Officiella tävlingar arrangeras på utställningar som beviljats av Finska Kennelklubben. Det arrangeras många tävlingar som är öppna för alla. Dessutom arrangeras 20 FM-kvaltävlingar varje år. Vinnarna av kvaltävlingarna blir bjudna till FM-finalen, som arrangeras i december i Messukeskus, Helsingfors. De bästa i FM-finalen får äran att representera Finland på värdetävlingar utomlands. Varje kenneldistrikt arrangerar årligen en distriktsmästerskapstävling. Rätt att delta har alla ungdomar bosatta inom respektive distrikt. Också en kvaltävling till Nordiska Mästerskapen i junior handling arrangeras varje år. I tävlingen utses ett landslag för årets Nordiska Mästerskapstävling i junior handling, som arrangeras i samband med Nordiska Vinnarutställningen.

Flera kenneldistrikt och föreningar arrangerar egna junior handling-träningar för ungdomar. Också många hundklubbar arrangerar kurser och temadagar i junior handling. Två gånger per år ordnas Kennelklubbens träningsveckoslut, under vilket juniorhandlers kan öva under ledning av toppnamn. Utöver träningar med hundar fördjupar man sig under veckoslutet i hundens kroppsbyggnad, inlärning och utställningsförberedelser.

Junior handling-domare

Du hittar junior handling-domare via vårt domarsök.

Värdetävlingar 2020

Tävlingskalendern 2020 hittar du här.

Regler och blanketter för junior handling-tävlingar