Olemme koonneet alle listan verkkosivujen materiaaleista, videoista, podcasteista ja musta sähköisistä materiaaleista, joista voi olla hyötyä opetuksessa ja kerhotoiminnassa. Osa sähköisistä materiaaleista on tulostettavia.

Materiaalia pienille lapsille

Pärre Pystykorva - opettajan opas ja tehtävät
Pärre Pystykorvan seikkailut koostuu opettajan oppaasta ja oppilaan tehtävistä. Materiaali on suunnattu ala-asteen kouluille ja kerhoille. Pärre Pystykorvan tarinaan nivoutuu erilaisia asiakokonaisuuksia koirista, niiden hyvinvoinnista ja koirien ihmiselle hyvää tekevästä vaikutuksesta sekä koirien kanssa harrastamisesta.

Vertti ja Vilma - parhaiden kavereiden perussäännöt -esite
Esitteessä kerrotaan lapsille, miten koira käyttäytyy, ja miten sitä kannattaa lähestyä. Esite on tarkoitettu lapsiperheille, joille tulee koira, ja kaikille koirista kiinnostuneille lapsille.

Nettilukukoira Severin lukuvideot Kennelliiton YouTubessa
Kennelliiton nettilukukoira Severin YouTube-videoiden avulla lapset voivat opetella lukemista. Videoita on kaikkiaan kahdeksan. Niiden avulla lapset voivat lukea videolla tarkasti kuuntelevalle hovawart Severille Bellan pentupoppoo -kirjaa. WSOY:n vuonna 2017 julkaiseman kirjan ovat kirjoittaneet Henna Helmi Heinonen ja Reetta Niemensivu.

Bellan pentupoppoo on suunnattu 7-vuotiaille tai tätä vanhemmille lapsille. Kirjassa seurataan esikoululainen Julian ja hänen parhaan kaverinsa Annin seikkailuja Bella-koiran pentueen kanssa.

Tietoa koirista ja koirien kouluttamisesta

Koirien ilmekortit
Kennelliiton julkaisemissa ilmekorteissa opetetaan, miten koirien ilmeitä tulkitaan. Piirroksin kerrotaan, miltä näyttävät iloinen ja tyytyväinen koira. Piirrossarjassa nähdään myös, millaisia ovat koiran rauhoittavat eleet, stressiä ja pelkoa sekä vihaisuutta osoittavat eleet. Ilmekortit voi myös tulostaa.

Temppukortit
Kennelliiton julkaisemissa temppukorteissa kerrotaan, miten koiralle voi opettaa erilaisia temppuja ja samalla opettaa koiralle arjen perusasioita. Kortit voi tulostaa.

Hyvää elämää koiran kanssa -podcastit
Kennelliiton Hyvä elämää koira kanssa -podcasteissa toimittaja Leena Seppinen keskustelee asiantuntijoiden kanssa koirista, niiden omistajista ja elämästä koirien kanssa. Sarjan ohella on julkaistu myös kaksi LilyTalks-podcastia, joissa Anna Vihervaarasta -blogin kirjoittaja Anna Kauhala keskustelee asiantuntijoiden kanssa koirista.

Hankikoira.fi-verkkosivut
Kennelliiton hankikoira.fi on monipuolinen tietopaketti koirista ja eri koiraroduista sekä koiran hankintaan, hyvinvointiin, hoitoon ja kouluttamiseen liittyvistä asioita.

Tietoa koiran hankinnasta ja koiran hoidosta

Tuleeko meille koira -verkkokurssi
Kennelliiton Tuleeko meille koira? -verkkokurssi antaa erityisesti ensimmäisen koiran hankintaa suunnitteleville työkaluja pohtia omia valmiuksia koiran omistamiseen. kurssilla käsitellään koiraan ja sen hankintaan liittyviä perusasioita, kuten itselle sopivan rodun valintaa, koiranomistajan arkea sekä koiran omistamisen kustannuksia. Lisäksi kurssilla kerrotaan vastuullisesta koirankasvatuksesta ja neuvotaan, miten voi välttää tukemasta pentutehtailua. Kurssin voi suorittaa Kennelliiton Digitassu-verkkopalvelussa. Palvelun käyttö vaatii rekisteröitymisen.

Meille tulee pentu -verkkokurssi
Kennelliiton Meille tulee pentu -kurssi tarjoaa tietoa koiranpennun kehityksestä, kouluttamisesta ja sosiaalistamisesta, ruokinnasta, terveydestä ja liikunnasta. Uusille koiranomistajille kerrotaan myös koiraetiketistä ja koiriin liittyvästä lainsäädännöstä ja koiran kanssa harrastamisesta.

Hyvää elämää koiran kanssa -podcastit
Kennelliito hyvää elämää koiran kanssa podcastien jaksoissa Mistä hankin koiranpennun?, Milloin koirasta tulee sisäsiisti? ja Miksi koira rähisee remmissä? keskustellaan koiran hankinnasta ja koiran kouluttamisesta.

Koiran käytöksestä ja kouluttamisesta keskustellaan myös LilyTalks-podcastien jaksoissa Koira tuli taloon – miten pentu muuttaa elämää? ja Mitä koiran päässä liikkuu? Näin opit lukemaan koiraasi.

Hankikoira.fi-verkkosivut
Kennelliiton hankikoira.fi-verkkosivuilla on paljon tietoa koiran hankinnasta ja koiran kouluttamisesta.

