Koira kansalaisena -teemavuonna tuomme esille koiran muuttunutta roolia ja merkitystä yhteiskunnassa sekä sitä, millaisia hyötyjä koirat tuovat kansalaisina. Nostamme myös esille, millaisia palveluita koirat tarvitsevat, ja miten Kennelliitto voi edistää niiden saavutettavuutta.

Julkaisemme keväällä Suomen koiraystävällisin kunta -kilpailun, jonka voittaja palkitaan Kuntamarkkinoilla 14.-15.9. Esittelemme Kuntamarkkinoilla Kennelliiton toimintaa omalla osastollaan. Kuntamarkkinoilla julkaistaan myös päivitetyt koira-aitauksen rakentamisohjeet kunnille.

Tuotamme ala-asteen kouluille ja kerhoille koira-aiheista oppimateriaalia. Painettu opettajan opas ja oppilaan tehtäväosuus verkossa julkaistaan Koiranpäivänä 24.4.

Teemavuosi näkyy Koiranpäivänä myös erilaisina somehaasteina. Toivomme, että haasteisiin vastaavat kaikki ne, joita kiinnostaa edistää koiran asemaa yhteiskunnassa.

Teemavuonna tuodaan esille pian 20 toimintavuottaan juhlivaa Kennelliiton kaverikoiratoimintaa eri tavoin. Koronavuosien jälkeen kaverikoirat tavoittavat yhä suuremman joukon koiranystäviä päiväkodeissa, kouluissa, vanhusten palvelutaloissa ja hoitolaitoksissa.

Syksyllä valitsemme perinteisesti Sankarikoirat, jotka ovat vaikuttaneet siihen, että ihmishenki pelastuu, sekä Poliisin, Puolustusvoimien, Rajavartiolaitoksen, Rikosseuraamuslaitoksen ja Tullin Vuoden virkakoirat. Sankarikoirat ja Vuoden virkakoirat palkitaan Koiramessuilla Helsingissä 16.12.