Koirakokeet ovat suosittuja

Kokeissa ja kilpailuissa mitataan, miten koira suoriutuu kunkin koemuodon säännönmukaisista suorituksista tai liikkeistä. Kokeet antavat myös tärkeää tietoa koiranjalostusta varten. Kokeet ja kilpailut ovat suosittuja myös siksi, että niiden lomassa voi viettää aikaa yhdessä muiden samaa lajia harrastavien kanssa.

Erilaisia koirakoelajeja löytyy tällä hetkellä noin 70. Tällä hetkellä suosituin laji on agility, jossa kirjattiin vuonna 2021 noin 85 000 koesuoritusta. Toisena tulee uusi tottelevaisuutta ja koiratanssia yhdistävä rally-toko, jossa kirjattiin noin 11 000 koesuoritusta.

Perinteisempi hirvenhaukkukoe oli kolmanneksi suosituin koemuoto. Siinä kirjattiin viime vuonan noin 7500 koesuoritusta. Erilaisia metsästyskoirakokeita järjestetään Suomessa valtavasti. Metsästyskoirankoulutukseen liittyviä verkkoluentoja löytyy täältä.

Tilastotietoa viimeisen kolmen vuoden aikana järjestetyistä kokeista ja suoritusmääristä voi lukea täältä:

Hakutoiminnot kokeiden järjestäjien apuna

Kennelliiton toimihenkilöhausta voit etsiä kokeelle ylituomaria. Haku etsii vain tuomareita, joiden arvosteluoikeus on voimassa.
Voit etsiä kokeelle myös koetoimitsijoita kennelpiirisi alueelta.

Kennelliiton toimihenkilöhakuun

Säännöt ja ohjeet

Kokeisiin ja kilpailuihin liittyvät yleiset säännöt ja ohjeet löydät täältä. Sivulla voit rajata hakua kategorioiden avulla.

Kennelliitolle kokeen jälkeen toimitettavat koirakohtaiset pöytäkirjat lähetetään osoitteella:

Showlink Oy

Koetulokset