Suomen muotovalion arvo (FI MVA)

Suomen muotovalion arvoon vaaditaan vähintään kolme sertifikaattia Suomesta kolmelta eri tuomarilta. Vähintään yksi näistä sertifikaateista on saatava koiran täytettyä 24 kk, riippumatta siitä missä luokassa koira on kilpaillut. Tämän lisäksi tulee täyttyä mahdolliset rotukohtaiset koepalkintovaatimukset.

Ulkomaalaisessa rekisterissä olevan koiran valionarvohakemuksen liitteeksi tulee liittää kopio rekisterikirjasta, kopiot jo myönnetyistä valionarvoista sekä todistus käyttökokeesta, mikäli rotu sellaisen vaatii.

Ulkomaalaiset valionarvot ja tittelit

Ulkomaalaiset valionarvotittelit (esim. EE MVA) saadaan koiran tietoihin toimittamalla kopio vahvistuksesta / kunniakirjasta Kennelliiton osoitteeseen tai sähköpostitse valiot@kennelliitto.fi. Mukaan ei tarvitse liittää Kennelliiton valionarvohakemusta.

Ulkomaalaiset voittajatittelit (esim. EEV-07) saadaan toimittamalla arvostelukopio Kennelliiton osoitteeseen tai sähköpostitse valiot@kennelliitto.fi tai faxilla 09 8873 0302. Mukaan ei tarvitse liittää Kennelliiton valionarvohakemusta.

Pohjoismaiden muotovalion arvo (POHJ MVA)

Pohjoismaiden muotovalion arvoa voidaan hakea koiralle, joka on saavuttanut kolmen eri Pohjoismaan (Suomi, Ruotsi, Norja, Islanti tai Tanska) muotovalion arvon. Tätä valionarvoa on mahdollista hakea vuoden 2019 loppuun asti.

Valionarvohakemuksen tulee liittää Pohjoismaisista valionarvoista kopio kunniakirjasta, vahvistuskirjeestä tai vahvistussähköpostista.

Uusi Pohjoismaiden muotovalion arvo (NORDIC MVA)

Uusi Pohjoismaiden muotovalion arvo (NORDIC MVA) korvaa aiemman Pohjoismaiden muotovalion arvon (POHJ MVA), jonka saamiseksi koiran tuli saada kolme kansallista muotovalion arvoa Pohjoismaista.

Saadakseen NORDIC MVA -arvon koiran tulee olla kansallinen valio siinä maassa, jossa koira on rekisteröity ja koiran tulee olla saanut kolme NORD-sertiä kolmesta eri Pohjoismaasta, kolmelta
eri tuomarilta. Vähintään yksi NORD-serteistä on saatava koiran täytettyä 24 kuukautta.

NORDIC MVA -titteliä hakiessa hakemus on toimitettava sen maan kennelliitolle, jossa koira on rekisteröity. Hakemukseen merkitään milloin ja missä maassa koira on saanut NORD-sertit.
Jos koira on rekisteröity Pohjoismaiden ulkopuolelle, tulee hakemus osoittaa sen maan kennelliitolle, jossa koira vastaanotti viimeisen NORD-sertin.

Hakemukset voi toimittaa Kennellittoon postitse tai sähköpostitse valiot@kennelliitto.fi.

Kansainvälinen valionarvo (C.I.B)

Mikäli koirasta tulee kansainvälinen valio, tulee hakemukseen kirjata tarpeelliset näyttely- ja koetulokset. Hakemus kaavakkeena tulee käyttää FCI:n omaa kaavaketta. Huomioi, että koetuloksen vaativille roduille on oma lomake. Sen voi täyttää ja tallentaa omalle tietokoneelle, josta se sitten on helppo lähettää sähköpostilla valiot@kennelliitto.fi-osoitteeseen.

Kun olet saanut vahvistuksen FCI:ltä, siitä ei tarvitse erikseen lähettää kopiota toimistoon. FCI lähettää kopiot vahvistuksista suoraan valionarvovastaavalle.

Tee sähköinen valionarvohakemus helposti Omakoira-palvelun kautta

Kennelliiton jäsenet voivat tehdä valionarvohakemuksen sähköisesti Omakoira-palvelussa. Samassa yhteydessä voit tilata halutessasi maksullisen kunniakirjan. Hakemuksen täyttäminen netissä on helppoa ja nopeaa. Omakoira-palvelun kautta voit hakea kuitenkin ainoastaan suomalaisia valionarvoja. Ulkomaalaiset valionarvotittelit saadaan koiran tietoihin toimittamalla arvotelukopio ja vahvistuskortti / kunniakirja Kennelliittoon.

Lisäksi Omakoiran kautta on mahdollista tulostaa englanninkielinen valionarvotodistus. Kirjaudu Omakoira-palveluun.

