Listasimme tähän tiedotteeseen tärkeimmät muutokset Kennelliiton toiminnassa vuoden 2022 alusta.

Kennelliiton jäsenmaksut ja koirien rekisteröintimaksut pysyvät ennallaan ensi vuonna.

Vuodenvaihteessa Kennelliitossa on lähes 148 000 henkilöjäsentä ja yli 2000 jäsenyhdistystä.

Uusi kasvattajasitoumus sekä koiranomistajan ja -haltijan perussääntö käyttöön

Vuoden 2022 alusta otetaan käyttöön uusi kasvattajasitoumus sekä koiranomistajan ja -haltijan perussääntö. Nykyisen kasvattajasitoumuksen siirtymäaika on 31.5.2022 saakka, johon mennessä kasvattajien on allekirjoitettava uusi kasvattajasitoumus. Lisätietoa löytyy täältä.

Tietoa koiranomistajan ja -haltijan perussäännöstä löytyy täältä.

Kennelliiton vanhat vakiosopimuslomakepohjat poistuvat käytöstä

Kennelliiton vanhat sopimusmallit eivät ole enää käytössä ensi vuonna. Voimassa olevat lomakepohjat sopimuksesta koiran kaupasta, sijoituksesta, jalostusoikeuden luovuttamisesta ja koiran astuttamisesta löytyvät täältä.

Uusi rotujärjestöohjesääntö voimaan

Rotujärjestöohjesääntö on uusittu, jotta se vastaa Kennelliiton nykyisiä sääntöjä. Rotujärjestöstatuksen säilyttämiseen vaadittavat rodun rekisteröinti- ja yhdistyksen jäsenmäärät pysyvät ennallaan. Uusi rotujärjestöohjesääntö löytyy täältä.

Nykyinen koirarekisteriohje on voimassa vielä vuoden 2022 loppuun saakka

Vuodelta 2016 oleva Koirarekisteriohje on voimassa vielä ensi vuoden loppuun saakka, jotta uuden koirarekisteriohjeen käyttöönotto ehditään valmistella kunnolla.

Yhteensä 175 rotua tai rotumuunnosta on mukana PEVISA-ohjelmassa

Vuoden 2022 alusta voimassaolevia jalostuksen tavoiteohjelmia (JTO) on 198. Ne kattavat yhteensä 216 rotua tai rotumuunnosta. Voimassaoleva perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelma (PEVISA) on 152, ja ne koskevat 175 rotua tai rotumuunnosta. Lista pentujen rekisteröintiin vaikuttavista PEVISA-erityisehdoista löytyy täältä.

Kaikkiin koiran terveystutkimuksiin vaaditaan sähköinen ennakkolähete

Vuoden 2022 alusta alkaen koiran omistajan tulee aina tilata sähköinen ennakkolähete ennen virallisia terveystutkimuksia tai eläinlääkäritodistuksen hakemista. Sähköinen ennakkolähete vaaditaan myös paperille täytettävistä tutkimuksista, joita ovat vielä silmätarkastus, maksatutkimus ja polveutumisen varmentaminen.

Tutkimuksen suorittavat klinikat eivät enää vuoden vaihteen jälkeen tee koiralle lähetteitä virallisiin terveystutkimuksiin. Lisää tietoa löytyy täältä.

Päivityksiä terveystutkimusohjeisiin

Kennelliiton kävelytestiohje sekä ohjeistukset olkanivelen osteokondroosin (OC) ja matalaraajaisten koirien kyynärnivelen inkongruenssin (INC) lausunnoista päivittyvät vuoden alusta. Lisää kävelytestiohjeen päivityksistä saa täältä ja OC- ja INC-lausunto-ohjeiden päivityksistä täältä.

Myös polvitutkimusohje päivittyy. Lisää tietoa saa täältä.

Cockerspanielit liitetään vuoden 2022 alusta IDD-selkälausunnon saavien rotujen listalle. Lisää tietoa saa täältä.

Koiranäyttelysäännöt uudistuvat, juniori- ja veteraanimuotovalionarvot käyttöön

Koiranäyttelysäännöt uudistuvat vuoden 2022 alusta. Uusien sääntöjen mukaan Suomessa otetaan käyttöön juniori- ja veteraanimuotovalionarvot. Alle kaksivuotias koira ei voi vastaanottaa sertifikaattia eikä varasertifikaattia, jos sillä on jo kaksi aikaisemmin vastaanotettua sertifikaattia.

Myös näyttelysääntöjä täydentävät ohjeet ja näyttelyiden järjestämisohjeet on päivitetty. Lisää tietoa löytyy täältä.

Junior handler -kilpailun säännöt uudistuvat vuoden 2022 alusta. Suurin muutos uusissa säännöissä on junior handler -tuomarointiedellytysten tarkempi määrittely. Uusi ohje löytyy täältä.

Koronapandemiatilanteen vuoksi koiranäyttelyn voi perua tai siirtää kevään 2022 sisänäyttelykaudella lyhyelläkin varoitusajalla. Lisätietoa löytyy täältä.

Noseworkiin valionarvosääntö

Vuoden alusta tulevat voimaan noseworkin valionarvosäännöt. Lisäksi vuoden alusta tulevat voimaan eestinajokoiran käyttövalionarvosäännöt sekä dobermannin ja saksanpaimenkoiran uudet muotovalionarvosäännöt. Valionarvosäännöt päivittyvät vuoden alussa tänne.

Vuoden 2022 alusta tulevat voimaan myös päivitetty kennelpiirien piirinmestaruuskokeiden järjestämisohje, pohjanpystykorvien SM-haukkujen järjestämisohje ja muutokset tottelevaisuuskokeen (TOKO) koeohjeisiin.

Kennelliiton uusi strategiakausi alkaa

Kennelliiton toiminnassa alkaa uusi, vuosien 2022-2026 strategiakausi. Liiton tavoitteena on olla uusiutuva toimija, aktiivinen vaikuttaja sekä tarjota jäsenilleen mielekästä, houkuttelevaa harrastamista. Tavoitteiden saavuttamiseksi kehitetään voimavaroja, vaikuttamista ja harrastamista. Kennelliiton vuoden 2022 toimintasuunnitelmaan voi tutustua täällä.

Vuoden 2022 teemana on kohtaaminen. Teemavuonna Kennelliitto keskittyy siihen, miten se kohtaa jäseniään eri kanavilla, palvelutilanteissa ja harrastamisessa. Teemavuonna rakennetaan avointa ja aktiivista toimintaa, hyvää vuorovaikutusta ja yhdessä ideoimista.

Kasvattaja-, nuoriso- ja näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunnille uudet vetäjät

Kennelliiton hallituksen puheenjohtajana jatkaa Harri Lehkonen. Hallituksessa jatkavat Kirsi Sainio (varapuheenjohtaja), Esa Kukkonen, Vesa Lehtonen, Kari Leppänen, Jussi Liimatainen, Risto Ojanperä ja Risto Ylitalo. Uusia jäseniä ovat Mika Laaksonen ja Sanna Törnroos.

Kirsi Sainio vetää jalostustieteellistä toimikuntaa, Vesa Lehtonen kasvattajatoimikuntaa, Esa Kukkonen vetää koe- ja kilpailutoimikuntaa, Jussi Liimatainen näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikuntaa, Sanna Törnroos nuorisotoimikuntaa ja Risto Ylitalo tulevaisuustoimikuntaa. Hallituksen alaisten toimikuntien ja työryhmien kokoonpanot löytyvät täältä. Kokoonpanoja täydennetään vielä vuoden 2022 alussa.