Lämpö hellii nyt ympäri Suomen. Hemmottelevan helteen varjopuolena on sinilevä, jota esiintyy jo rannoilla useissa paikoissa. Kesäisessä kelissä koiralle vaarana ovat myös lämpöhalvaus, punkin puremat ja kyynpistot. Kennelliiton eläinlääkäri Liisa Lilja-Maula antoi vinkit turvalliseen kesään koiran kanssa.

Vedessä peuhaaminen on monen koiran lempipuuhaa kesähelteillä. Tarkista kuitenkin vedenlaatu ennen kuin päästät koirasi uimaan. Älä päästä koiraa vilvoittelemaan veteen, jossa on sinilevää.

- Jos koira kuitenkin karkaa uimaan veteen, jossa on sinilevää, pese koiran turkki ja huuhtele se huolellisesti, ettei iho pääse ärtymään, muistuttaa Kennelliiton eläinlääkäri Liisa Lilja-Maula.

Sinilevälle altistunut koira saa yleensä rajuja oireita, joita ovat oksentelu, ripulointi, lihaskouristukset, koordinaatiokyvyn heikkeneminen ja voimakas vapina. Ota välittömästi yhteyttä eläinlääkäriin, jos koira juo vettä, jossa on sinilevää tai epäilet koirallasi sinilevämyrkytystä.

Koiran ei ole hyvä antaa muutenkaan juoda suolaista merivettä, sillä puhdaskin merivesi voi aiheuttaa suurina määrinä huonovointisuutta ja suolamyrkytyksen.

Vesipullo mukaan myös lenkille

Lämpöhalvaus on todellinen riski kuumalla. Se vaanii koiraa helteellä niin kotipihalla, autossa kuin lenkilläkin. Lenkille on hyvä napata mukaan vesipullo. Muutoinkin koiralla on oltava aina saatavilla raikasta, puhdasta vettä.

Erityisen herkkiä lämpötilan kohoamiselle ovat mm. lyhytkuonoiset koirat, pennut sekä iäkkäät koirat.

vesipullo lenkille

-Tuuheaturkkisten kotikoirien oloa voi helpottaa, jos ne trimmataan kesäturkkiin. Ohutturkkiset ja karvattomat taas pitää muistaa suojata palamiselta, muistuttaa Kennelliiton eläinlääkäri Liisa Lilja-Maula.

Jos kuumuus pääsee yllättämään, siirrä lemmikki ensiapuna välittömästi pois kuumasta tilasta. Viilennä sitä kosteilla pyyhkeillä, suihkuttamalla sen tassuja, mahanalusta ja nivusia viileällä, mutta ei jääkylmällä, vedellä. Tarjoa juotavaa, jos lemmikki pystyy juomaan. Vie koira ensiavun jälkeen eläinlääkäriin tarkastettavaksi.

Älä jätä koiraa kuumaan autoon

Autoreissut kannattaa suunnitella kesällä eläinystävä mielessä. Varmista, että koira matkustaa autossa varjossa.

-Huolehdi ilmastoidussakin autossa, että viileä ilma kiertää myös siellä, missä koira on, Lilja-Maula toteaa.

Huomioi tämä erityisesti, jos koira on takakontissa tai kuljetuskopassa. Muista pysähtyä kohtuullisin väliajoin, ja päästä koira ulos vilvoittelemaan. Kylmäalustoilla voi myös helpottaa koiran oloa.

Älä koskaan jätä koiraa autoon yksin lämpimällä säällä, sillä riskinä on lämpöhalvaus. Auton sisälämpötila kohoaa lämpimillä säillä varjossakin nopeasti vaarallisen korkeaksi. Ikkunoiden auki jättäminen tai varjoinen paikka eivät estä auton sisäilman kuumenemista. Koiran jättäminen kuumaan autoon on eläinsuojelurikos.

Kyyn purema voi tappaa, varovasti pörriäisten kanssa

Kyyn purema voi olla hengenvaarallinen koiralle. Jos kyy puree koiraa, tärkeitä on pitää koira tai puremakohta mahdollisimman paikallaan, jotta myrkky ei pääse leviämään. Jos voit, kanna koira autoon ja vie se välittömästi eläinlääkäriin.  Älä anna koiralle kyytabletteja, ellei purema tule hengitysteiden läheisyyteen tai jos turvotus uhkaa tukkia hengitysteitä.

Älä anna koiran jahdata kesän pörriäisiä. Hyönteisten pistot ovat yleensä vaarattomia, joskin ikäviä ja kutisevia kesävaivoja. Ampiaisen pisto voi kuitenkin, etenkin pään alueelle, aiheuttaa allergisen reaktion ja hengitysteiden turpoamisen. Ota tällöin välittömästi yhteyttä eläinlääkäriin.

Punkeilta suojautuminen on tärkeää sekä lemmikin että muun perheen terveyden vuoksi. Punkkien torjumiseen on monia erilaisia valmisteita. Varmista tuotteen soveltuvuus omalle koirallesi apteekista tai eläinlääkäriltä. Punkkisyyni kannattaa tehdä joka tapauksessa päivittäin, jos oleskelette alueilla, joilla punkkeja esiintyy runsaasti. Jos punkki on iskenyt koiran iholle, se pitää poistaa heti. Puremakohta on hyvä myös desinfioida.

Älä anna koiralle grilliruokaa

Monet koirat päivystävät mökillä grillin ääressä vaatien omaa osaansa. Älä helly sympaattisen katseen edessä, sillä suolaiset, mausteiset ja rasvaiset grilliruuat eivät sovi koirille.

Maissintähkät, jäätelötikut, ruodot ja grillitikut ovat myös vaarallisia, sillä ne saattavat tukkia tai vaurioittaa koiran ruoansulatuskanavaa. Vaaraksi ovat myös pienet ja terävät luut, joita on possussa ja kanassa. Koiralle kannattaa kesäpäivän viettoon varata omat namit ja eväät.