Det erbjuds grund- och fortsatt utbildning av många slag för uppfödare och personer som verkar inom olika hundsporter, samt fördjupande utbildning för funktionärer i kenneldistrikt.

Kursutbudet byggs som bäst även i Kennelklubbens digitala lärmiljö Digitassu.

Utbildningar

Årligen arrangeras utbildningshelgen Agria KoiraExpo, som är öppen för alla medlemmar. Programmet utgörs av en omfattande översikt på hundvärlden. I programmet har hänsyn tagits till såväl funktionärer i kenneldistrikt och hundsportföreningar som vanliga hundintressenter.

Kurser

Kenneldistrikt arrangerar varje år flera kurser för olika målgrupper. Ansvariga för kursernas genomförande är distriktsutbildare, som är erfarna hundmänniskor. Du hittar distriktsutbildarnas kontaktuppgifter här.

I kenneldistrikt arrangeras bland annat följande kurser:

• Grund- och fortsättningskurs för uppfödare
  • Grundkurs för provfunktionärer
  • Grundkurs för överdomare
  • Grundkurs för id-märkare
  • Kursen Hunduppfödning idag

Information om kommande kurser hittar du i Kennelklubbens eventkalender och i tidskriften Koiramme – Våra hundar. Kontakta ditt distrikt för att få information om övriga kurser som arrangeras i distriktet.

I listan nedan hittar du utbildningar för funktionärer och medlemmar som arrangeras av Kennelklubbens kansli.

Bekanta dig även med kurser i kompis- och läshundsverksamheten samt evenemang inom ungdomsverksamheten under länkarna nedan:

Utbildningar för funktionärer och medlemmar

26.-27.10.2024
Käyttäytymisen jalostustarkastuksen toimihenkilökoulutus
Lahden seutu

Kennelliitto järjestää käyttäytymisen jalostustarkastuksen toimihenkilökoulutuksen 26.-27.10.2024. Koulutus järjestetään alustavasti Lahden seudulla, sijainti tarkentuu elokuun alussa.

Hakuaikaa on 8.9.2024 saakka, linkki hakulomakkeeseen julkaistaan tässä ilmoituksessa myös elokuun alussa.

Etukäteisvaatimukset vastaavan toimitsijan koulutukseen pääsemiselle ovat:

• Kennelliiton jäsen
  • täysi-ikäinen
  • koetoimitsijan peruskurssi suoritettu
  • puolto rotujärjestöltä, -yhdistykseltä tai -kerholta sopivuudesta käyttäytymisen jalostustarkastuksen vastaavaksi toimitsijaksi
  • riittävät fyysiset ominaisuudet; kykenee vaivatta istumaan, kyykistymään, seisomaan ja juoksemaan. Riittävä näkö ja kuulo.
  • hyvä koirankäsittelytaito
  • riittävät vuorovaikutustaidot

Vastaavien toimitsijoiden koulutus kestää yhden päivän, noin klo 9–18.30 välillä eli osallistujat hyväksytään joko lauantaille tai sunnuntaille.

Etukäteisvaatimukset käyttäytymisen jalostustarkastajan koulutukseen pääsemiselle ovat:

• käyttäytymisen jalostustarkastuksen vastaavan toimitsijan pätevyys
  • ylituomarin peruskurssi suoritettu
  • puolto rotujärjestöltä, -yhdistykseltä tai -kerholta sopivuudesta käyttäytymisen jalostustarkastajaksi. Puollon tulee ottaa kantaa siihen, että hakija on tehtävään sopiva henkilö. Sopivaksi voidaan katsoa henkilö, jolla on pitkä kokemus erilaisten koirien käyttäytymisen havainnoinnista ja niiden kanssa toimimisesta erilaisissa tilanteissa tai harrasteissa. Hakijalla tulee siis olla hyvä kyky havainnoida ja ymmärtää koiran eleitä ja käyttäytymistä.

Käyttäytymisen jalostustarkastajien koulutus kestää koko viikonlopun, päivät ajoittuvat noin klo 9–18 välille.

Luonnetestituomareilla ja MH-luonnekuvaajilla on mahdollisuus osallistua koulutusviikonloppuun (hakemukseen ei tarvitse liittää yhdistyksen puoltoa) tai hakea jalostustarkastajan pätevyyttä suoraan itseopiskelun ja harjoittelun kautta. Lisäohjeita Käyttäytymisen jalostustarkastuksen koulutusohjeessa.

Koulutus on käytäntöpainotteista, minkä vuoksi osallistujien määrä pidetään pienenä. Kennelliiton Käyttäytymisen jalostustyöryhmä päättää koulutukseen hyväksytyistä. Jalostustarkastajaksi pyrkiviä otetaan koulutukseen korkeintaan kymmenen ja vastaavaksi toimitsijaksi pyrkiviä viisi kumpanakin päivänä.

Päätökset osallistujista tehdään viikolla 37, minkä jälkeen hakijoihin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti. Osallistujille lähetään tarkempi tieto opiskeltavasta ennakkomateriaalista ja vaadituista ennakkotehtävistä sekä viikonlopun ohjelmasta samalla, kun he saavat tiedon koulutukseen hyväksymisestä.

Lisätietoja:

Käyttäytymisen jalostustarkastuksen koulutusohje