Suomen Kennelliiton ja Agria Eläinvakuutuksen aktiviteettirahasto myöntää vuosittain varoja sopimusosapuolten yhteistyössä päättämiin hankkeisiin. Tänä vuonna tunnustuspalkinnolla huomioitiin Yliopistollisen eläinsairaalan koirien veripankki ja Kennelliiton vapaaehtoisten suosittu lukukoiratoiminta.

Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen ja Agria Eläinvakuutuksen myyntipäällikkö Jan Waronen jakoivat arvoltaan 3000 euron tunnustuspalkinnot ansiokkaille vapaaehtoistoimijoille Koiramessujen Areenalla.

Koirien veripankkitoiminnan puolesta tunnustuksen vastaanottivat eläinlääkäri, pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri Sanna Viitanen ja klinikkaeläinhoitaja Henna Kemppainen. Lukukoiria edusti Etelä-Pohjanmaan kennelpiiristä Eeva Ojala.

Koirien veripankki on toiminut Yliopistollisessa eläinsairaalassa vuodesta 2000 alkaen. Toiminta perustuu kokonaan vapaaehtoiseen verenluovuttajakoirien apuun.

Yliopistollisen eläinsairaalan mukaan Veripankki toimii tiiviissä yhteistyössä eläinsairaalan tehohoito-osaston kanssa. Vapaaehtoisten verenluovuttajien verestä erotettuja punasoluja ja veriplasmaa käytetään tehohoito-osastolla hoidettavana oleville vakavasti sairaille tai loukkaantuneille potilaille.

Yleisimpiä verensiirrosta apua saaneita potilaita ovat muiden muassa onnettomuuteen joutuneet, käärmeen pureman saaneet, rotanmyrkkyä syöneet ja vakavasta anemiasta tai hyytymistekijöiden puutteesta kärsivät koirat sekä parvo-viruksen heikentämät pennut.

Jatkuvasti suosiotaan kasvattava lukukoiratoiminta on osa eläinavusteista toimintaa ja se perustuu vapaaehtoisuuteen.

Lukukoiran tehtävänä on kuunnella lukijaa ja olla läsnä. Koira ei arvostele eikä huomauttele virheistä, hitaudesta tai epäröinnistä. Koiran läsnäolo rentouttaa lukijaa ja lievittää stressiä. Lukukoirat työskentelevät pääasiassa kirjastoissa.

Viime vuonna tunnustuspalkinnot saivat Suomen kromfohrländer ry, Labradorinnoutajakerho ry sekä Suomen Cavalier Kingcharlesinspanieliyhdistys ry. koirien terveyden edistämistyöstä.

Lisätietoja:

Kirsi Salmijärvi