Kaikkien koirien saaminen rekisteriin auttaa saamaan paremman kuvan koko koirakannasta ja edistää sekä koirien että ihmisten hyvinvointia ja turvallisuutta. Kennelliitto kannustaa nyt erillisen kampanjan avulla myös monirotuisten ja rekisteröimättömien koirien omistajia tunnistusmerkitsemään koiransa ja ilmoittamaan ne Kennelliiton tunnistusmerkintärekisteriin (FIX-rekisteri).

Kennelliiton rekistereissä on noin kolme neljästä Suomen arviolta 700 000 koirasta. Rotukoirarekistereissä (FI-, ER- ja EJ-rekisterit) on reilusti yli 500 000 rotukoiraa. Lisäksi Kennelliiton tunnistusmerkintärekisterissä on tällä hetkellä noin 16 000 koiraa.

- Kansainvälisesti verrattuna rekisteröityjen rotukoirien osuus on Suomessa korkea. Kennelliitto haluaa edistää sitä, että myös monirotuisia koiria saadaan entistä enemmän tunnistusmerkintärekisteriin, sanoo Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen.

Kennelliiton kasvattajatoimikunnan puheenjohtaja Tuula Laitinen korostaa koiran taustojen tuntemisen merkitystä.

- On tärkeää tuntea tarkkaan koiran alkuperä riippumatta siitä, hankkiiko koiran pentuna rekisteröityjen rotukoirien kasvattajalta tai aikuisena kodinvaihtajana. Kaikkien koirien tunniste- ja omistajatietojen saatavuus auttaa torjumaan toisiin koiriin ja mahdollisesti myös ihmisiin tarttuvia sairauksia.

Kampanjan keulakuvina neljä erilaista koiraa

Kampanjan keulakuvina on neljä erilaista monirotuista tai rekisteröimätöntä koiraa. Kerttu, Lassi, Roope ja Viima tuovat esille koiran tunnistusmerkinnän tärkeyttä.

Monirotuinen Kerttu on tunnistusmerkitty jo pentuna, ja nyt se tullaan ilmoittamaan Kennelliiton tunnistusmerkintärekisteriin.

Kertun omistaja Kaisa Sirkko uskoo, että kaiken kattava rekisteri koirista vähentäisi merkittävästi löytöeläinongelmaa.

- Myös mahdollisissa eläintautitilanteissa kattavasta rekisteristä voi olla arvaamaton hyöty.

Tunnistusmerkinnän rekisteröinti mahdollistaa monenlaista harrastamista

Kennelliiton tunnistusmerkintärekisteriin ilmoitettujen koirien kanssa voi hakeutua mukaan liiton kaveri- ja lukukoiratoimintaan. Koiran kanssa voi harrastaa ja kilpailla sääntöjen mukaisesti agilityssa, rally-tokossa, tokossa ja koiratanssissa Kennelliiton alaisissa virallisissa koiratapahtumissa. Koiran kanssa voi myös harrastaa pelastuskoiratoimintaa ja ensi vuoden alusta uutena harrastuslajina Kennelliiton toiminnan piiriin tulevaa noseworkia.

Jos koiraa ei ole tunnistusmerkitty, voi asian hoitaa kuntoon joko Kennelliiton virallisella tunnistusmerkitsijällä tai eläinlääkärillä.

Tarkemmat ohjeet monirotuisen tai rekisteröimättömän koiran ilmoittamisesta tunnistusmerkintärekisteriin löytyvät Kennelliiton verkkosivuilta.

Tunnistusmerkintätilaisuus Tuomarinkartanon koiraharrastuskeskuksessa Helsingissä 15. elokuuta

Syksyn mittaan eri puolilla Suomea järjestetään tunnistusmerkintätilaisuuksia, joissa myös ohjataan koirien omistaja ilmoittamaan koiransa tunnistusmerkintärekisteriin. Näistä tullaan kertomaan tarkemmin verkkosivuillamme ja kennelpiirien sivuilla.

Ensimmäinen tilaisuus on torstaina 15. elokuuta 2019 Helsingin Seudun kennelpiirin järjestämässä koiratapahtumassa (match show) Tuomarinkartanon koirakeskuksessa, os. Tuomarinkartanontie 1. Kennelliiton edustaja tunnistusmerkitsee ja rekisteröi koiria kello 17-20 välisenä aikana. Tunnistusmerkintä on omakustannushintainen ja rekisteröinti maksaa joko 22 tai 28 euroa + toimituskulut riippuen siitä, onko koiran omistaja Kennelliiton jäsen. Tunnistusmerkitty, Kennelliiton tunnistusmerkintärekisteriin ilmoitettu koira saa Kennelliiton tunnistekirjan. Jos tunnistekirjan haluaa jo rekisterissä olevalle koiralleen, on sen hinta 15 euroa + toimituskulut.

Tunnistusmerkintärekisteriin ilmoitettavan koiran rekisteröinnin voi aloittaa jo ennen tilaisuuteen tuloa Kennelliiton Omakoira-palvelussa. Lisätietoa rekisteröimättömän tai monirotuisen koiran rekisteröinnistä löytyy Kennelliiton verkkosivuilta.

Kennelliiton toiminnanjohtaja
Markku Mähönen
markku.mahonen@kennelliitto.fi
puh. 09 887 300

Kennelliiton kasvattajatoimikunnan puheenjohtaja
Tuula Laitinen
tuula.laitinen@pohjois-savonkennelpiiri.fi

Kennelpiirien verkkosivut löytyvät osoitteen www.kennelpiirit.fi kautta.

Kerttu
Lassi