Kennelliiton ohjeistukset olkanivellausunnosta ja kyynärnivelen inkongruenssilausunnosta päivittyvät vuoden 2022 alusta.

Päivitykset olkanivellausunto- (OC) ja kyynärnivelen inkongruenssilausunto-ohjeisiin (INC) perustuvat Kennelliiton röntgenlausujien jalostustieteelliselle toimikunnalle tekemiin esityksiin.

Molempiin ohjeisiin kirjataan, että jos koiralle on sattunut tapaturma (lähetteen mukana tulee olla tapauksen sairauskertomus ja röntgenkuvat), jonka takia kyseistä niveltä ei voida arvostella, koira saa kyseisen nivelen kohdalla ei lausuntoa -merkinnän. Tällöin koiran tulos määräytyy vain toisen nivelen perusteella.

INC-ohjeeseen lisätään kirjaus siitä, että kyynärnivelen inkongruenssin takia operoitu koira saa kyseisen nivelen kohdalle operoitu-merkinnän. Merkintä huomioidaan indeksilaskennassa huonoimman luokan mukaisena tuloksena, ja rinnastetaan jalostuskäytössä siihen.

OC-ohjeeseen lisätään kirjaus siitä, että olkanivelen osteokondroosin takia operoitu koira saa sairas-lausunnon.

OC-ohjeeseen lisätään kirjaus siitä, että tuontikoirista, ulkomaisista jalostuskoirista ja tuontisperman osalta hyväksytään lausunnot, jotka on annettu Suomen Kennelliiton asteikkoa sekä kuvausasentoa vastaavasti. Lausunnosta tulee käydä ilmi, että koira on ollut tunnistusmerkitty kuvaushetkellä. Lausunnonantajan tulee olla maan Kennelliiton virallisesti määrittelemä taho.

Päivitetty ohje olkanivelen osteokondroosin kuvauksista ja luokituksesta löytyy täältä.

Päivitetty ohje matalaraajaisten ja pienikokoisten rotujen kyynärnivelen inkongruenssin röntgenkuvauksista ja luokituksesta löytyy täältä.

Lisätiedot:

Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtaja