Miksi koira kannattaa rekisteröidä Suomen Kennelliittoon?

Kennelliiton ylläpitämä koirarekisteri on Suomen kattavin, sillä Tilastokeskuksen arvioimista 700 000 Suomen koirasta kolme neljästä on rekisteröity Kennelliittoon.  Löytökoiran omistajaa etsitään usein ensimmäisenä Kennelliiton rekisteristä, jolloin koira voi palautua omistajalleen parhaimmillaan jo löydettäessä.

Kun koira on tunnistusmerkitty ja rekisteröity Kennelliittoon, myös monirotuisen koiran kanssa voi osallistua sääntöjen puitteissa tiettyjen lajien – esimerkiksi agilityn ja tokon – virallisiin kokeisiin ja kilpailuihin.

Miten koira tunnistusmerkitään ja rekisteröidään?

Kennelliitolla on ympäri maata noin 500 koulutettua tunnistusmerkitsijää. Lisäksi koiran voi tunnistusmerkitä eläinlääkäriasemilla. Kun monirotuinen tai rekisteröimätön koira tunnistusmerkitään, tulee koiralle kirjoittaa tunnistusmerkintätodistus. Tunnistusmerkinnän suorittanut tunnistusmerkitsijä tai eläinlääkäri allekirjoittaa vapaamuotoisen todistuksen, josta tulee selvitä vähintään seuraavat asiat:

• tunnistusmerkinnän päivämäärä
  • mikrosirunumero tai tatuointitunnus
  • koiran nimi
  • koiran rotu
  • lisäksi on suositeltavaa, että todistukseen merkitään koiran omistaja sekä tämän yhteystiedot
  • tunnistusmerkitsijän allekirjoitus ja nimi

Koiran voi ilmoittaa Kennelliiton tunnistusmerkintärekisteriin joko sähköisesti Omakoira-palvelun kautta, lähettämällä omistajailmoitus sähköpostin liitteenä tai paperilla postitse. Kennelliiton tunnistusmerkintä- ja omistajarekisterissä oleva koira saa ns. FIX-rekisterinumeron. Rotukoirien kantakirjarekisterinumeroista kertovat FI-, EJ (ei jalostukseen) ja ER-alkuiset rekisterinumerot.

Koiran ilmoittaminen tunnistusmerkintärekisteriin Omakoira-palvelun kautta

1. Omistaja aloittaa koiran ilmoittamisen tunnistusmerkintärekisteriin Omakoira-palvelussa ja saa väliaikaisen käsittelynumeron (tunnistenumeron) koiralleen. Rekisteröintimaksu maksetaan ilmoittamisen yhteydessä verkkomaksuna.
  2. Koira tunnistusmerkitään ja tunnistusmerkintä voidaan tallentaa Omakoira-palvelussa väliaikaisen käsittelynumeron avulla. Vain Kennelliiton pätevöimä tunnistusmerkitsijä tai eläinlääkäri voi suorittaa tunnistusmerkitsemisen sekä tunnistusmerkintätiedon tallentamisen.
  3. Jos koira on tunnistusmerkitty jo aiemmin, voi tunnistusmerkintätodistuksen lisätä Omakoira-palveluun liitteeksi.
  4. Kun koiralle on lisätty tunnistusmerkintä, saa omistaja omistajatodistuksen sähköpostin liitteenä sekä lisäksi koiraa koskevan tunnistekirjan, joka postitetaan kotiin.

Ilmoita koirasi tunnistusmerkintärekisteriin Omakoira-palvelussa.

Omistajatodistus paperilla postitse

Koiranomistaja voi tulostaa Kennelliiton sivuilta FIX-omistajatodistushakemuksen, täyttää sen ja lähettää joko sähköpostin liitteenä tai postitse.

Tunnistusmerkitsijä tai eläinlääkäri merkitsee hakemukseen koiran tunnistusmerkintätiedot, jos koiraa ei ole aiemmin merkitty. Hakemuksen liitteeksi voi myös lähettää täytetyn tunnistusmerkintätodistuksen.

Jos koira on tunnistusmerkitty jo aiemmin ja sillä on jo eläinlääkärin tai tunnistusmerkitsijän allekirjoittama todistus tunnistusmerkitsemisestä, liitetään anomuksen mukaan kopio siitä. Myös kopio koiran EU-passista kelpaa, kunhan siitä käy ilmi koiran perustiedot, tunnistusmerkintänumero, tunnistusmerkinnän päivämäärä sekä tunnistusmerkinnän tehneen tunnistusmerkitsijän tai eläinlääkärin nimi sekä numero.