Koiran hankinta -aiheiset YouTube-videot
Kennelliiton YouTube kanavalta soittolistalta Koiran hankinta löytyy useita videoita, joissa kerrotaan, mitä koiran hankintaa pohdittaessa on hyvä ottaa huomioon, ja miten koira kannattaa hankkia.

Tietoa koiran kanssa harrastamisesta

Harrastuskortit
Kennelliito on julkaissut viisi eri suosituista koiraharrastuksista kertovaa piirroskorttia. Ne löytyvät materiaalipankistamme.

Hyvää elämää koiran kanssa -podcastit
Kennelliiton hyvää elämää koiran kanssa podcastissa Mitä koiran kanssa voi harrastaa? käydään läpi suosituimpia koiraharrastuksia kuten agilitya.

Metsästysaiheiset luennot nuorille
Kennelliitto on julkaissut kaksi metsästyskoira-aiheista luentoa nuorille. Luennot sopivat myös aikuisille. Luennot pitää metsästyskoiraharrastaja Hannu Kyllönen.

Metsästyskoirapäivä: Järjestäjän opas
Suomen Kennelliiton ja Suomen Metsästäjäliiton yhteistyössä kokoama opas Metsästyskoira-aiheisen päivän järjestämisestä esimerkiksi nuorten leirille. Päivän tavoitteena on tutustuttaa eri metsästyskoirarotuja nuorille ja kertoa koirien käyttötarkoituksista. Tähän oppaaseen on koottu ohjeet ja materiaalipaketti Metsästyskoirapäivän järjestäjälle. Materiaaleista löytyy perusasiat, jotka kerrotaan joka kerta ja perusasioiden lisäksi valinnaisia rasteja ja tehtäviä, jotka jokainen järjestäjä voi valikoida mielensä ja käytettävissä olevien resurssien mukaan.

Nuorten koiraleririn järjestäjän opas
Tämä opas on tehty juuri sinua varten, joka haluat järjestää nuorten koiraleirin. Oppaan avulla pääset etenemään ideasta suunnitelmaan ja siitä toteutukseen. Oppaan avulla pääset toteuttamaan juuri oman näköisesi nuorten koiraleirin. Leiri voi olla yön yli järjestettävä tai sitten päiväleiri. Erityispiirteenä tässä oppaassa on se, että leirille osallistuu nuori koiransa kanssa.

Kennelliiton nuorten Instagram-kanavan videot
Kennelliiton nuorten Instagram-videoista löytyy monelaista tietoa ja vinkkejä koiran kanssa harrastamiseen.

Video lukukoiran työpäivästä
Kennelliiton YouTube-kanavalta löytyy video lukukoiran työpäivästä.

Tietoa koirankasvatuksesta ja koiranjalostuksesta

Kasvatus- ja jalostusaiheiset YouTube-videot
Kennelliitto on julkaissut Koiran terveys ja hyvinvointi -soittolistalla videot koirankasvatuksesta ja koiran jalostuksesta. Vastuullinen koirankasvatus-videolla koirankasvattajat Tarja Hovila ja Petra Morbin kertovat, millaista on koirankasvatus Suomessa. Koiranjalostus-videolla Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtaja Kirsi Sainio kertoo koiranjalostuksen historiasta ja siitä, mitä on koirien terveysjalostus nykyaikana.

Hyvää elämää koiran kanssa -podcastit
Kennelliiton hyvää elämää koiran kanssa podcastien jaksossa Miten valitaan sopia uros tai narttu pentueelle? koirankasvattaja Kaisa Metteri-Gold kertoo koirankasvatuksesta. Jaksossa Miksi eri koirarotuja risteytetään eläintenkouluttaja Tuire Kaimio kertoo koiranjalostuksesta erityisesti koirien luonteen ja terveyden näkökulmasta. Jaksossa Miksi koiria jalostetaan? Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtaja Kirsi Sainio kertoo koiranjalostuksen historiasta ja siitä, mitä on koirien terveysjalostus nykyaikana.

Terkkuja pentulaatikosta -videot YouTubessa
Kennelliiton YouTube-kanavalla Terkkuja pentulaatikosta! voi seurata Höyheneukon pystykorvapentueen kasvua vastasyntyneistä luovutusikäisiksi, uusiin koteihinsa muuttaviksi pennuiksi.

Terveisiä pentulaatikosta -blogi
Koirankasvattaja Heidi Lahtisen kirjoituksissa Kennelliiton blogissa voi seurata Höyheneukon pystykorvapentueen kasvua ja lukea koirankasvattajan ajatuksista koiranjalostuksesta.

Tietoa hyöty- ja virkakoirista

Vuoden virkakoirien videot YouTubessa
Kennelliitto julkaisee vuosittain videot Poliisin, Puolustusvoimien, Rajavartiolaitoksen, Rikosseuraamusviraston ja Tullin Vuoden virkakoirista. Videot löytyvät soittolistalta Vuoden virkakoirat.

Hyötykoiravideot YouTubessa
Kennelliitto on julkaissut soittolistalla Henkilökohtaiset hyötykoirat videon henkilökohtaisista hyötykoirista. Lisäksi soittolistalta löytyy videot avustajakoirista, hypokoirista, opaskoirista, kuulokoirista, Ressu-tukikoirista sekä kasvatus- ja kuntoutuskoirista.

Lisää tietoa materiaaleista saa Kennelliiton viestinnästä, viestinta@kennelliitto.fi.