Elintarviketurvallisuusvirasto Evira on käynnistänyt tutkimusprojektin, jossa selvitetään, aiheuttaako koirien tuonti terveysriskejä koirille tai ihmisille. Tutkimukseen haetaan koiran taustasta tai iästä riippumatta koiria, jotka ovat olleet Suomessa alle kuukauden tai ovat tulossa tänne lähikuukausina.

– Tämä tutkimus on erittäin tarpeellinen. Suomessa ei ole riittävästi maakohtaista tietoa tuontikoirista ja niiden mahdollisesti kantamista taudinaiheuttajista. Tutkimustuloksien puuttuessa koirien maahantuonnin aiheuttamista riskeistä ei voida myöskään muodostaa selkeää kuvaa tuontikoirista käytävän keskustelun tueksi. Tutkimuksen myötä tämä korjaantunee, sanoo Eviran riskinarvioinnin yksikön erikoistutkija, ELT Heidi Rossow Eviran tiedotteessa.

Suomen Kennelliitto pitää Eviran tutkimusta hyvin tärkeänä, sillä se hyödyttää niin koiria kuin ihmisiäkin.

– Kannustamme tuontikoiran hankkineita mukaan tutkimukseen. Vertailukelpoisuuden vuoksi on tärkeää saada tietoa myös ulkomailta tuoduista rotukoirista. Levittäkää siis sanaa tutkimuksesta, kehottaa Suomen Kennelliiton kasvattajatoimikunnan puheenjohtaja, hallituksen varapuheenjohtaja Tuula Laitinen.

Eviran tutkijat valitsevat mukaan ilmoittautuvista tutkimukseen otettavat koirat. Tutkimukseen kuuluvat laboratoriotutkimukset ovat Eviran mukaan omistajalle maksuttomia, ja omistaja saa tulokset tietoonsa.

Tutkittavista koirista otettavalla verinäytteellä selvitetään rabiesrokotusten tilanne ja vastaavuus lemmikkieläinpassin merkintöjen kanssa. Lisäksi tutkitaan, onko koirassa ihmiseen tarttuvia moniresistenttejä bakteereita (esimerkiksi MRSA ja ESBL) tai taudinaiheuttajia, joita ei Suomessa tavallisesti esiinny. Koiran ulosteesta selvitetään, onko siinä esimerkiksi myyräekinokokin munia eli mahdollisia ihmiseenkin tarttuvia heisimatoja.

– Osallistumalla voi vaikuttaa sekä ihmisten että lemmikkien terveyteen. Esimerkiksi moniresistenttien bakteerien uhka herättää laajasti huolta ja kaikki lisätieto tilanteesta on kullanarvoista, Kennelliiton eläinlääkäri, ELT Liisa Lilja-Maula painottaa.

Eviran tiedotteen mukaan projektin raportissa ja muissa julkaisuissa tuloksia käsitellään niin, etteivät omistajan tai koiran tiedot ole tunnistettavissa.

Jos haluat osallistua tutkimukseen, Evira kehottaa ottamaan yhteyttä Tuontikoira-projektin tutkijoihin:

erikoistutkija Suvi Joutsen, riskinarvioinnin tutkimusyksikkö
erikoistutkija, ELT Heidi Rossow, riskinarvioinnin tutkimusyksikkö
yksikönjohtaja, professori Pirkko Tuominen, riskinarvioinnin tutkimusyksikkö
sähköpostit: etunimi.sukunimi@evira.fi

Eviran tiedotteen voit lukea täältä.

Voit olla kiinnostunut myös näistä