Den internationella kennelfederationen FCI:s Europasektion sammanträdde i Warszawa den 15 oktober. På mötesagendan stod valet av sektionens ordförande och två ledamöter samt valet av arrangerande land för Europavinnarutställningen 2022.

Europavinnarutställningen år 2022 arrangeras i Frankrike. Också Finland understödde detta alternativ. Övriga alternativ till arrangerande land var Irland och Ukraina.

Som ordförande i FCI:s Europasektion fortsätter danska kennelklubbens styrelseordförande Jørgen Hindse. Som ledamöter fortsätter schweiziska kennelklubbens styrelseledamot Barbara Müller och grekiska kennelklubbens styrelseordförande Ioanna Galanos. Kennelklubbens fullmäktigeordförande Eeva Anttinen representerar Finland i Europasektionen. Europasektionens femte ledamot är irländska kennelklubbens styrelseordförande Sean Delmar.

På mötet diskuterades bland annat problemen i informationsutbyte i samband med att en uppfödare som handlar ansvarslöst eller en professionell handler flyttar från ett land i Europa till ett annat. Dessa frågor lyftes fram i somras i samband med hundutställningen som arrangerades i Luxemburg.

I mötet deltog från Finland Eeva Anttinen, Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen, vice ordförande Tuula Laitinen och Kennelklubbens verksamhetsledare Markku Mähönen.

FCI:s Europasektion representerar FCI:s medlemsstater i frågor som berör hundar och hundars välbefinnande inom Europa. Europasektionen har som mål att motarbeta valpfabriker och smuggling av hundar i Europa. Viktiga intressentgrupper och samarbetspartners är Europeiska unionen och Europarådet samt djurskyddsorganisationer. Europasektionen har också i uppgift att främja utställarnas samt prov- och tävlingsdeltagarnas möjligheter att delta i hundevenemang i olika länder.

Ytterligare information om FCI:s Europasektion

​​​​​​​

FCI Euroopan osasto lokakuu 2018
Ordförande för FCI:s Europasektion Jørgen Hindse samt franska kennelklubbens styrelseordförande Michel Mottet.

Läs mera

EDS2018_1