Kennelliiton Omakoira-palveluun on tehty päivitys 8. toukokuuta. Päivityksen myötä useimmat terveystutkimuslähetteet tilataan nyt sähköisesti ennakkoon Omakoira-palvelun kautta. Tunnukset lähetteen tilaamiseen voi saada myös henkilö, joka ei ole Kennelliiton jäsen.

Omakoira-palvelun kautta voi tilata ennakkoon lähetteen koirien virallisiin DNA-, kuulo-, kävelytesti-, lonkkanivel- ja kyynärniveldysplasia-, polvilumpioluksaatio-, selkä-, sydän- ja syringomyeliatutkimuksiin. Lähete tilataan osoitteesta www.kennelliitto.fi/tilaaterveystutkimus.

Lähetteen pystyy tekemään myös jälkikäteen eläinlääkäriasemalla, mutta ennakkoon tilattu lähete on huomattavasti edullisempi. Tutkimustulos näkyy Kennelliiton jalostustietojärjestelmässä vasta, kun lähete on maksettu. Ennakkolähetteiden ja terveystutkimuslausuntojen hinnat löytyvät Kennelliiton verkkosivuilta.

Sähköinen ennakkolähete on pakollinen kuulotutkimuksessa, kävelytestissä, jalostustarkastuksessa ja DNA-tutkimuksissa.

Myös muut kuin Kennelliiton jäsenet voivat hyödyntää rajatusti Omakoira-palvelua

Koiranomistaja, joka ei kuulu Kennelliittoon, saa ennakkolähetteen tilauksen yhteydessä tunnukset Omakoira-palveluun kirjautumiseksi ja saa käyttöönsä rajatun Omakoira-palvelunäkymän.

Omakoira-palveluun voi kirjautua myös sähköpostiosoitteella

Päivityksen yhteydessä Omakoira-palveluun kirjautuminen muuttui siten, että Kennelliiton jäsennumeron lisäksi käyttäjätunnuksena toimii myös henkilökohtainen sähköpostiosoite.

Kahdella henkilöllä ei voi olla päivityksen jälkeen käytössä samaa sähköpostiosoitetta Omakoira-palvelussa. Jos kirjautumisessa on ongelmia, saa apua osoitteesta omakoira@kennelliitto.fi. Oman jäsennumeronsa voi tarkistaa osoitteesta jäsenasiat@kennelliitto.fi tai Koiramme-lehden takakannen osoitekentästä.

Koiran BOAS-hengitystieoperaation voi nyt ilmoittaa Kennelliittoon

Omakoira-palvelun päivityksen yhteydessä on otettu käyttöön toiminto, jolla koiranomistaja voi tilata lähetteen koiralle suoritetusta BOAS-hengitystieoperaatiosta. Koiranomistajan luvalla eläinlääkäri voi tällöin tallentaa tiedon Omakoira-palveluun.

Koiraa, jolle on tehty hengitystieoperaatio, ei pidä käyttää jalostukseen. Jos tieto hengitystieoperaatiosta on tallennettu Kennelliiton järjestelmiin, siirretään koira Kennelliiton EJ-rekisteriin (ei jalostukseen). Siirto on maksuton. Ilmoituksesta peritään ainoastaan lähetemaksu.

Selkätutkimus- ja BOAS-hengitystieoperaatiolähetteitä ei voi vielä tilata Omakoira-mobiilisovelluksella. Nämä toiminnot päivitetään mobiilisovellukseen kevään aikana.

Lisätietoja:

Projektikoordinaattori