Teemavuonna on rakennettu hyviä kohtaamisia yhdessä

21.12.2022 Risto Ylitalo
Risto ja Lyyti

Ennen jouluun rauhoittumista on aika käydä läpi Kennelliiton teemavuotta 2022 – Kohtaaminen.

”Hyvää elämää koiran kanssa”. Se on edelleen visiomme uudessa viisivuotisessa Kennelliiton strategialinjauksissa, jonka ensimmäinen vuosi kulunut vuosi 2022 on ollut.  Jotta meillä todella olisi hyvää elämää koiran kanssa tulevaisuudessa, niin Kennelliiton uudessa strategialinjauksessa on pyritty huomioimaan sekä sisältä- että ulkoapäin Kennelliiton toimintaan kohdistuvia muutospaineita. Yksi keskeinen tavoitteemme on ymmärtää toimintaympäristömme muutokset ja reagoida niihin riittävän nopeasti.

Kohtaamisen teemavuosi on erityisesti palvellut tätä tavoitetta. Olemme tunnistaneet eri kohderyhmiä, vuoden aikana olemme halunneet jalkautua entistä enemmän kentälle, kuunnella aidosti eri tavoin koiraharrastuksen piirissä olevia tai koirista kiinnostuneita henkilöitä. Olemme saaneet paljon palautetta, myös korjaavaa palautetta. Tämä on ollut Kohtaamisen teemavuoden tärkein anti – kohdata, kuunnella, keskustella. Ja mikä parasta, varsinkin koirien kanssa tapahtuvat kohtaamiset ovat ainutkertaisia, ei pelkästään perinteisissä koiratapahtumissa, vaan vaikkapa hiihtoladulla! Kohtaaminen koiran kanssa koskettaa tavalla tai toisella meitä jokaista. Selkein palaute on ollut se, että ollaan kentällä pelkkänä korvana, pois ”norsunluutornista”. Terveisiä ja toiveita on saatu, kaikkea ei varmasti voida toteuttaa, mutta kentän ääni tulee huomioida monin tavoin myös jatkossa.

Yksi keskeisin tavoitteemme on uusiutuva toimija. Kohtaamisen teemavuosi on ollut hyvä perusta uusiutumiselle. Näin ollen teemavuosi ei jää vaan vuodeksi, vaan hyödynnämme kokemukset ja opit yhdessä koko kennelyhteisön hyväksi, kehittämällä mm. päätöksentekoa, tiedottamista ja asiakaslähtöistä palvelumallia. Jokainen Kennelliiton jäsen on tärkeä, jokainen kasvattaja on tärkeä ja samalla jokainen koirista kiinnostunut ja tavallinen kotikoiran omistaja on yhtä tärkeä – me kaikki olemme Kennelliitto! Siinä on jonkin verran purekseltavaa myös meille luottamushenkilöille. Itse uskon uusiutumisen voimaan, muutoksen tuuliin. Ja parasta on se, että ei tehdä vaan ”ylhäältä käsin” päätöksiä muutoksista, vaan niitä on paljon mukavampi tehdä laajalla porukalla yhdessä. Lopputulos on paljon parempi, kun saa olla tekemässä muutosta eikä pelkästään olla muutoksen kohteena.

Kohtaaminen on laaja käsite ja kohtaamisia on monenlaisia. Miten me aktiiviset koiraharrastajat ajattelemme kohtaamisesta ja mitä tavallinen kotikoiran pitäjä, entä ihmiset joita kiinnostaa koirat tai ei kiinnosta pätkääkään? ME kaikki olemme Kennelliitto, meistä se kaikki lähtee, jotta me edustamme Kennelliiton päämäärää sääntöjemme ja strategian mukaisesti. Meitä arvostetaan. Meillä on paljon uhkakuvia, mutta onko kuitenkin enemmän mahdollisuuksia? Tulevaisuuden hyvää elämää koiran kanssa lähtee meistä kaikista – yhdessä.

Koirien kohtelu ja hyvinvointi on tulevaisuudessa äärimmäisen tärkeässä osassa yhteiskunnassamme. Koira on saavuttanut erinomaisen aseman meidän sydämissämme, me huolehdimme ja panostamme koiriimme tosi paljon enemmän kuin vielä kymmenen vuotta sitten. Tämä on henkilökohtainen näkemykseni, mutta myös tutkittu juttu. Voi niitä tunteita ja elämyksiä, mitä koiramme meille tuovat niin hyvissä kuin huonoissa hetkissä – kunpa jaksaisimme myös ihmisten välillä yhtä hyvän kohtelun ja kohtaamisen.

Kohtaamisen teemavuonna olemme saaneet lukea ennätysmäärän erilaisia blogeja, jotka liittyvät koiriimme. Tarinat ovat olleet koskettavia, puhuttelevia ja opettavia. Haluan kiittää jokaista kirjoittajaa vielä erikseen, olette onnistuneet tuomaan moninkertaisesti ajatuksiimme erilaisia kohtaamisen näkökulmia, mitä uskalsimme edes odottaa.

Nyt on aika rauhoittua läheistemme ja koiriemme kanssa joulun viettoon. Kiitos kuluneesta vuodesta, hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

Hauhau!

Risto ja Lyyti
Risto Ylitalo

Risto Ylitalo on toiminut vuoden 2022 Kennelliiton kohtaamisten teemavuoden työryhmän puheenjohtajana. Hän toimii myös Kennelliiton hallituksen jäsenenä ja tulevaisuustoimikunnan puheenjohtajana.