Tämän vuoden FCI:n Euroopan Voittaja-näyttely järjestettiin Puolan pääkaupungissa Varsovassa 11.-14. lokakuuta. Nelipäiväiseen suurtapahtumaan osallistui yli 15 000 koiraa eri puolilta Eurooppaa, mukana runsaasti suomalaisia.

EDS2018_1

Espanjanvesikoira Aquacrest Magic Mike ROP ja Euroopan Voittaja 2018. Dome myös 8. ryhmän kolmanneksi paras. (Kuva: Paula Heikkinen-Lehkonen)

EDS2018_2

Pointteri Miswaki’s Believe You Can ROP ja Euroopan Voittaja. ”Pamela” myös 7. ryhmän kolmanneksi paras. (Kuva: Paula Heikkinen-Lehkonen)

Euroopan Voittaja -näyttelyn lisäksi samaan aikaan järjestettiin myös Puolan Kennelliiton kansallinen 80-vuotisjuhlanäyttely, johon osallistui 4500 koiraa.

Ensimmäisenä näyttelypäivänä torstaina saatiin jo suomalaismenestystä. Suomalaiset koirat keräsivät useita Euroopan Voittaja-, Euroopan Juniorivoittaja- sekä Euroopan Veteraanivoittaja-titteleitä. Loppukilpailuissa parhaasta suomalaissijoituksesta vastasi lagotto romagnolo Suklaapusun Baldovino dell'Amore, o. N S Shubaro , josta tuli ryhmän 8 paras juniori.

Varsinaisissa ryhmäkilpailuissa sijoittuivat pointteri Miswaki's Believe You Can, om. Sanna Vartiainen & Katariina Kahri sekä espanjanvesikoira Aquacrest Magic Mike, o. Päivi Uurtola-Kahr & Katariina Kahri, nämä kumpikin sijoittui roturyhmässään kolmanneksi.

Toisena päivänä perjantaina ainoat suomalaiset ison kehän sijoittujat olivat Nina Brusinin partacolliet, jotka olivat parikilpailun neljänsiä. Toki rotukehissä suomalaiset nappasivat jälleen useita titteleitä. Näistä lisätietoja Koiramme-lehdestä, ja Facebookin Maailmalla menestyneitä suomalaiskoiria-ryhmästä.

Kolmantena näyttelypäivänä lauantaina ei suomalaiskoirille saatu ison kehän sijoituksia, vaikka toki monissa rotukehissä olikin menestystä.

Sunnuntaina vuorossa olivat roturyhmät 5 ja 9. Kasvattajaryhmissä Jarmo Hilpisen ja Marko Salmelan petit brabancon-joukkue, kennel Blue Bay's, nousi hienosti päivän kasvattajaryhmistä kolmanneksi. Juniorilagotto Suklaapusun Baldovino dell'Amore, joka oli torstaina tullut roturyhmänsä parhaaksi junioriksi, oli pystynyt jäämään sunnuntain BIS-finaaliin ja sijoittui siinä kolmanneksi.

Näyttely huipentui näyttävään BIS-finaaliin

Erittäin hyvin onnistunut näyttely huipentui näyttävään BIS-finaaliin, jonka tuomarina toimi Puolan Kennelliiton puheenjohtaja, Suomessakin usein arvostellut Andrzej Kazmierski. Voiton vei kroatialainen yhdeksänvuotias dalmatiankoira Dalmino Voodoo Vision, om. Zeljka Halper Drazik. Se oli hetkeä aikaisemmin valittu myös näyttelyn parhaaksi veteraaniksi. Koiran näyttelymatkaan liittyi dramaattisia käänteitä, sillä sen handleri, unkarilainen Attila Schlosser oli joutunut auto-onnettomuuteen matkalla näyttelyyn. Sisällä olleet ihmiset ja koirat saatiin ehjinä ulos autosta, mutta matkaa Varsovaan oli vielä parisataa kilometriä. Sosiaalisen median avulla auttajia kuitenkin löytyi pian ja porukka pääsi koirineen onnellisesti näyttelyyn.

Puolan Kennelliiton 80-vuotisjuhlanäyttelyn loppukilpailut oli käyty toisessa hallissa hieman ennen Euroopan Voittaja-näyttelyn loppuhuipentumaa. BIS-tuomarin kunniatehtävän oli saanut Harri Lehkonen, joka valitsi voittajaksi tanskalaisen nuoren amerikancockerin Galaksi All Right Reserved, om. Michael & Lotte Kristensen. Heillä olikin hieno näyttelymatka, sillä heidän toinen amerikancockerinsa voitti ryhmän myös Euroopan Voittaja-näyttelyssä. Juhlanäyttelyn sunnuntain BIS-juniori oli suomalainen berninpaimenkoira Goldbear's Frank Zappa, om. Krista Tammi & Anja Pietikäinen.

Kuvat ja teksti Paula Heikkinen-Lehkonen

Euroopan Voittaja -näyttelyn verkkosivut