Opaskoirakoulu on Näkövammaisten Keskusliitto ry:n alainen yksikkö ja Kansainvälisen Opaskoirakoulujen Liiton, International Guide Dog Federationin jäsen. Koulu toimii YK:n määrittelemien vammaisten oikeuksien edistäjänä tuottamalla näkövammaisille opaskoirapalveluja. Opaskoirakoulun tehtävä on kasvattaa, kouluttaa ja luovuttaa käyttöön opaskoiria sokeille ja vaikeasti heikkonäköisille.

Opaskoira on korvaamaton apu monelle näkövammaiselle liikkumiseen ja kuntoutumiseen. Koiran avulla näkövammainen voi liikkua itsenäisesti ja sujuvasti vaikeissakin olosuhteissa. Opaskoiralla on myös tärkeä sosiaalinen merkitys käyttäjälleen.

Opaskoirien koulutus alkoi vuonna 1940 marsalkka Mannerheimin aloitteesta hänen toimiessaan Suomen Punaisen Ristin puheenjohtajana. Ensimmäiset Suomessa opaskoiriksi koulutetut saksanpaimenkoirat luovutettiin käyttöön sodassa näkönsä menettäneille sotasokeille syksyllä 1940.

Koulutukseen hyväksyttävän koiran tulee olla terve sekä luonteeltaan keskittymiskykyinen, tasapainoinen ja yhteistyöhaluinen. Opaskoiran peruskoulutus kestää kuusi kuukautta. Koulutusaikana koira opetetaan liikkumaan turvallisesti maaseutu- ja kaupunkiympäristössä sekä julkisissa sisätiloissa ja erilaisissa kulkuvälineissä.

Hau-Hau Champion tukee Opaskoirakoulua hankkimalla koulun oman eläinklinikan käyttöön röntgenlaitteen. Laite on tärkeä apu koirien terveydentilan seurannassa ja tehtävään sopivien opaskoirien kasvatuksessa. Yhteistyö on kolmivuotinen ja se aloitetaan tänä vuonna.

Opaskoirakoulun toimintaa tuetaan myös myyntiin tulevalla pehmo-opaskoiralla, jonka tuotoista lahjoitetaan Opaskoirakoululle yksi euro per myyty lelu. Yhteistyön aikana tullaan lisäksi seuraamaan Opaskoirakoulun Hau-Hau Champion -nimikkopennun kuulumisia syntymästä oppaaksi luovutukseen asti.

Tänään huhtikuun viimeisenä keskiviikkona vietetään kansainvälistä opaskoirapäivää.

Lisätietoja:

Opaskoirakoulu
Riitta Liimatainen, johtaja, Näkövammaisten Keskusliitto ry - Yhdessä näemme enemmän
Siltaniitynkuja 1 01260 Vantaa, puh. 010 3955 901

Suomen Kennelliitto toimii tiiviissä yhteistyössä maamme hyötykoiratahojen kanssa. Kennelliiton yhteistyötahoina ovat niin virkakoirat kuin henkilökohtaiset hyötykoirat. Yhteistyön tarkoituksena on tuoda esiin koirien arvokas rooli yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi. Kennelliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Juhlavuonna esitellään kuukausittain hyötykoirataho. Huhtikuun teemana on opaskoirat.

Hyötykoirat esittelyssä vuonna 2014:

Tammikuu Tullilaitoksen koirakoulu (Kansainvälinen Tullipäivä 26.1.)
Helmikuu Rikosseuraamuslaitos
Maaliskuu Rajavartiolaitos (Rajavartiolaitoksen vuosipäivä maaliskuussa)
Huhtikuu Opaskoirakoulu (kansainvälinen opaskoirapäivä huhtikuun viimeinen keskiviikko)
Toukokuu Poliisikoirat (poliisitoiminnan ”aloituspäivä” Hector-koiran maahantulopäivä)
Kesäkuu Puolustusvoimat (Puolustusvoimien lippujuhla 4.6.)
Heinäkuu hyötykoiratoimikunnan esittely Maailman Voittaja 2014 -näyttelyssä
Elokuu Avustajakoirat