Jalostuksen tavoiteohjelma eli JTO on rotujärjestön laatima ja Kennelliiton hyväksymä tietopaketti koirarodun tämänhetkisestä tilanteesta. Se sisältää tutkittua tietoa kyseistä rotua edustavien koirien luonne- ja käyttöominaisuuksista, terveystilanteesta ja ulkonäöstä. Tavoiteohjelmaan on myös kirjattu, mihin asioihin tulee kiinnittää erityishuomiota kyseisessä rodussa. Jos rodulla on esimerkiksi todettu esiintyvän yleisesti polvivikoja, tavoiteohjelmassa voidaan suositella, että jalostuksessa eli pentujen vanhempina käytetään vain tutkitusti tervepolvisia koiria. JTO on pakollinen kaikille sellaisille roduille, joissa on syntynyt viimeisen viiden vuoden aikana yli 50 pentua.

Kasvattajan lisäksi koiran hankintaa suunnitteleva saa ohjelmasta paljon hyödyllistä tietoa. Hän voi sen perusteella esimerkiksi tarkastaa Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä, että pentueen vanhemmille on tehty JTO:ssa suositellut tarkastukset perinnöllisten sairauksien varalta ennen astutusta.

Kunkin rodun JTO:n tulee olla sopusoinnussa eläinsuojelulain ja –asetuksen sekä muiden eläinjalostukseen liittyvien viranomaismääräysten kanssa. JTO:n tulee aktiivisesti ohjata jalostusta näiden määräysten mukaiseen suuntaan.

Rotujärjestöjen jalostustoiminnan tulee perustua rodun JTO:ssa esitettyihin tavoitteisiin ja keinoihin. Yksi tärkeimmistä terveyttä edistävistä jalostustavoitteista on huolehtia rotujen geneettisen vaihtelun säilymisestä. Tähän päästään pitämällä yksittäisten yksilöiden ja sukulinjojen jälkeläismäärät kurissa. Koiran elinikäinen jälkeläismäärä ei saisi ylittää viittä prosenttia siitä yksilömäärästä, joka rotuun keskimäärin rekisteröidään 4-5 vuodessa. Tarvittaessa rotujen monimuotoisuutta voidaan lisätä roturisteytysten avulla.

Eri rotujen jalostuksen tavoiteohjelmiin voi tutustua Kennelliiton jalostustietojärjestelmässä. Suurin osa ohjelmista on julkaistu myös rotuyhdistyksen nettisivuilla. Täältä löydät lisätietoa ohjelmissa käytettävistä jalostuksen termeistä.

JTO on pakollinen kaikille roduille, joissa viimeisen viiden vuoden yhteenlaskettu rekisteröintimäärä on yli 50

Rotujärjestöt ja niiden alaiset rotua harrastavat yhdistykset sekä rotuyhdistykset vastaavat omien rotujensa jalostuksen ohjauksesta. Jokaisen rotujärjestön pitää huolehtia, että sen alaisille roduille laaditaan oma JTO-ohjelmansa. Velvoitteesta on vapautettu vain kaikkein harvinaisimmat rodut.

Kennelliiton jalostustieteellinen toimikunta on laatinut tavoiteohjelmien tekemistä ja käsittelyä helpottaakseen ohjelmille mallirungot (JTO-malli ja kevennetty JTO-malli harvalukuisille roduille). Lisäksi ohjelmien tekemistä helpottamaan on tehty täytettävät Word-pohjat. Kennelliiton toimisto neuvoo tarvittaessa yhdistyksiä JTO:n laatimisessa.

JTO tai sen muutokset on käsiteltävä ja hyväksyttävä rotujärjestön yleisessä kokouksessa. Jos rodulla on rotua harrastava yhdistys, on JTO hyväksyttävä rotua harrastavan yhdistyksen yleisessä kokouksessa ennen kuin rotujärjestön yleiskokous voi sen hyväksyä. Rotujärjestön hyväksymä JTO toimitetaan pöytäkirjaotteen kera Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan käsiteltäväksi.

