olen tuonut Venäjältä Suomeen koiran, mutten ole saanut sille vielä export pedigree’tä. Miten toimin, jotta saisin koiran rekisteröityä ennen 15.3.2022?

Poikkeuskäytännön mukaan Venäjältä tai Valko-Venäjältä tuodun koiran voi rekisteröidä export pedigreen kopion tai sähköisen export pedigreen perusteella, kun Venäjän Kennelliitto (RKF) tai Valko-Venäjän Kennelliitto (BCU) on myöntänyt export pedigreen viimeistään 15.3.2022. Rekisteröintipäivämäärä näkyy export pedigreessä asiakirjan  vasemmassa alakulmassa. Toimita export pedigreen kopio tai sähköinen export pedigree Kennelliittoon 31.3.2022 mennessä.

Voit aloittaa rekisteröinnin Omakoira-palvelussa. Toimita export pedigree -kopio tai sähköinen export pedigree sähköpostilla osoitteeseen tuontikoirat@kennelliitto.fi.

Kun saat alkuperäisen export pedigreen, toimita se välittömästi Kennelliittoon, jotta alkuperäiseen asiakirjaan voidaan liittää koiran suomalainen rekisterinumero.

Lisätietoa ja neuvoja rekisteröintiin saat tuontikoirien rekisteröinnin palvelunumerosta, puh. 09 8873 0277 (arkisin kello 11–17).

Minulla on Venäjältä tuotu koira, jolla on alkuperäinen export pedigree. Miten toimin?

Aloita koiran rekisteröinti Omakoira-palvelussa, ja toimita alkuperäinen export pedigree Kennelliittoon 15.3.2022 mennessä.

Alkuperäisiä export pedigree -asiakirjoja voi toimittaa arkisin kello 9–17 suoraan Showlinkin palvelupisteisiin Leppävirralla, os. Kievarinkatu 4, ja Espoossa, os. Lanttikatu 2. Postitse näitä asiakirjoja voi lähettää osoitteeseen Suomen Kennelliitto c/o Showlink Oy, PL 20, 79101 Leppävirta.

Miten voin auttaa Ukrainan koiria ja koiraharrastajia?

Kansainvälinen kennelunioni FCI on avannut avustustilin, jonka kautta voidaan kanavoida apua ukrainalaisille kasvattajille ja heidän koirilleen, sekä Ukrainassa oleville että sieltä paenneille.

Suomen Kennelliitto lahjoittaa tälle tilille 20 000 euroa.

Tilin tiedot ovat:

FCI – Solidarity with Ukraine

SWIFT CREGBEBB
IBAN BE67 7320 6383 9387
Account number: 732-0638393-87

CBC BANQUE ET ASSURANCE
Avenue Albert 1er, 60
5000 - NAMUR

BELGIUM

Kun ihmiset saavat apua, on heillä voimavaroja auttaa myös eläimiä. Tehokkaimmin apu menee perille suurille joukoille isojen avustusjärjestöjen kautta. Muun muassa Suomen Punainen Risti, Suomen pakolaisapu, Suomen Unicef, Kirkon Ulkomaanapu ja Lääkärit ilman rajoja -järjestö auttavat hädässä olevia Ukrainassa.

Miten ukrainalainen koira pääsee Suomeen?

Ukrainasta pakenevien mukana saapuvat lemmikit pääsevät vallitsevassa poikkeustilanteessa Suomen ja muihin EU-maihin ilman ennakkohakemusta tai lupaa.

Ruokavirasto edellyttää, että maahantuontivaatimuksiin sisältyvät rokotukset ja madotukset hoidetaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun lemmikkieläin on saapunut Suomeen.

Ukrainan sotaa Suomeen pakenevien lemmikkien omistajia tai heidän edustajiaan, kuten avustusjärjestöjä pyydetään esittämään lemmikki ja mahdolliset maahantuontiasiakirjat rajalla Tullille saapumisen yhteydessä. Tulli antaa lisäohjeita rajalla.

Tuontieläimiin liittyy aina jonkinasteisia terveysriskejä. Koska Ukrainassa esiintyy muun muassa rabiesta, turhaa kontaktia maasta tuotuihin koiriin ja kissoihin on syytä välttää, neuvoo Ruokavirasto.

Lisätietoa saa Ruokavirastosta ja Tullista.