Enligt en uppskattning som publicerades av Taloustutkimus i februari i år finns det cirka 800 000 hundar i Finland. Var femte hushåll har en hund.

Hundar utgör en väsentlig del av det finländska samhället och blir allt mer som familjemedlemmar. De är involverade i mycket och det finns en växande önskan att ta bättre hand om dem. Till och med bostadsorten kan väljas utifrån hur hundvänlig boendemiljön är.

Tävlingen Finlands hundvänligaste kommun är en del av temaåret Hunden som medborgare. Under temaåret lyfter vi fram hundens roll i samhället och tjänster hundar behöver.

För att delta i tävlingen svara på frågorna som finns på formuläret som ni når med denna länk. Skicka svaren senast den 7 augusti 2023. Vid behov kan tävlingsjuryn be om att få ytterligare utredningar av tävlarna.

I tävlingsjuryn medverkar Jussi Liimatainen, som är medlem i Kennelklubbens styrelse och ledare för arbetsgruppen för temaåret Hunden som medborgare, samt företagaren Marko Björs, Kennelklubbens hedersordförande Helena Suni och lektorn i stads- och servicedesign Sara Ikävalko.

De kommuner som får pris i tävlingen kan använda utmärkelsen Finlands hundvänligaste kommun i sin marknadsföring, och Kennelklubben lyfter fram kommunen, dess verksamhet för hundtjänster och hundvänlighet också i sina egna kanaler. Vi når över en halv miljon finländare genom våra egna medlemmar och deras hobbykretsar.

Om du önskar att din hemkommun deltar i tävlingen, tipsa om den till en representant för din kommun! Tävlingsanmälan kan göras endast av kommunens officiella representant.

För mer information om tävlingen skicka e-post till adressen:

viestinta@kennelliitto.fi.