Kentän laidalla käydään läpi niin omat kuin koirienkin ilot ja surut, onnistumiset ja epäonnistumiset. Menestyksestä iloitaan yhdessä, toisia onnitellaan hyvin menneistä kisasuorituksista tai yhdessä mietitään mitä parantaa seuraaviin kisoihin. Treenikavereita saatetaan muistaa herkuilla hyvien suoritusten kunniaksi. Välillä on jopa herkuteltu pikkujoulujen merkeissä. Merkittävä osa koiran koulutuksesta tapahtuu muualla kuin treenikentällä, kirjoittaa Satu Kiljain Kennelliiton kohtaamisten teemavuoden blogissa.

Treeniporukalla vaihdetaan ideoita, puretaan tunteita, analysoidaan onnistumisia ja tsempataan vaikeiden tehtävien yli. Vuosien varrella treenikavereiden tuki ja apu on osoittautunut korvaamattomaksi. Toisilta saatu tsemppaaminen ja kannustaminen on tärkeää jokaiselle. Silloin myös ihmiset ovat aidoimmillaan, kirjoittaa Kiljain.

On välillä virkistävää kohdata ihmisiä myös toisessa roolissa kuin mitä on kotona tai työelämässä on tottunut. Koiraihmisinä me olemme kaikki samalla viivalla, muilla rooleilla ei ole koiran kanssa merkitystä. Erityisesti minua kiehtoo taito, kuinka tuntemattoman ihmisen kanssa voi ryhtyä puheisiin ja jakaa palasia omasta elämästään, omasta koirastaan ja jakaa ilot ja surut sekä saada tukea ja ymmärrystä. Ja miten se tapahtuu melkein kuin huomaamatta, noin vain, hän pohtii.

Minulle on vuosien varrella kertynyt paljon kauniita muistoja kentän laidalta ja siellä kohtaamisistani ihmisistä. Koulutuskentälle on aina mukava mennä ja kohdata niin tuttuja kuin tuntemattomiakin naamoja, Kiljain iloitsee.

Lue koko blogikirjoitus täältä.

Tutustu myös muihin teemavuoden blogikirjoituksiin täällä.