Finska Kennelklubbens styrelse preciserade anvisningarna om registrering av hundar som importerats från Ryssland och Vitryssland på sitt möte 8.3.2022. En hund som beviljats export pedigree av kennelklubben i Ryssland eller Vitryssland senast 15.3.2022 kan registreras hos Finska Kennelklubben genom undantagsförfarande.

Kennelklubbens styrelse beslöt 4.3.2022 att hundar importerade från Ryssland och Vitryssland registreras inte längre till Finland efter 15.3.2022. Bakom beslutet ligger kriget som pågår i Ukraina.

Beslutet har förståeligt nog väckt många frågor eftersom många hundar importeras till Finland särskilt från Ryssland.

- Vi vill inte försvåra arbetet av finska hunduppfödare. Vi har beaktat den feedback vi fått av medlemmar och finska hunduppfödarföreningen Suomen Koirankasvattajat SuKoKa ry då vi preciserat beslutet, säger Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen.

En kopia av Export Pedigree eller digital version godkänns, om beviljad senast 15.3.2022

Enligt undantagsförfarandet som antogs av Kennelklubbens styrelse kan Finska Kennelklubben registrera en hund som importerats från Ryssland eller Vitryssland utifrån en kopia av export pedigree eller en digital export pedigree, om export pedigree har beviljats av Rysslands kennelklubb (RKF) eller Vitrysslands kennelklubb (BCU) senast 15.3.2022. Registreringsdatumet finns nere i vänstra hörnet av export pedigreen. Ett dokument av detta slag ska tillställas Kennelklubben senast 31.3.2022. Dokument som skickats till Finska Kennelklubben kommer att handläggas så fort som möjligt efter det.

När hundägaren erhåller export pedigree i original, ska den tillställas Kennelklubben omgående i syfte att ansluta hundens finska registernummer till originaldokumentet.

Om hunden har importerats till Finland från Ryssland eller Vitryssland sedan tidigare, man önskar registrera hunden hos Finska Kennelklubben och hunden har en export pedigree i original, bör hunden registreras hos Finska Kennelklubben senast 15.3.2022. Export pedigree i original bör tillställas Finska Kennelklubben senast 15.3.2022.

Undantagsförfarandet gäller tills vidare.

Registreringar som görs enligt undantagsförfarandet handläggs så fort som möjligt

För tillfället handläggs ett stort antal registreringar av ryska och vitryska hundar av Showlink Oy, som ansvarar för registreringstjänsterna för Finska Kennelklubben.

- Vi vill tacka ägare av importerade hundar för deras tålamod i denna utmanade situation. Vi strävar efter att handlägga registreringarna så fort som möjligt, lovar Tuula Laitinen, förmannen som ansvarar för registreringsenheten på Showlink Oy.

Kopior av export pedigree och digitala export pedigrees för hundar importerade från Ryssland eller Vitryssland skickas per e-post till tuontikoirat@kennelliitto.fi. Registrering av importerad hund kan inledas på Omakoira-tjänsten.

Export pedigree i original kan hämtas direkt till Showlinks kontor vardagar klockan 9–17 till Leppävirta, adress Kievarinkatu 4, och Esbo, adress Slantgatan 2. Dessa dokument kan även skickas per post till Finska Kennelklubben c/o Showlink Oy, PB 20, 79101 Leppävirta.

För mera information

Finska Kennelklubbens styrelseordförande
Harri Lehkonen
harri.lehkonen@kennelliitto.fi