Blinkande ljus och smällen från raketer kan skrämma många hundar på nyårsafton. Därför är det viktigt att du håller ditt fokus helt och hållet på hunden när du rastar den. Hemma lönar sig att leva så normalt som möjligt och erbjuda hunden en trygg plats att vistas i.

Det hårda ljudet och färggranna ljusen från raketerna kan skrämma många hundar. Risken är stor att en hund som blivit rädd för raketljud lyckas springa bort. För att hindra hunden från att rymma är det en bra idé att klä både halsband och sele på hunden när den rastas. I halsbandet kan även fästas ett plakat med ägarens kontaktuppgifter. Hemma lönar det sig att hålla ett öga på hunden och se till att den inte lyckas rymma till exempel via en dörr som står på glänt.

Lyckas din hund ändå springa bort, kontakta förbund som letar efter bortsprungna djur. Sådana förbund är bl.a. Etsijäkoiraliitto (tfn 040 724 8614), Suomen etsijäkoirat ry (tfn 040 968 5985) samt Vainu – Eläinetsijäkoirat (tfn 041 805 9423). Bekanta dig i förväg med förbundet som verkar på ditt område och hur den handlar. Om din hund lyckas rymma, dela anmälan om försvunnen hund i så omfattande utsträckning som möjligt. Sociala medier är i synnerhet ett effektivt sätt att snabbt sprida på meddelandet. Som medlem i Kennelklubben kan du göra en anmälan om försvunnen hund i Kennelklubbens Omakoira-mobilapp.

Ta inte din hund med för att titta på fyrverkerier, även om inte verkar vara rädd för raketer och smällen från dessa. Om din hund är väldigt rädd, lönar det sig att diskutera i förväg med veterinären hur du bäst kan hjälpa din hund. Veterinären kan vid behov ordinera din hund lugnande medicin som är avsedd för att lindra ångest och rädsla.

Hemma är det viktigt att leva livet så normalt som möjligt. Det lönar sig att reservera ett lugnt ställe för hunden där den får vara i lugn och ro. Bekant bakgrundsljud som normalt hörs hemma, så som televisionen eller musik, kan också hjälpa i situationen. Dra för gardinerna så att så lite blinkande ljus som möjligt syns in och se till att din hund har möjlighet att gömma sig i sin egen trygga plats, om den så önskar. Du kan även ge någon godsak till hunden, till exempel ett tuggben, men om den bekanta godbiten inte smakar är det inget att undra sig över. En rädd hund vill nödvändigtvis inte äta överhuvudtaget.