Teemavuoden keskiössä oli Kennelliiton ensimmäistä kertaa järjestämä Nuori Koirataituri 2016 -kilpailu. Lisäksi nuorisoteema oli esillä Koiramme-lehdessä koko vuoden.

Nuori Koirataituri 2016

Kilpailussa koiran ja tämän nuoren ohjaajan yhteistyötä testattiin erilaisten tehtävien avulla. Kilpailussa on osia eri koiraharrastuslajeista ja teoriaosuus.

Kennelpiirien kanssa järjestettäviä osakilpailuja järjestettiin viisi eri puolella Suomea. Kilpailu huipentui joulukuussa Koiramessuilla Messukeskuksessa järjestettävään jännittävään finaaliin, jossa olivat mukana jokaisen osakilpailun parhaat.

Kilpailuun saivat osallistua 12–17-vuotiaat nuoret, joiden koiranhallintataidot olivat hyvät ja joilla mahdollisesti oli jo kokemusta eri koiraharrastuslajeista. Kilpailu oli jaettu kahteen ikäsarjaan:

1. ikäryhmä 12–14-vuotiaat (2002–2004 syntyneet)
2. ikäryhmä 15–17-vuotiaat (1998–2001 syntyneet)

Kennelliitto järjesti vuoden 2016 aikana ”Nuorisotyön näkökulmia koiraharrastuksessa” -luentosarjan. Luennolla käytiin läpi nuorisotyöhön liittyviä käsitteitä ja annettiin valmiuksia nuorten koiraharrastajien ohjaamiseen. Luento järjestettiin kuuden eri kennelpiirin alueella, ja se oli tarkoitettu kaikille nuorten koiraharrastajien ohjaamisesta kiinnostuneille aikuisille. Luennoitsijana toimi Kennelliiton nuorisokoordinaattori, yhteisöpedagogi Nina Frantsi.