Kennelliiton kävelytestiohjeistukseen on tulossa muutoksia 1.1.2022 alkaen. Jatkossa alle kaksivuotiaalle koiralle tehty testi on voimassa vuoden. BOAS-arviointitaulukkoa on päivitetty, eikä kävelytestin uusimiselle ole enää aikarajaa.

Kävelytestiohjeeseen on lisätty rajoite alle kaksivuotiaalle koiralle tehdyn kävelytestin tuloksen voimassaoloon. Tulos on voimassa vuoden. Muutos perustuu tutkimukseen, jossa todettiin (Aromaa et al. 2021) koiran kliinisten BOAS-oireiden pahentuneen seurannassa erityisesti niillä koirilla, jotka oli tutkittu alun perin alle kaksivuotiaina. Luotettavamman arvion koiran BOAS-oireista saa silloin, kun testi tehdään yli kaksivuotiaalle koiralle. Linkki tutkimukseen julkaistaan Kennelliiton verkkosivuilla, kun tutkimus on julkaistu verkossa.

Koirien, jotka ovat suorittaneet kävelytestin alle 2-vuotiaina ennen päivitetyn ohjeen voimaantuloa 1.1.2022, ei tarvitse uusia kävelytestiä.

Koiran BOAS-oireiden arviointitaulukko (Kävelytestiohjeen Liite 2.) on päivitetty. Lieväksi ylähengitystieääneksi katsotaan nyt myös jatkuva, kohtalainen nenän tuhina. Lisäksi taulukkoa on selkiytetty niin, että yhtä lailla levossa tai rasituksessa todetut selkeästi korostuneet ylähengitysäänet, hengenahdistus tai limakalvojen sinerrys johtaa aina kokonaisarvioon BOAS-3, eli vakavat oireet.

Kävelytestiohjeesta on poistettu aikarajoite hylätyn kävelytestin uusimiselle. Jatkossa hylätyn testin voi uusia koska tahansa.

Koiran kliininen ylähengitystieoireyhtymä- eli BOAS-aste on merkitty jo 1.1.2021 alkaen julkiseen jalostustietokantaan kävelytestituloksen lisäksi. Muutos on nyt päivitetty myös kävelytestiohjeisiin. Ohje löytyy täältä.

Lisätiedot:

Kennelliiton eläinlääkäri
Liisa Lilja-Maula
liisa.lilja-maula@kennelliitto.fi
puh. 09 8873 0224 (ke 13-15)

terveystulokset@kennelliitto.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä

Kävelytesti
BOAS-testissä arvioidaan koiran rasituksensietoa Lue lisää
Pohjanpystykorvan pentu
Koiran kasvatukseen ja terveyteen liittyvät säännöt, ohjeet ja lomakkeet Lue lisää