Teemavuoden avaa Agria KoiraExpo Vantaalla 1.-2.2. Ohjelmassa on viisi teemaan liittyvää luentoa. Koirien käyttäytymisen tutkija Katriina Tiira kertoo koiran käyttäytymisen kehittymisestä ja persoonallisuudesta kohdusta hautaan. Koiratutkija Sanni Somppi selvittää, miten koiran käyttäytymistä on tutkittu, ja mikä on tieteellisen tutkimuksen nykytila. Eläintenkouluttaja Salme Mujusen aiheena on saalisvietti koiraharrastuksessa. Eläinten käyttäytymisneuvoja Jaana Pohjola käy läpi sitä, miksi ja miten koiran roolia aktiivisena toimijana voi korostaa, ja mitä hyötyä siitä on. Eläintenkouluttaja Liisa Tikka antaa ohjeita niin sanottujen voimakoirien käyttöön.

Koiran luonteen ja käyttäytymisen teema on esillä ulkomuototuomarien koulutuspäivillä 15.2. Aiheesta ovat puhumassa Katriina Tiira ja teemavuoden työryhmän vetäjä, Koiramme-lehden päätoimittaja Tapio Eerola.

Kennelliiton Syventävällä jalostuskurssilla 29.2.-1.3. Espoossa evoluutiobiologi, tietokirjailija Helena Telkänranta avaa kurssilla perusteellisesti sitä, mitä nykyisin tiedetään koiran älykkyydestä ja tunteista. Hän kertoo myös koiran käyttäytymistarpeista ja niiden vaikutuksista koiran elämään. Tutkija Jenni Puurunen kertoo suolistomikrobien merkityksestä aivojen ja käyttäytymisen kehityksessä ihmis- ja jyrsijätutkimusten valossa. Koiratutkija Sanni Somppi avaa koiran aisteja ja vuorovaikutusta ihmisen kanssa. Metsästyskoiraharrastaja Hannu Kyllönen kertoo metsästyskoirien ominaisuuksista, jalostuksesta ja koulutuksesta. Rajakoirien kouluttaja Juha Pasanen kertoo rajakoirien valinnasta ja kouluttamisesta. Rikostutkija Anne Hietala kertoo vihaisista koirista yhteiskunnan näkökulmasta. Lisäksi tutkija Mari Tikkunen luennoi koirista ja susista sekä susialueella metsästämisestä ja elämisestä.

Koiranpäivänä 24.4. teema nostetaan esille valtakunnallisesti muun muassa tuomalla esille helppoa koiran kanssa harrastamista ja koiran aktivointia sekä sitä, miten koiranomistaja voi oppia lukemaan koiraansa.

Koiran luonne ja käyttäytyminen ovat luonnollisesti esillä Kennelliiton koordinoiman hyötykoiratoiminnan Hyötykoiraseminaarissa Helsingissä 3.-4.9. Toimikunnassa ovat edustettuina sekä virkakoirista vastaavat viranomaiset että henkilökohtaisen hyötykoiratoiminnan vastaavat tahot.

Koiran luonteen ja käyttäytymisen jalostaminen sekä koiran totuttaminen eläinlääkärillä käyntiin nostetaan esille Eläinlääkäripäivillä Helsingissä 16.-18.9.

Teemavuosi huipentuu Koiramessuilla Helsingissä 5.-6.12. Messujen ohjelmassa on eri koiraharrastusten esittelyitä, ja messuille tuodaan myös mielenkiintoisia luennoitsijoita.

Kennelliiton kasvattajatoimikunta järjestää syksyllä neljä kasvattajapäivää, joissa koiran luonteen ja käyttäytymisen teemaa nostetaan esille. Päivämäärät ja päivien ohjelma tarkentuvat myöhemmin.