Kennelliiton tämän vuoden teemana on koulutus. Liiton järjestämät koulutukset tavoittavat vuosittain tuhansia toimihenkilöitä ja muita Kennelliiton jäseniä sekä suurta yleisöä. Teemavuonna kehitetään erityisesti verkkokoulutuksia.

- Koronarajoitusten aikana olemme päässeet ottamaan ison digiloikan ja viemään koulutuksia yhä enemmän verkkoon, kertoo teemavuotta luotsaavan työryhmän vetäjä, Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja Tuula Laitinen.

Työryhmä, johon kuuluvat myös Kennelliiton hallituksen jäsenet Kimmo Mustonen ja Esa Kukkonen, on työskennellyt tiiviisti jo viime vuoden kesästä lähtien suunnitellen uudenlaisia tapoja järjestää koulutusta verkossa.

Kasvattajien verkkokurssi valmistumassa

Viime syksynä valittiin palveluntuottajat rakentamaan Kennelliitolle verkkokursseja. Ensimmäinen kurssi, jota Kennelliiton verkko-oppimisalustoille lähdettiin rakentamaan, oli koirien terveydenhuolto- ja kasvattajien koulutusohjelma eli niin sanottu TEHU-ohjelma. Sen työstäminen on jo pitkällä, mutta kokonaisuutta syvennetään vielä.

Suuren yleisön Digitassu-palvelussa julkaistiin Koiranpäivänä 24.4. Meille tulee pentu -kurssi, johon on koottu Kennelliiton Iloinen pentu -oppaan sisältö helposti saavutettavaan muotoon.

Kasvattajan peruskurssin tenttiosio valmistui Kennelliiton toimijoiden käytössä olevalle Vuolearningin Digitassu-alustalle vuoden alussa. Kasvattajan peruskurssi Vuolearningissa on viimeisiä tarkistuksia vaille valmis. Vuolearningissa pyörivät myös kehätoimitsijoiden peruskurssit, joiden mallirunko valmistui viime kesänä.

Syksyllä alkava ulkomuototuomarien alkeiskurssi on tarkoitus järjestää verkossa. Myös näyttelynjärjestäjien verkkokurssin rakentaminen on työn alla.

Etäkoulutukset pyörivät jo jouhevasti eri puolilla Suomea

Monet kennelpiirit ovat jo järjestäneet useita etäkoulutuksia. Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisen pitkienkin matkojen kautta, ja jatkossa myös sen, että ruotsinkielisiä koulutuspalveluita voidaan tarjota jatkossa laajemmin koko Suomeen.

Kasvattajan peruskurssin verkkotentti valmistui Vuolearning-alustalle vuoden alussa. Se mahdollisti kurssin järjestämisen vuoden alusta etäkoulutuksena. Uutta tapaa kouluttaa ja sitä, miten kurssi käytännössä toteutetaan verkossa, pohjustettiin aluekouluttajille viime marraskuussa järjestetyssä työpajassa.

Tänä vuonna etäkoulutuksina on järjestetty kennelpiireissä jo kahdeksan kasvattajakurssia. Lisäksi etäkoulutuksina on järjestetty viisi koetoimitsijan peruskurssia ja kolme kehätoimitsijakurssia.

Webinaareilla tavoitetaan suuria yleisöjä

Kennelliiton kasvattajatoimikunta järjesti syksyllä kasvattajille kaksi suuren suosion saanutta webinaaria. Webinaareja on jatkettu kevään aikana. Koiranpäivänä järjestettiin yhteistyössä Kennelliiton yhteistyökumppanien Agria Eläinvakuutuksen ja Royal Caninin kanssa webinaarit pennunostajille ja koulutusaiheinen webinaari koiranomistajille. Toukokuussa järjestettiin webinaari ensimmäisen koiranpennun hankkineille.

Webinaareina on toteutettu myös ensimmäinen suojelukoiraharrastajien eettinen koulutus sekä kasvattajille suunnatut koulutukset uusista vakiosopimuslomakkeista. Kasvattajille suunnatut koulutukset jatkuvat syksyllä, niitä on tulossa useista eri aiheista.

Ennen kesän alkua järjestettiin yhteistyössä virkakoiratahojen kanssa webinaari kasvattajille. Tavoitteena oli luoda uusia kontakteja virkakoiratahojen ja kasvattajien välille. Samalla viikolla järjestettiin myös yli 3 300 ilmoittautunutta kerännyt webinaari koirien käyttäytymistarpeista, luennoitsijana evoluutiobiologi, tietokirja, FT Helena Telkänranta.

Webinaarit kiinnostavista aiheista jatkuvat syksyllä, ja niitä kohdennetaan muun muassa kasvattajille. Kennelliitto kokeilee erilaisia tapoja järjestää webinaareja, ja kehittää erityisesi Teams-sovelluksen käyttöä niin kokouksissa kuin webinaareissakin.

Voit olla kiinnostunut myös näistä

Koiranpäivä 2021 banneri
Koiranpäivän koulutus- ja aktivointiteema näkyi eri kanavilla Lue lisää
Suojelukoirakoulutus