Etenkin lämpiminä vuodenaikoina koiranomistajien tulee olla entistäkin tarkempia koiran hyvinvoinnista. Näyttelynjärjestäjien tulee tarkkailla koirien vointia sekä autoja näyttelyiden pysäköintialueilla.

Kuumalla ilmalla pysäköidyssä autossa lämpötila kohoaa nopeasti, vaikka auton ikkunat olisivat raollaan. Lämpöhalvauksen riski ei koske ainoastaan autoon jätettyä koiraa, vaan se voi uhata myös auringonpaisteeseen kytkettyä koiraa. On myös syytä huomioida, että vaikka koira olisi jätetty varjoon, jonkin ajan kuluessa varjopaikka siirtyy auringon mukana muualle.

Ensisijaisesti koiran omistaja on vastuussa koiransa hyvinvoinnista ja tekee ratkaisun osallistumisesta esimerkiksi koiranäyttelyihin tai muihin koiraharrastuksiin. Mikäli olet osallistumassa johonkin koiratapahtumaan, voi säähän ja järjestelyihin liittyvissä asioissa olla yhteydessä myös toimikuntaan, joka vastaa järjestelyistä ja siitä, että koirien hyvinvointi otetaan huomioon tapahtumapaikalla.

Näyttelyiden toimikunnat huolehtivat järjestelyistä paikanpäällä mm. vesipisteiden löydettävyydestä, ja tuomareiden on syytä huolehtia omalta osaltaan näyttelyn sujuvuudesta myös kuumalla ilmalla.

Ohjeita näyttelyihin kuumalla ilmalla:

• ulkomuototuomarit pyytävät vuoroaan odottavat koirat siirtymään varjoon odottamaan
  • näyttelynjärjestäjät vastaavat toimenpiteistä, joilla helpotetaan koirien oloa näyttelyn aikana hellesäällä, esimerkiksi vesipisteiden sekä varjopaikkojen löydettävyydestä tulee huolehtia myös kuulutuksin
  • trimmauspöydille on pyydetty laittamaan märät/kosteat pyyhkeet. Kehissä olisi hyvä olla esim. ämpäri tai vesipullo, jolla pyyhettä voi kostuttaa tarpeen vaatiessa.
  • koiranomistajien tulee varautua riittävillä viilennysalusilla, -takeilla, vedellä, teltoilla/aurinkovarjoilla, omien mahdollisuuksien mukaan ja koiran rotu huomioiden. Koiraomistajan tulee tehdä itse ratkaisu osallistuuko tapahtumaan vai ei.
  • helteillä koiria ei saa jättää autoon odottamaan

Koira voi saada lämpöhalvauksen myös matkustamisen aikana, sillä ilmastoinnin puuttuessa auton takaosassa on yleensä kuumempaa. Lyhytkuonoisilla roduilla, pennuilla ja vanhoilla koirilla lämpöhalvauksen riski on keskimääräistä suurempi.

Olemme ohjeistaneet koiranomistajia, miten varustaudutaan helteisiin ja kuumalla matkustamiseen ja toivomme, että nämä ohjeet tavoittaisivat mahdollisimman hyvin, jotta kesä olisi turvallinen kaikille.

Koira kannattaa hellekelillä lenkkeilyttää joko aamulla aikaisin tai illalla myöhään ilman jo viilennyttyä. Jos koiran kanssa joutuu liikkumaan helteellä, kannattaa ulkoilutuokiot pitää mahdollisimman lyhyinä.

Jos kuitenkin havaitset koiralla lämpöhalvauksen merkkejä:

1. siirrä koira nopeasti viileämpään paikkaan.
2. Jos vettä on saatavilla, koiraa voi jäähdyttää viileällä (ei jääkylmällä) vedellä, esimerkiksi käärimällä märkiä pyyhkeitä koiran ympärille.
3. Huolehdi koiran vedensaannista
4. Koira kannattaa viedä eläinlääkärille, vaikka se virkoaisikin. Matkan ajaksi koira kääritään viileään ja märkään pyyhkeeseen.

Lisätietoja:

Maarika Wallenius
Näyttelysihteeri, Suomen Kennelliitto
nayttelysihteeri@kennelliitto.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä