Det erbjuds grund- och fortsatt utbildning av många slag för uppfödare och personer som verkar inom olika hundsporter, samt fördjupande utbildning för funktionärer i kenneldistrikt.

Kursutbudet byggs som bäst även i Kennelklubbens digitala lärmiljö Digitassu.

Utbildningar

Årligen arrangeras utbildningshelgen Agria KoiraExpo, som är öppen för alla medlemmar. Programmet utgörs av en omfattande översikt på hundvärlden. I programmet har hänsyn tagits till såväl funktionärer i kenneldistrikt och hundsportföreningar som vanliga hundintressenter.

Kurser

Kenneldistrikt arrangerar varje år flera kurser för olika målgrupper. Ansvariga för kursernas genomförande är distriktsutbildare, som är erfarna hundmänniskor. Du hittar distriktsutbildarnas kontaktuppgifter här.

I kenneldistrikt arrangeras bland annat följande kurser:

• Grund- och fortsättningskurs för uppfödare
  • Grundkurs för provfunktionärer
  • Grundkurs för överdomare
  • Grundkurs för id-märkare
  • Kursen Hunduppfödning idag

Information om kommande kurser hittar du i Kennelklubbens eventkalender och i tidskriften Koiramme – Våra hundar. Kontakta ditt distrikt för att få information om övriga kurser som arrangeras i distriktet.

I listan nedan hittar du utbildningar för funktionärer och medlemmar som arrangeras av Kennelklubbens kansli.

Bekanta dig även med kurser i kompis- och läshundsverksamheten samt evenemang inom ungdomsverksamheten under länkarna nedan:

Utbildningar för funktionärer och medlemmar

7.6.2022 | kello 18:00
Agria KoiraExpo -webinaari
Webinaari

Kennelliitto järjestää kaikille avoimen, maksuttoman Agria KoiraExpo -webinaarin.

Webinaarissa luennoi el.lääk.lis. – pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri Annukka Söderblom aiheella ”Kuinka voin vaikuttaa koirani hampaiden ja suun terveyteen”.

Miten voin hoitaa koirani hampaita? Luennolla käydään läpi koirien yleisimpiä hammas- ja suusairauksia, annetaan vinkkejä kotihoitoon sekä avataan sitä, missä vaiheessa on hyvä kääntyä lääkärin puoleen. Luennolla syvennytään myös rotukohtaisiin hammasongelmiin kuten purentavikoihin.

Webinaari alkaa klo 18:00. Webinaarin luento-osuuden ja tauon jälkeen on luvassa keskusteluosio, jossa syvennytään muutamaan aiheeseen tarkemmin.

Webinaarista tehdään tallenne, joka on katsottavissa rajatun ajan (n. 1 kk) webinaarin jälkeen.
Huomioithan, että tallenne on nähtävissä vain webinaariin ilmoittautuneille.

ILMOITTAUTUMINEN WEBINAARIIN ON PÄÄTTYNYT!

Lisätietoja webinaarista; koulutus@kennelliitto.fi

1.10.2022
Kasvattajatapahtuma
Pori

Tervetuloa Kennelliiton kasvattajatapahtumaan!

Kennelliiton vuoden 2022 toiminnan teemana on kohtaaminen. Järjestämme teemavuonna neljä kasvattajatapahtumaa eri puolilla Suomea. Tapahtumat ovat maksuttomia ja avoimia kaikille Kennelliiton kasvattajille ja kasvattajaksi aikoville jäsenillemme.

Kaikissa tapahtumissa on samantyyppinen ohjelma:

- Ilmoittautuminen ja aamukahvi
- Kennelliiton vuosien 2022-2026 strategian esittely
- Kennelliiton organisaation ja päätöksenteon avaaminen
- Valmisteilla olevan eläinten hyvinvointilain vaikutukset koirankasvatukseen
- Ajankohtaisia tietoa kasvattajille
- Iltapäiväkahvi
- Keskustelua koirankasvatukseen ja eri toimijoiden yhteistyöhön liittyvistä teemoista

Tapahtuman ohjelma tarkentuu myöhemmin. Luennoitsijoina on Kennelliiton ja Ruokaviraston asiantuntijoita.

Tiedotamme tapahtuman ilmoittautumisen avaamisesta erikseen Kennelliiton verkkosivuilla. ja kasvattajille suunnatussa uutiskirjeessä

Lisätietoa tapahtumasta: kasvattajatmk(at)kennelliitto.fi

7.-8.10.2022
Alueellisten toimijoiden koulutuspäivä
Pääkaupunkiseutu

Kennelliiton aluekouluttajille, kennelneuvojille, nuorisokoordinaattoreille, kaverikoiravastaaville, lukukoirayhteyshenkilöille, näyttelyohjaajille ja kansainvälisille delegaateille suunnattu koulutustilaisuus ajankohtaisista asioista.

Kutsutut saavat sähköpostikutsun tapahtumaan.

8.-9.10.2022
Käyttäytymisen jalostustarkastuksen toimihenkilöiden koulutusviikonloppu
Kannus

Kennelliitto kouluttaa uusia Käyttäytymisen jalostustarkastuksen jalostustarkastajia ja vastaavia toimitsijoita. Koulutus järjestetään Keski-pohjanmaan ammattiopiston Kannuksen toimipaikassa. Nykyiset jalostustarkastajat ja vastaavat toimitsijat voivat halutessaan ilmoittautua kuunteluoppilaiksi ja tulla virkistämään muistiaan pitkän korona-ajan jälkeen; tämä lasketaan osallistumiseksi jatkokoulutukseen.

Etukäteisvaatimukset vastaavan toimitsijan koulutukseen pääsemiselle ovat:

• Kennelliiton jäsen
  • täysi-ikäinen
  • koetoimitsijan peruskurssi suoritettu
  • puolto rotujärjestöltä, -yhdistykseltä tai -kerholta sopivuudesta käyttäytymisen jalostustarkastuksen vastaavaksi toimitsijaksi
  • riittävät fyysiset ominaisuudet; kykenee vaivatta istumaan, kyykistymään, seisomaan ja juoksemaan. Riittävä näkö ja kuulo.
  • hyvä koirankäsittelytaito
  • riittävät vuorovaikutustaidot

Vastaavien toimitsijoiden koulutus kestää yhden päivän, noin klo 10–19 välillä eli osallistujat hyväksytään joko lauantaille tai sunnuntaille.

Etukäteisvaatimukset käyttäytymisen jalostustarkastajan koulutukseen pääsemiselle ovat:

• käyttäytymisen jalostustarkastuksen vastaavan toimitsijan pätevyys
  • ylituomarin peruskurssi suoritettu
  • puolto rotujärjestöltä, -yhdistykseltä tai -kerholta sopivuudesta käyttäytymisen jalostustarkastajaksi. Puollon tulee ottaa kantaa siihen, että hakija on tehtävään sopiva henkilö. Sopivaksi voidaan katsoa henkilö, jolla on pitkä kokemus erilaisten koirien käyttäytymisen havainnoinnista ja niiden kanssa toimimisesta erilaisissa tilanteissa tai harrasteissa. Hakijalla tulee siis olla hyvä kyky havainnoida ja ymmärtää koiran eleitä ja käyttäytymistä.

Käyttäytymisen jalostustarkastajien koulutus kestää koko viikonlopun, päivät ajoittuvat noin klo 10–18 välille.

Koulutus on käytäntöpainotteista, minkä vuoksi osallistujien määrä joudutaan pitämään pienenä. Kennelliiton Käyttäytymisen jalostustyöryhmä päättää koulutukseen hyväksytyistä. Jalostustarkastajaksi pyrkiviä otetaan koulutukseen noin kymmenen ja vastaavaksi toimitsijaksi pyrkiviä noin viisi kumpanakin päivänä.

Koulutukseen hyväksyttyjen uusien hakijoiden tulee ennen koulutusviikonloppua tutustua ennakkomateriaaliin ja tarvittaessa tehdä vaadittavat ennakkotehtävät.

Linkki hakemukseen tulee olemaan auki elokuun alkupuolelta 2.9.2022 saakka, tarvittavaa puoltoa kannattaa siis pyytää yhdistyksiltä jo etukäteen.

Myös kertaamaan tulevien toimihenkilöiden tulee ilmoittautua em. päivämäärään mennessä ja heidän määräänsä voidaan tarvittaessa rajoittaa.

Päätökset osallistujista tehdään syyskuun alkupuolella, minkä jälkeen hakijoihin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti. Osallistujille lähetään tarkempi tieto ennakkomateriaalista ja -tehtävistä, ohjelmasta sekä maksuohjeet samalla, kun he saavat tiedon koulutukseen hyväksymisestä.

Kurssimaksu vastaavien toimitsijoiden koulutuksesta on 60 €, jalostustarkastajien koulutuksesta 100 € ja kertaavien toimihenkilöiden osalta 20 €. Maksu sisältää koulutuksen, materiaalin ja aamu- sekä iltapäiväkahvin/-teen. Muista ruokailuista osallistujat vastaavat itse. Osallistumisen peruuntuessa kurssimaksu palautetaan vain lääkärintodistusta vastaan.

Omakustanteista majoitusta voi tarvittaessa kysyä Kannuksen alueen majoituspalveluista:

Lisätietoja:

Käyttäytymisen jalostustarkastuksen koulutusohje
jalostusposti@kennelliitto.fi

29.10.2022
Kasvattajatapahtuma
Oulu

Tervetuloa Kennelliiton kasvattajatapahtumaan!

Kaikissa tapahtumissa on samantyyppinen ohjelma:

- Ilmoittautuminen ja aamukahvi
- Kennelliiton vuosien 2022-2026 strategian esittely