Det erbjuds grund- och fortsatt utbildning av många slag för uppfödare och personer som verkar inom olika hundsporter, samt fördjupande utbildning för funktionärer i kenneldistrikt.

Kursutbudet byggs som bäst även i Kennelklubbens digitala lärmiljö Digitassu.

Utbildningar

Årligen arrangeras utbildningshelgen Agria KoiraExpo, som är öppen för alla medlemmar. Programmet utgörs av en omfattande översikt på hundvärlden. I programmet har hänsyn tagits till såväl funktionärer i kenneldistrikt och hundsportföreningar som vanliga hundintressenter.

Kurser

Kenneldistrikt arrangerar varje år flera kurser för olika målgrupper. Ansvariga för kursernas genomförande är distriktsutbildare, som är erfarna hundmänniskor. Du hittar distriktsutbildarnas kontaktuppgifter här.

I kenneldistrikt arrangeras bland annat följande kurser:

• Grund- och fortsättningskurs för uppfödare
  • Grundkurs för provfunktionärer
  • Grundkurs för överdomare
  • Grundkurs för id-märkare
  • Kursen Hunduppfödning idag

Information om kommande kurser hittar du i Kennelklubbens eventkalender och i tidskriften Koiramme – Våra hundar. Kontakta ditt distrikt för att få information om övriga kurser som arrangeras i distriktet.

I listan nedan hittar du utbildningar för funktionärer och medlemmar som arrangeras av Kennelklubbens kansli.

Bekanta dig även med kurser i kompis- och läshundsverksamheten samt evenemang inom ungdomsverksamheten under länkarna nedan:

Utbildningar för funktionärer och medlemmar

15.6.2021 klo 17:30 - 20:00
Virkakoirawebinaari kasvattajille
Webinaari

Hyvien koirien hankinta on kriittinen menestystekijä kaikille virkakoiratahoille. Poliisi, Puolustusvoivat, Rajavartiolaitos, Rikosseuraamuslaitos ja Tulli haluavat avata toimintaansa Kennelliiton kasvattajille ja luoda uusia kontakteja kasvattajiin.

Webinaarissa esiintyvät ylikonstaapeli, koirahankintavastaava Antti Tikkanen Poliisikoiralaitokselta, sotilasmestari, Porin prikaatin sotakoiraosaston kurssinjohtaja Tero Rissanen Puolustusvoimista, luutnantti, koiratoimintaupseeri Janne Rapo Rajavartiolaitokselta, erityisasiantuntija Aki Saarinen Rikosseuraamuslaitokselta ja Tullin koirakoulun johtaja Ari Nieminen.

Linkki tähän maksuttomaan, kaikille avoimeen webinaariin avataan Kennelliiton verkkosivuilla tiistaina 15.6.

Tekniseen toteutukseen liittyvät kysymykset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen koulutus@kennelliitto.fi.

16.6.2021 klo 18:00 - 20:30
KOIRAN KÄYTTÄYTYMISTARPEET - miten koira näkee ihmisen ja toiset koirat?
Webinaari

Kennelliitto järjestää kaikille avoimen, maksuttoman webinarin aiheella: Koiran käyttäytymistarpeet – miten koira näkee ihmisen ja toiset koirat?

Luennolla keskitytään siihen miksi tiettyjen käyttäytymismuotojen toteuttaminen on välttämätöntä tasapainoisen aivokemian ylläpitämiselle? Lisäksi pohdimme miten käyttäytymistarpeisiin liittyviä ongelmia kuten eroahdistusta voi ennaltaehkäistä ja ratkaista?
Luennoitsijana webinaarissa on evoluutiobiologi, tietokirjailija, FT Helena Telkänranta.

Helena on moninkertaisesti palkittu tietokirjailija, joka tunnetaan muun muassa kirjoistaan "Millaista on olla eläin?" ja "Eläin ja ihminen - mikä meitä yhdistää?" Hänen erikoisalaansa on eläinten käyttäytymistä ja koulutusta sekä eläinten mielen toimintaa koskevan tutkimustiedon tuominen yleistajuisessa muodossa eläinalojen ammattilaisten ja suuren yleisön ulottuville. Telkänranta on myös itse tehnyt eläinten käyttäytymis- ja kognitiotutkimusta Helsingin yliopistossa sekä Bristolin yliopistossa Britanniassa. Nykyään Telkänranta johtaa perustamaansa tutkimus- ja tiedeviestintäyritystä nimeltä Arador Innovations.

Luennon aikataulu:
Klo 18:00 - 19:50 Luento
Klo 19:50 - 20:00 Tauko
Klo 20:00 - 20:30 Yleisökysymykset
(huom! tauon ja yleisökysymysten aika saattaa vielä muuttua)

Ilmoittautumisen yhteydessä ei oteta ennakkokysymyksiä. Luennoitsille voi kuitenkin laittaa yleisökysymyksiä luennon aikana.

Webinaarista tehdään tallenne mikä on ilmoittautuneiden katsottavan rajatun ajan (n. 1 kk) webinaarin jälkeen.
Huomioithan että tallenne on nähtävissä vain webinaariin ilmoittautuneille.

Ilmoittautuminen sulkeutuu TI 15.6.2021.

Ilmoittautumiseen ja tekniseen toteutukseen liittyvät kysymykset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen koulutus@kennelliitto.fi.

9.-10.10.2021
Ulkomuototuomareiden peruskurssin alkeiskurssi
Virtuaalikoulutus
Contact person
Paula Rekiranta/Kennelliitto
Telephone number
09 -88730 219

Suomen Kennelliitto - Finska Kennelklubben ry järjestää ulkomuototuomareiden peruskurssin alkeiskurssin syksyllä 2021.
Alkeiskurssi on kaksipäivänen ja se toteutetaan virtuaalikoulutuksena.
Alkeiskurssille on tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet.

Seuraava ulkomuototuomareiden peruskurssi järjestetään syksyllä 2022.
Alkeiskurssi tulee olla suoritettuna haettaessa ulkomuototuomareiden peruskurssille.
Tutustu tästä kokonaisuudessaan Ulkomuototuomareille asetettuihin yleisiin vaatimuksiin,
jotka tulee täyttää ennen hakemista peruskurssille.

Kurssipäivät ja sisällöt:
Lauantai 9.10.2021 Koiran rakenteellis-toiminnallinen tyyppi; rakenne ja liikunta
Sunnuntai 10.10.2021 Arvosteluperusteet ja tuomarietiikka

Alkeiskurssin loppukoe järjestetään kaikissa kennelpiireissä keskiviikkona 27.10.2021 klo 18.00.
Mikäli koronapandemia jatkuu ja viranomaismääräykset näin ohjeistavat, koe järjestetään verkkotenttinä.

Katso tarkemmat ohjeet Ulkomuototuomareiden koulutus- ja pätevöimisohje.