Rotukoirat ovat aina tunnistusmerkittyjä

Jotta koirien taustatietoja pystytään selvittämään, kaikki rotukoirat rekisteröidään ja tunnistusmerkitään. Esimerkiksi rotukorille tehtävät viralliset terveystutkimukset sekä koe- ja näyttelytulokset on kirjattuna jalostustietokantaan, jota voidaan hyödyntää sopivan jalostuskumppanin valinnassa. Tunnistusmerkittyjen rotukoirien tulokset kirjautuvat aina oikeille koirille ja näin on helppo seurata jalostuskoiran taustoja.

Jos astutus tapahtuu ulkomailla tai keinosiemennys tehdään tuontispermalla, hyväksytään DNA-tunniste uroksen tunnistusmerkinnäksi.

Rotukoiranpentujen tunnistusmerkinnästä ja rekisteröinnistä vastaa aina kasvattaja.

Pentueen rekisteröintiin liittyvät tunnistusmerkintää koskevat ohjeet

Downloadable file
Ohje pentujen tunnistusmerkitsemisestä 2017
Ohjeessa kerrotaan, miten koiranpentujen tunnistusmerkintä ja siihen liittyvä pentueilmoitus tehdään. Ohje on tarkoirettu lähinnä kasvattajille ja tunnistusmerkitsijöille. Ohje on voimassa 1.1.2017 alkaen.
Päivitetty 30.5.2018
Ohje pentujen tunnistusmerkitsemisestä 2017
Päivitetty
Instruktion för ID-märkning av valpar 2017
I direktiven redogörs för hur valparnas id-märkning och därtill hörande valpkullsanmälan görs. Direktiven är särskilt avsedd för uppfödare och id-märkare. Direktiven gäller från och med 1.1.2017.
Päivitetty