Rotujärjestöt voivat käyttää perinnöllisten vikojen ja sairauksien vastustamisohjelmaa (PEVISA) yhtenä apuna ja työkaluna JTO:n toteuttamiseksi.

JTO yli 200 rodulla
  • Voimassaoleva JTO noin 226 rodulla

Mallirungot ja ohje jalostuksen tavoiteohjelman laatimisesta

Jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) mallirunko suurilukuisille roduille
Mallirungossa määritellään suurilukuisten rotujen JTO:ssa käsiteltävät asiat sekä JTO:n rakenne. Ohje on tarkoitettu roduille, joissa on viimeisen viiden vuoden aikana rekisteröity vähintään 250 koiraa. Ks. myös JTO:n tekemistä helpottamaan laadittu täytettävä pohja (Jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) täytettävä pohja suurilukuisille roduille) sekä Ohje jalostuksen tavoiteohjelman laatimisesta (ohjelman hyväksymisjärjestys, vastuut ja velvollisuudet jne). Päivitetty 6.2.2014.
Päivitetty 30.5.2018
Jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) mallirunko suurilukuisille roduille
Päivitetty 6.2.2014.
Breeding Strategy (JTO) Template for breeds with large populations
This Breeding Strategy (JTO) template is for breeds with large populations (min. 250 dogs registered over the course of the last five years). The template lists themes and issues which should be included in the strategy. Valid from 6.2.2014.
Downloadable file
Jalostuksen tavoiteohjelman mallirunko harvalukuisille roduille
Mallirungossa määritellään harvalukuisten rotujen JTO:ssa käsiteltävät asiat sekä JTO:n rakenne. Ohje on tarkoitettu roduille, joissa on viimeisen viiden vuoden aikana rekisteröity alle 250 koiraa. Ks. myös JTO:n tekemistä helpottamaan laadittu täytettävä pohja (Jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) täytettävä pohja harvalukuisille roduille) sekä Ohje jalostuksen tavoiteohjelman laatimisesta (ohjelman hyväksymisjärjestys, vastuut ja velvollisuudet jne). Päivitetty 6.2.2014.
Päivitetty 30.5.2018
Jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) mallirunko harvalukuisille roduille
The form can be filled and saved
Jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) täytettävä lomakepohja suurilukuisille roduille
Suurilukuisille roduille tarkoitettu, täytettävä pohja jalostuksen tavoiteohjelman kirjoittamista ja jäsentelyä varten. Harvalukuisille roduille on oma pohjansa. Ks. myös Jalostuksen tavoiteohjelman mallirungot (ohjelman sisältö) sekä Ohje jalostuksen tavoiteohjelman laatimisesta (ohjelman hyväksymisjärjestys, vastuut ja velvollisuudet jne).
Päivitetty 10.12.2019
The form can be filled and saved
Jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) täytettävä lomakepohja harvalukuisille roduille
Harvalukuisille roduille tarkoitettu, täytettävä pohja jalostuksen tavoiteohjelman kirjoittamista ja jäsentelyä varten. Suurilukuisille roduille on oma pohjansa. Ks. myös Jalostuksen tavoiteohjelman mallirungot (ohjelman sisältö) sekä Ohje jalostuksen tavoiteohjelman laatimisesta (ohjelman hyväksymisjärjestys, vastuut ja velvollisuudet jne).
Päivitetty 10.12.2019
Ohje jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) laatimisesta
Tässä ohjeessa kerrotaan, miten rotuyhdistykset ja -järjestöt laativat rodun jalostuksen tavoiteohjelman (JTO), mikä on ohjelman hyväksymisprosessi, ja miten ohjelma päivitetään. Voimassa 1.1.2021 alkaen.
Ohje jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) laatimisesta
Ohjeessa määritellään JTO:n hyväksymisjärjestys, vastuut ja velvollisuudet, aikataulut sekä menettelytavat JTO:n laatimisessa ja päivittämisessä sekä JTO:sta tiedottamisessa.
Ks. myös jalostuksen tavoiteohjelman mallirungot suuri- ja harvalukuisille roduille sekä jalostuksen tavoiteohjelman täytettävät pohjat.
Voimassa 1.1.2019 alkaen.
Muut versiot