Uudenvuoden välkkyvät valot ja rakettien räiske saattavat kauhistuttaa useita koiria. Koiran kanssa ulkoillessa onkin tärkeää keskittyä täysin koiraan. Kotioloissa on hyvä elää mahdollisimman normaalisti ja tarjota koiralle turvallinen tila oleskeluun.

Vuodenvaihteen rakettien kovat äänet ja värikkäät valot voivat pelottaa monia koiria. On olemassa suuri riski, että rakettien ääniä pelästynyt koira pääsee karkaamaan. Estääksesi koiran karkaamisen koiralla on hyvä käyttää mahdollisuuksien mukaan lenkillä sekä kaulapantaa että valjaita. Kaulapantaan voi myös kiinnittää laatan, josta löytyy omistajan yhteystiedot. Kotona on hyvä tarkkailla koiraa ja pitää huoli, ettei se pääse pelästyessään karkaamaan esimerkiksi raollaan olevasta ovesta.

Jos koirasi pääsee karkaamaan, ole yhteydessä karanneita eläimiä etsiviin järjestöihin. Tällaisia järjestöjä ovat muun muassa Etsijäkoiraliitto (puh. 040 724 8614), Suomen etsijäkoirat ry (puh. 040 968 5985) sekä Vainu – Eläinetsijäkoirat (puh. 041 805 9423). Tutustu omalla alueellasi toimivaan järjestöön ja sen toimintatapoihin etukäteen. Jos koirasi pääsee karkaamaan, jaa katoamisilmoitus mahdollisimman laajasti. Varsinkin sosiaalinen media on hyvä keino saada viesti leviämään nopeasti. Kennelliiton jäsenenä voit myös tehdä koirastasi katoamisilmoituksen Omakoira-mobiilisovelluksessa.

Älä ota koiraa mukaan katsomaan ilotulitusta, vaikka se ei vaikuttaisi pelkäävän raketteja ja niiden pauketta. Jos koirasi pelko on voimakasta, kannattaa sinun keskustella etukäteen eläinlääkärin kanssa, miten parhaiten voit auttaa koiraasi. Eläinlääkäri voi tarvittaessa määrätä koirallesi rauhoittavaa, ahdistuksen ja pelkoreaktion lieventämiseen tarkoitettua lääkettä.

Kotona ollessa on tärkeää olla mahdollisimman normaalisti. Koiralla on hyvä varata turvallinen tila, jossa se voi olla rauhassa. Kotoinen taustahäly, kuten televisio tai musiikki, voi myös auttaa tilanteessa. Vedä verhot ikkunoiden eteen, jotta sisälle näkyy mahdollisimman vähän välkkyviä valoja ja huolehdi, että koira pääsee halutessaan piiloutumaan omaan turvalliseen tilaansa. Koiralle voi myös antaa jonkin herkun, esimerkiksi luun jyrsittäväksi, mutta älä ihmettele, jos tuttukaan herkku ei maistu. Pelokas koira ei välttämättä halua syödä mitään.