Lomakkeita

Kennelliiton valionarvon hakemuslomake
Tällä lomakkeella haetaa Suomen käyttö- tai muotovalion arvoa koiralle. Täytetty lomake lähetetään joko postitse osoitteeseen Showlink, PL 20,79101 Leppävirta tai sähköpostitse osoitteeseen valiot@kennelliitto.fi.
Kennelliiton valionarvon hakemuslomake
Blankett för ansökan om championat hos Finska Kennelklubben
Ansökan om finskt utställnings- eller brukschampionat görs på denna blankett. Den ifyllda blanketten skickas antingen per post till Showlink, PB 20, 79101 Leppävirta, eller per e-post till adressen valiot@kennelliitto.fi.
The Finnish Kennel Club’s Champion Title application form
Please use this form when applying for a Finnish Champion title for your dog. The form is used for applications for both Working and Show Champion titles. Fill out the form and mail it to Showlink, PL 20,79101 Leppävirta or email it to valiot@kennelliitto.fi.
Kansainvälisen muotovalionarvon hakemuslomake, CIB & CIE
Tällä lomakkeella haetaan kansainvälistä muotovalionarvoa sellaisille koirille, jolla ei ole käyttötulosta. Ilman käyttötulosta kansainvälisen muotovalionarvoon vaaditaan vähintään 4 CACIBia. Täytetty lomake lähetetään joko postitse osoitteeseen Showlink, PL 20,79101 Leppävirta tai sähköpostitse osoitteeseen valiot@kennelliitto.fi.
Kansainvälisen muotovalionarvon hakemuslomake, CIB & CIE
Päivitetty
Blankett för ansökan om internationellt utställningschampionat, C.I.B. och C.I.E.
Ansökan om internationellt utställningschampionat för hund som inte har arbetsmerit görs på denna blankett. Vid ansökan om internationellt utställningschampionat utan arbetsmerit krävs minst 4 CACIB. Den ifyllda blanketten skickas antingen per post till Showlink, PB 20, 79101 Leppävirta, eller per e-post till adressen valiot@kennelliitto.fi.
Päivitetty
Application form for the International Beauty Champion title C.I.B. and C.I.E.
Please use this form when applying for an International Beauty Champion title for a dog without working trial merits. For dogs with no working trial merits, a minimum of four CACIBs are required for the International Beauty Champion title. Fill out the form and mail it to Showlink, PL 20,79101 Leppävirta or email it to valiot@kennelliitto.fi. If your place of residence is not in Finland, please send the form to the national kennel club in your country.
The form can be filled and saved
Kansainvälisen käyttövalionarvon hakemuslomake (metsästyskoirat)
Tällä lomakkeella haetaan kansainvälistä käyttövalionarvoa roturyhmien 3, 4, 5, 6 ja 8 koirille, joiden näytöt tulevat metsästyskoirakokeista. Täytetty lomake lähetetään joko postitse osoitteeseen Showlink, PL 20,79101 Leppävirta tai sähköpostitse osoitteeseen valiot@kennelliitto.fi.
Päivitetty 30.5.2018
Kansainvälisen käyttövalionarvon hakemuslomake (metsästyskoirat)
Päivitetty
Ansökan om internationellt bruks-/jaktchampionat (jakthundar) C.I.T.
Denna blankett används vid ansökan om internationellt jakt-/brukschampionat för hundar i rasgrupper 3, 4, 5, 6 och 8 med provmeriter tagna i jaktprov. Den ifyllda blanketten skickas antingen per post till Showlink, PB 20, 79101 Leppävirta, eller per e-post till adressen valiot@kennelliitto.fi.
Päivitetty
Application form for the International Working Champion title C.I.T. (hunting dogs)
Please use this form when applying for the International Working Champion title C.I.T. for a dog in FCI group 3, 4, 5, 6, or 8, with results gained in hunting trials. Fill out the form and mail it to Showlink, PL 20,79101 Leppävirta or email it to valiot@kennelliitto.fi. If your place of residence is not in Finland, please send the form to the national kennel club in your country.
Anomuslomake Vara-CACIBin muuttamiseksi CACIBiksi
Tällä lomakkeella koiranomistaja voi anoa Vara-CACIBin muuttamista CACIBiksi. Näin voidaan tehdä, jos näyttelyssä CACIBin saaneen koiran omistaja ilmoittaa, ettei kyseinen koira tarvitse CACIBia.
Anomuslomake Vara-CACIBin muuttamiseksi CACIBiksi
Päivitetty
Ansökan om att omvandla reserv-CACIB till CACIB
Med denna blankett kan hundägaren ansöka om att reserv-CACIB omvandlas till CACIB. Ansökan kan göras om ägaren till hunden som tilldelats CACIB meddelar att hunden inte behöver CACIB.
Application form to turn a reserve CACIB to a CACIB
A dog owner can request that a reserve CACIB is changed to a CACIB by using this form. The request can be made if the owner of the dog awarded with a CACIB announces that his or her dog does not need the CACIB.

Säännöt ja ohjeet

Downloadable file
Suomen valionarvonsäännöt
Dokumentti sisältää suomalaiset valionarvonsäännöt sekä koe- että näyttelypuolella. Valionarvosäännöt ovat voimassa 1.1.2020 - 31.12.2020.
Päivitetty 2.1.2020
Suomen valionarvonsäännöt
Championatbestämmelser i Finland
Dokumentet innehåller regler för att uppnå finskt championat såväl i prov som på utställningar. Championatbestämmelserna gäller för tiden 1.1.2020–31.12.2020.
Finnish Champion Title Regulations 2020
Regulations for Finnish show and working champion titles. Valid from 1.1.2020 to 31.12.2020.
Missing content item.

Kaikki valionarvoihin liittyvät säännöt ja lomakkeet näyttelyt-kategoriasta lomake-sivulta tai säännöt ja ohjeet -sivulta.