Kansainvälisen kennelunioni FCI:n Euroopan osasto kokoontui Varsovassa 15. lokakuuta. Kokouksen asialistalla oli jaoston puheenjohtajan ja kahden jäsenen valinta sekä Euroopan Voittaja 2022 -näyttelyn järjestäjämaan valinta.

Vuoden 2022 Euroopan Voittaja -näyttely järjestetään Ranskassa. Tätä vaihtoehtoa kannatti myös Suomi. Muina vaihtoehtoina olivat esillä Irlanti ja Ukraina.

FCI:n Euroopan osaston puheenjohtajana jatkaa Tanskan kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Jørgen Hindse. Jäseninä jatkavat Sveitsin kennelliiton hallituksen jäsen Barbara Müller ja Kreikan kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Ioanna Galanos. Suomea Euroopan osastossa edustaa Kennelliiton valtuuston puheenjohtaja Eeva Anttinen. Euroopan osaston viides jäsen on Irlannin kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Sean Delmar.

Kokouksessa myös keskusteltiin muun muassa ongelmista tietojenvaihdossa, kun vastuuttomasti toimiva kasvattaja tai koiraa ammattimaisesti esittävä henkilö siirtyy Euroopan maasta toiseen. Nämä asiat nousivat esille tänä kesänä Luxembourgissa järjestetyn koiranäyttelyn yhteydessä.

Suomesta kokoukseen osallistuivat Eeva Anttinen, Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen, varapuheenjohtaja Tuula Laitinen ja Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen.

FCI:n Euroopan osasto edustaa FCI:n jäsenmaita koira-alan ja koirien hyvinvoinnin asioissa Euroopan alueella. Euroopan osasto pyrkii toimimaan pentuetehtailua ja koirien salakuljetusta vastaan Euroopassa. Tärkeitä sidosryhmiä ja yhteistyökumppaneita ovat Euroopan unioni ja Euroopan neuvosto sekä eläinsuojelujärjestöt. Euroopan osaston tehtävänä on myös edistää näytteilleasettajien sekä kokeiden ja kilpailuiden osanottajien mahdollisuuksia osallistua koiratapahtumiin eri maissa.

Lisätietoa FCI:n Euroopan osastosta

Juttua on muokattu 16.10.2018, lisätty kokouksen osanottaja.
​​​​​​​

FCI Euroopan osasto lokakuu 2018
Kuvassa FCI:n Euroopan osaston puheenjohtaja Jørgen Hindse ja Ranskan kennelliiton hallituksen pj Michel Mottet.

Voit olla kiinnostunut myös näistä

EDS2018_1
Suomalaiset menestyivät Euroopan Voittaja -näyttelyssä Puolassa Lue lisää